יממה קריטית ל-CIT: במו"מ אינטנסיבי עם משקיעים פרטיים

(עדכון) - CNBC מדווחת: חברת הפיננסים במגעים עם קרנות הון פרטיות לגיוס הון של 2-3 מיליארד ד' ■ הערכות בשוק: החברה תיאלץ לגייס כ-6 מיליארד ד' ■ CIT היא המלווה הגדולה ביותר בארה"ב לעסקים קטנים ובינוניים

יממה קריטית לחברת הפיננסים CIT . רשת CNBC מדווחת כי החברה מנהלת מגעים אינטנסיביים לגיוס הון בהיקף 2-3 מיליארד דולר, עד מחר. החברה, המלווה הגדולה ביותר בארה"ב לעסקים קטנים ובינוניים אשר מממנת כמיליון עסקים, מנסה לגייס את הסכומים מקרנות הון פרטיות וממשקיעים.

ההערכות בשוק הן כי החברה תיאלץ לגייס סכום של כ-6 מיליארד דולר, כדי להימנע מפשיטת רגל. נכון לזמן כתיבת שורות אלה, מניית החברה צונחת בכ-70% במסחר בוול סטריט.

נזכיר, כי CIT הודיעה לפנות בוקר כי "הסבירות לקבלת מימון חדש מהממשל בטווח הקרוב היא נמוכה". מדובר בפעם הראשונה מאז קריסתו של וושינגטון מיוצ'ואל בספטמבר שהממשל האמריקני מסרב לעזור לחברה פיננסית גדולה וחשובה שנמצאת על סף פשיטת רגל כתוצאה מהמשבר הפיננסי העולמי.

ברשת CNBC דיווחו כי החברה צפויה להגיש בקשה לפשיטת רגל (צ'פטר 11) כבר מחר (ו'). החברה עומדת בפני סכנת פשיטת רגל, שכן בארה"ב מעריכים כי היא לא תוכל לפרוע אג"ח בהיקף של כמיליארד דולר. נשאלת השאלה האם המערכת הפיננסית בארה"ב והכלכלה יציבה מספיק כדי לספוג את הבעיות של CIT.

בהודעה של דובר משרד האוצר האמריקני נכתב כי בנק CIT, שבניהולו של ג'פרי פיק, לא עומד בתנאים לקבלת מימון חירום. "גם בתקופות של חוסר יציבות פיננסית, אנחנו מאמינים שיש לשמור על סף גבוה למתן הלוואות חירום לחברה ספציפית".

קבוצת CIT אשר קיימת למעלה מ-100 שנים הינה חברת פיננסים העוסקת במתן שירותי בנקאות וייעוץ פיננסי ברחבי העולם. כמו כן, החברה היא המלווה הגדולה ביותר בארה"ב לעסקים קטנים ובינוניים.

ממשל אובמה מתלבט האם לעזור לבנק CIT, שהינו קטן בהרבה מבנקים אחרים שקיבלו עזרה במסגרת תוכנית ה-TARP, כמו סיטיגרופ ובנק אוף אמריקה .

החברה מנהלת שיחות עם הרגולטורים על מנת לנקוט צעדי התייעלות שיסללו את הדרך למתן ערבויות על ידי הממשל, אך בעיתון "וול סטריט ג'ורנל" מדווחים כי השיחות הגיעו למבוי סתום ונמצאים על סף קריסה מוחלטת. זאת לאחר שלפני יומיים בלבד דווח על כך שהשיחות נמצאות בשלבים מתקדמים.

הסיבה למשבר במשא ומתן עם הממשלה האמריקנית נעוצה במצבה ההולך ומידרדר של CIT ובחוסר ההסכמה בקרב הרגולטורים באשר לדרך הטובה ביותר לעזור לקבוצה. אנליסטים בוול סטריט מעריכים כי המשבר אליו נקלעה CIT עלול להפחיד משקיעים בחברות מתחרות, ובראשן ג'נרל אלקטריק , המתחרה הגדולה ביותר של CIT.

המשא ומתן עם ה- FDIC

בדצמבר האחרון, הפדרל ריזרב אישר ל-CIT להפוך לבנק מה שאיפשר למשרד האוצר האמריקני להעביר לקבוצת ההחזקות באופן מיידי 2.3 מיליארד דולר של כספי הציבור האמריקני. אך CIT המשיכה לקרטע תחת ההגבלות של המודל העסקי שלה והדאגה בקרב לקוחות מענף הקמעונאות, תקשורת ונדל"ן מסחרי.

בתחילת השבוע (א') פנתה CIT לרגולטור בארה"ב וביקשה מהממשל לספק לה ערבויות כדי שהיא תוכל להנפיק אג"ח חדשות ולמחזר חוב, אך הממשל סירב. ביום שלישי בלילה ה'פד' ערך ל-CIT "מבחני לחץ" שהצביעו על כך שהחברה זקוקה ל-4 מיליארד דולר כדי לכסות הפסדים שהצטברו לאורך המשבר הפיננסי העולמי.

CIT נמצאת כעת בשיחות עם ה-FDIC, זרוע ההצלה של הפדרל ריזרב אשר אחראית גם לביטוח הפיקדונות בבנקים. ה-FDIC חוששת לסייע ל-CIT כיוון שהיא לא בטוחה ביכולתה של החברה להחזיר את החוב, בשל תנאי האשראי הנוקשים בארה"ב בעת הנוכחית. לכן, ב-FDIC נוטים שלא להעמיד את כספי משלם המיסים האמריקני בסיכון.

בחודש אוגוסט תצטרך החברה לפרוע חוב בהיקף של כמיליארד דולר, וכרגע אין לה מספיק מזומנים בקופה כדי לעשות זאת, כך שהברירה היחידה שנותרה לה היא לגייס חוב נוסף. אך החברה לא תצליח לעשות זאת ללא תמיכה של הממשל האמריקני. CIT צריכה להחזיר תשלומי אג"ח בהיקף של 10 מיליארד דולר בשנת 2010, ובשנה האחרונה היא לא גייסה ולו דולר אחד בהנפקות אג"ח חדשות.

ההשלכות

במידה והממשל יחליט לא לסייע ל-CIT, ההשלכות יהיו חמורות. קריסה כזו תעמיד בסיכון גבוה כ-760 עסקים במעגל הראשון, ואילו במעגל השני ישנו פוטנציאל הרסני לפגיעה קשה בכ-300 אלף עסקים נוספים. כמו כן, אם החברה תקרוס, תהיה זו פשיטת הרגל הגדולה ביותר מאז שוושינגטון מיוצ'ואל קרסה בספטמבר האחרון. ל-CIT נכסים בהיקף של 75.7 מיליארד דולר וחובות של 68.2 מיליארד דולר נכון לסוף הרבעון הראשון של השנה. החברה אחראית למימונם של כמיליון עסקים בארה"ב.

CIT, הממוקמת בניו יורק, נסחרת בוול סטריט לפי שווי של 525 מיליון דולר בלבד, לאחר שמניותיה נחתכו בכ-57% מתחילת יוני וב-61.2% מאז תחילת השנה. אמש נפלו אגרות החוב שלה ב-14.37 סנט לרמה של 80 סנט בלבד - הנפילה החדה ביותר מאז הונפקו האג"ח לפני 3 שנים. החברה צריכה להחזיר תשלומי אג"ח בהיקף של 10 מיליארד דולר בשנת 2010, ובשנה האחרונה היא לא גייסה ולו דולר אחד בהנפקות אג"ח חדשות.

מבדיקה של "הוול סטריט ג'ורנל" עולה כי שיעור חדלות הפרעון של CIT עומד על 4.7% בהשוואה לממוצע של 2.8% אצל מלווים אמריקנים אחרים.