דאגת הפרנסה דוחפת את האבות להשקיע שעות עבודה יותר מאשר אמהות

עובדי היי-טק שהופכים להורים, נאלצים להתמודד עם לחץ חדש: תרבות ישראלית שמקדישה חשיבות גדולה למשפחה וגם דורשת מהם להקדיש את מרצם לעבודה

עובדי היי-טק שהופכים להורים, נאלצים להתמודד עם לחץ חדש שנוצר בגזרה המשפחתית. המאבק היומיומי לשמור על שעות עבודה סדירות משפיע בצורה שונה על גברים ונשים שעובדים בענף לחוץ זה. "אבות משקיעים יותר בעבודה מאשר גברים ללא ילדים", אומר ד"ר רפי שניר, ראש התמחות משאבי אנוש באקדמית תל אביב-יפו שחקר את הנושא. "אמהות לעומת זאת, משקיעות בעבודה פחות מאשר נשים ללא ילדים".

"עובדי ההיי-טק צריכים להתמודד עם תרבות ישראלית שמקדישה חשיבות גדולה למשפחה וגם לתרבות ההיי-טק שדורשת מהם להקדיש את מרצם לעבודה", אומר שניר.

ההשקעה בכמות שעות העבודה אצל הורים שונה כמובן מזו של רווקים ורווקות - אבות משקיעים 49 שעות בעבודה וגברים ללא ילדים משקיעים 44 שעות. נשים עם ילדים משקיעות 41.8 שעות לעומת 44.5 שעות בהן עובדות נשים ללא ילדים, כך עולה מנתוני המחקר של שניר שנערך ביחד עם פרופ' יצחק הרפז ודורית בן ברוך מאוניברסיטת חיפה.

"נשים עם ילדים נמצאות פחות זמן בעבודה, אך זה לאו דווקא גורם להן להיות טובות פחות במקצוע שלהן", אומרת רויטל הנדלר, מנכ"לית AllJobs. "עובדים בלי ילדים נוטים לצאת להפסקות ארוחות צהרים ארוכות יותר, חשוב להם יותר החלק החברתי בעבודה ולכן חלק מהשעות שהם נמצאים בעבודה מוקדשות לפעילויות מהסוג הזה. מבחינת התפוקות אני לא מוצאת שיש הבדל גדול בסופו של דבר".

מחויבות למשפחה

הסיבה שאבות, מוכנים להשקיע יותר מגברים ללא ילדים היא האחריות החדשה שנוצרה להם, המחייבת אותם להיות שותפים בפרנסת המשפחה. "אני חושבת שגברים עם ילדים מרגישים את עול הפרנסה בצורה משמעותית יותר מגברים ללא ילדים. המחויבות למשפחה, כמו גם בדרך-כלל היותם המפרנס המרכזי בבית, משפיעה על מחויבותם לעבודה ולארגון. ההצלחה שלהם היא ההצלחה של המשפחה כולה, ולא רק הצלחה או כישלון של אדם פרטי", אומרת הנדלר.

"באופן טבעי, גם היום למרות הפמיניזם, נשים מצופות להקרבה יותר גדולה לטובת הילדים. בדרך-כלל הן יתכננו מראש עבודה שתאפשר להן יציאה מוקדמת ממקום העבודה לפחות בחלק מימות השבוע. אך מהניסיון שלי, בהנחה שהוסכמו שעות העבודה שמאפשרות להן לצאת לקחת את הילדים מהגן, המחויבות שלהן לעבודה גבוהה מאוד. הנחישות שלהן להוכיח שהן טובות אדירה, הן מאוד מחפשות יציבות תעסוקתית, דבר שגורם להן לצבור ניסיון רב ולהיות מצוינות בעבודה. הן באות לעבוד, והן לא מוסחות מחברתיות יתר כמו נשים ללא ילדים", מסכמת הנדלר.