הזדמנות חדשה בזהב ובכסף

העלייה בסיכון הולידה עוד הזדמנות לתשואה מעניינת במסחר בחוזי המתכות היקרות

טל עבדה, סמנכ"ל השקעות בחברת כלל פורקס

בין דעות ופוליטיקה, כלכלה גלובלית ותוכניות חילוץ נוצרה הזדמנות נוספת ליהנות מהפערים שבין המחירי הזהב למחירי הכסף.

בתחילת מאי הצגתי כאן הזדמנות שנוצרה בעסקה במתכות. הנחת הבסיס של האסטרטגיה היתה שבטווח הארוך יש מתאם גבוה בין מאפייני המסחר בזהב לאלו של המסחר בכסף. אבל בטווח הקצר נפתחים בין הנכסים פערים זמניים שנובעים מהטיות ספקולטיביות.

העלייה בסיכון שנרשמה בחודש אפריל ובתחילת מאי גרמה להטייה שכזו: הכסף נחלש מהר יותר מהזהב ופתח פער בשיעור 26% בין הנכסים. משקיע שקנה את הכסף ומכר את הזהב ביום פירסום המאמר דווקא הפסיד ימים ספורים אחריו כמה אחוזים מכספו, אך לאחר מכן הפער החל להצטמצם וכעבור חודש בדיוק הגיע לפער ל-15% בלבד, והשיא רווח בשיעור 28.5% תשואה בתוך חודש.

מאז השבוע הראשון של יוני, שוב נרשמת עלייה בסיכון, עלייה בתנודתיות וירידה חדה במחירי המניות והסחורות. שוב נפתח פער, הפעם אפילו רחב מעט יותר. כעת (14 ליולי) קיים פער של 27% בין הנכסים, בעיקר עקב ירידה חדה במחיר הכסף.

לפנינו גרף המציג את שערי הזהב והכסף מתחילת יוני 2008 ועד היום:

טל עבדה


כפי שניתן לראות בגרף, הזהב נסחר לא רחוק משיאו בכל הזמנים, קצת יותר מ-1000 דולר לאונקיה ואין לו עוד הרבה לאן להתחזק כדי שיגיע לנקודת התנגדות חזקה. לעומת זאת הכסף נסחר סביב 13 דולר לאונקיה, רחוק מאוד משיאו (כמעט 19.5 דולר לאונקיה) ויש לו עוד הרבה לאן לעלות.

לדעתי מסתמנת כעת הזדמנות נוספת לשימוש באותה אסטרטגיה, מכיוון שהמגמה שהחלה בתחילת השבוע הנוכחי מאותתת על כך שהזהב והכסף בדרכם לסגירת פער המחירים שנפתח מאז אמצע יוני. סגירת הפער היא ההזדמנות.

לפני שאסביר כיצד ניתן לנצל את ההזדמנות, אזכיר שהשוק נמצא עדיין ברמת סיכון גבוהה. לכן נבחר באסטרטגיית לונג-שורט שמנטרלת חלק מהסיכון, נקפיד על מינוף נמוך ונקבע מראש את ההפסד המקסימלי שאותו אנו מוכנים לספוג.

כדי להקים את האסטרטגיה צריך לקנות כסף ולמכור מייד זהב בחסר (שורט) בשווי זהה. כך מנטרלים את השפעתן של תנודות חדות בשערי הכסף והזהב, בדרך לצימצום הפער בין הנכסים.

היחס בין הזהב לכסף צריך להיות אחד לשבעים. משמע על כל אונקיה זהב שמוכרים צריך לקנות 70 אונקיות כסף.

באסטרטגיית לונג-שורט לא נרוויח או נפסיד מעליות וירידות זהות בזהב והכסף, אלא רק מהבדל בשנויי המחיר ביניהם.

דוגמא

לדוגמא (שאינה מהווה המלצה ואינה מחליפה ייעוץ אישי, ככתוב בהסתייגות שבסיום):

מקצים לעיסקה בטחונות בהיקף 100 שקלים, ופותחים עסקה במינוף עד פי חמישה. קונים ספוט על אונקיות כסף בסכום 500 אלף שקלים ומוכרים ספוט על אונקיות זהב בסכום זהה.
כל עוד הכסף והזהב יעלו או ירדו באופן דומה, לא נרוויח ולא נפסיד, כך מנטרלים את סיכוני שוק המתכות-היקרות ומתמקדים בסיכון ובהזדמנות שגלומים בפער המחירים בין הזהב לכסף בלבד.

סגירה ואפילו רק צימצום של הפער תיצור רווח נאה: בזמן כתיבת המאמר נסחר הזהב בפער בשיעור 27% על הכסף, ביחס למחיר הבסיס שלהם ביוני 2008. ומכאן שבמושגי האסטרטגיה יש ביניהם פער לונג-שורט בשיעור 27%.

סגירה מלאה של הפער תיצור רווח על פי החישוב הבא: 500 אלף שקלים כפול 27% שווה שווים ל-135 אלף שקלים. אין צורך להמתין לסגירה מלאה, מספיקה סגירה חלקית בשיעור 5%, כדי לקבל תשואה מרשימה.

  1. לקשר במייל tal@clalforex.co.il
  2. טוויטר: http://twitter.com/TalAvda


הניתוח במאמר זה אינו הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה של הנכסים המתוארים בו. הניתוח מתפרסם על מידע אשר פורסם לכל הציבור ומידע אחר ואשר הכותב מניח שהוא מהימן, וזאת, מבלי שביצע בדיקות עצמאיות לשם בירור מהימנות המידע. המסחר במטבע חוץ, סחורות, מדדים ומתכות כרוך בסיכון רב ואינו מתאים לכל אדם.