ה"ניו יורק טיימס" משווק לזרים דופלקס בת"א ב-6.8 מיליון שקל: "המחירים עולים"

כ-3 שבועות לאחר ש"ביזנסוויק" פירסם כתבה מחמיאה על שוק הנדל"ן בארץ, מצטרף אליו היום ה"ניו יורק טיימס" ■ העיתון מתאר את היתרונות בהשקעה בדירות בת"א שעה ששוקי הנדל"ן בעולם סובלים ממיתון ומצטט מתווכים ישראלים האומרים שהמחירים במתחם הבאוהאוס יעלו ב-10%-15%

האם המשקיעים הזרים מארה"ב יגלו מחדש את שוק הנדל"ן בישראל ויחזרו לרכוש דירות? לפי הסיקור של התקשורת האמריקנית את שוק הנדל"ן בישראל, ייתכן והתשובה לשאלה זו היא כן. רק לפני 3 שבועות פירסם השבועון "ביזנסוויק" כתבה מחמיאה על שוק הנדל"ן בישראל, וכבר היום מפורסמת כתבה מחמיאה נוספת - והפעם בעיתון היוקרתי והנחשב "ניו יורק טיימס".

תחת הכותרת "למכירה... בתל אביב" פותח ה"ניו יורק טיימס" בהצגת דופלקס לדוגמה המוצע למכירה בתל אביב, תמורת 6.8 מיליון שקל. מדובר בדופלקס במתחם הבאוהאוס בקרבת רחוב רוטשילד, בגודל 260 מ"ר ומרפסת של 80 מ"ר. העיתון מתאר בפרטי פרטים את הנכס, ומדגיש כי "רחוב שינקין, בו חנויות, בתי קפה ומסעדות, נמצא בקרבת מקום; נמל התעופה ע"ש בן גוריון במרחק של 30 דקות".

בהמשך מתייחס העיתון לתנאים בשוק הנדל"ן בישראל. בעוד ששוק הדיור האמריקני סובל ממיתון קשה ומחיר הבתים הממוצע נפל לכ-175 אלף דולר בלבד, ב"ניו יורק טיימס" מדגיש כי "מחירי הדירות בת"א עלו בהדרגה מאז 2003. המחיר הממוצע ב-2003 עמד על כ-896 אלף שקל ואילו ב-2008 הוא הגיע לכ-1.2 מיליון שקל. המשבר הכלכלי גרם להאטה בשוק ובאמצע 2008 הוא קפא. אך למרות ההאטה במכירות, מחירי הדירות ממשיכים לעלות ובמחצית הראשונה של 2009 הגיע המחיר הממוצע ל-1.283 מיליון שקל".

העיתון אכן מציין כי שוק דירות היוקרה הוא יוצא דופן ושם המחירים אכן ירדו, אך באופן כללי מצויר שוק הנדל"ן הישראלי כחוף מבטחים בשעה ששוקי הנדל"ן ברחבי העולם סובלים ממשבר. גם מתווכים מישראל מוזכרים בכתבה; הם מודים כי חלה האטה בקצב המכירות וכי המשקיעים הזרים לא נוהרים לכאן כבעבר, אולם בשורה התחתונה המחירים ימשיכו לעלות. המתווך יורם אינדיק אמר לעיתון כי מחירי הדירות במתחם הבאוהאוס יעלו ב-10%-15% נוספים.

ואילו יתרונות נוספים מציע שוק הנדל"ן הישראלי למשקיעים הזרים? ה"ניו יורק טיימס" מציין כי אין מגבלות על השקעות זרות בנכסי נדל"ן, ולמרות המשבר הכלכלי - הבנקים בישראל מוזכרים כשמרנים יותר בהשוואה לשנים האחרונות אך בכל זאת ממשיכים להעניק משכנתאות למשקיעים זרים, בתנאי שאלה יביאו עימם מקדמה של 50%.