הקונצרניות שוב אטרקטיביות

המימושים המאסיביים החזירו לאטרקטיביות מלפני חצי שנה - כך תבררו על מי לסמוך

המימושים המאסיביים בשוק האג"ח הקונצרניות בתקופה הנוכחית, מחזירים אגרות רבות להיות אטרקטיביות כפי שהיו לפני כחצי שנה. בחירת אג"ח אינה משימה פשוטה, ובדיוק כמו בבחירת מניות, גם כשבאים לבחור אג"ח יש לבחון את הנתונים הפיננסים של החברה, את איכות ההנהלה וכדומה.

יחד עם זאת, בניגוד לשיקול העיקרי בבחירת מניה, שהוא שווי החברה האמיתי לעומת השווי שבו היא נסחרת, באג"ח ישלהתמקד בנקודות שיגדילו כמה שניתן את הסבירות שתקבלו את מלוא תשלומי הריבית והחזר הקרן בזמן.

לא לסמוך רק על הדירוג

בעולם אידיאלי, חברות הדירוג בוחנות באופן אובייקטיבי ועמוק את מנפיקות האג"ח - את רמת הסיכון בפעילות העסקית, את רמת המינוף של החברה, את התזרים, את הביטחונות וכן הלאה.

בעולם האמיתי, שבו משאבי הבחינה של חברות הדירוג מוגבלים, ובנוסף הן גם מקבלות תשלום מהחברות המנפיקות, קיימת בעיה ברמת האמינות של הדירוגים. המטרה העיקרית של דירוגי האג"ח היא לגלות את הכשלים ואת הקשיים העתידיים ביכולתה של מנפיקת האג"ח לעמוד בהתחייבויותיה למחזיקי האג"ח מבעוד מועד, אך בפועל דירוג אג"ח ירד מטה כמעט תמיד מאוחר מדי, לאחר שהחברה כבר עומדת רגע לפני אי-עמידה בהתחייבויותיה, או גרוע מכך - רגע לפני פשיטת רגל.

בשורה התחתונה: דירוגי האג"ח הם כלי עזר, אבל אין להעניק להם משקל גדול מדי בבחירת אג"ח. יתרה מכך, אם בכל זאת רוצים לבחור אג"ח אטרקטיבית על סמך הדירוגים, התחילו את החיפוש דווקא מהחברות שקיבלו דירוג נמוך, וחפשו בזהירות את אלה שמצבן הפיננסי איתן - הן יהיו לרוב חברות קטנות או צעירות יותר. מכיוון ששינוי הדירוג מתרחש בדרך כלל באיחור, תוכלו לאתר כך את האג"ח שיקבלו העלאת דירוג בעתיד לפני מרבית המשקיעים.

לבחון את רמת המינוף של החברה

מעבר לחשיבות של הריבית (או התשואה) של האג"ח, הפרמטר המרכזי בבחירת אג"ח שתשלם בזמן ותיתן לכם לישון בשקט, הוא היקפי ההלוואות שעליהן נשענת החברה. חברות המבססות את פעילותן בעיקר על הלוואות ענק, כפי שנוהגים חברות נדל"ן וגופים פיננסיים רבים, מגדילות את הסיכון לאי-יכולת לעמוד בהחזרי החוב והריבית במקרה שמשהו ישתבש. כשהכול טוב, הסיכון לחדלות פירעון יתחבא מאחורי המחירים העולים מעלה, ומאחורי הביקוש הגדול של רוכשי דירות. אולם כשהגלגל יתהפך יצוצו מעל פני השטח בעיות הנזילות.

בשורה התחתונה: למרות פיתוי הריבית הגבוהה יותר, התרחקו מאג"ח של חברות בעלות מינוף גבוה. זה אולי יהיה רווחי בטווח הקצר בתקופה של עליות, אך עלול לפגוע קשות בתיק שלכם ברגעים קשים יותר.

להתבסס על ההווה

נראה הגיוני שאנו עומדים בפני עתיד אינפלציוני, שבו הריבית במשק תגדל ותלך בעתיד, ונראה גם הגיוני שהדולר ידשדש ואף ייחלש בעתיד הקרוב. נשאלת השאלה אם זה באמת מה שיקרה, ואם כן אז מתי, ובאיזו עוצמה. היות שלאיש מאיתנו אין יכולת חיזוי מספקת, לא בהכרח נגדיל את הצלחתנו אם נבחר אג"ח על סמך ניסיון לחזות את התנהגותם של הפרמטרים הללו ואחרים.

בשורה התחתונה

כדי להגדיל את הסיכוי למקסם את הרווח שלכם, מוטב שלא לנסות ולנחש את העתיד, ולבחור אג"ח על סמך מה שידוע כעת. בתקופה שבה הריבית בשוק נמוכה, כמו היום, חכם לרכוש אג"ח לטווח קצר (אך לא קצר מדי), על מנת שלא להיפגע בטווח הארוך מריבית נמוכה. גם אם הריבית תמשיך לרדת, לא תיפגעו מכך באופן משמעותי, משום שרכשתם אג"ח לטווח קצר.

בתקופה שבה הריבית במשק גבוהה, נבון יהיה לרכוש דווקא אג"ח לטווח ארוך, על מנת לשמר את הריבית הגבוהה הזו ככל שניתן. מכיוון שרכשתם אג"ח בריבית גבוהה, גם אם הריבית תמשיך לעלות בעתיד עדיין תשיגו תשואה יפה.

yinon@bursa4u.com