למרות ההכחשות: כי"ל מוכרת אשלג להודים ב-460 דולר לטון

כי"ל התקשרה עם לקוח מרכזי בהודו בהסכם למכירת אשלג לתקופה של תשעה חודשים, במסגרתו תספק כי"ל דשנים כ-750 אלף טון אשלג ■ זאת, לאחר הכחשות נמרצות של החברה בדבר קיומו של חוזה במחיר זה

עכשיו זה רשמי: כי"ל דיווחה היום (ב') אחה"צ כי התקשרה עם לקוח מרכזי בהודו בהסכם למכירת אשלג לתקופה של תשעה חודשים, במסגרתו תספק כי"ל דשנים כ-750 אלף טון (כולל כמויות אופציונליות) של אשלג במחיר של 460 דולר לטון, כך שהיקף העסקה עם ההודים מסתכם ב-345 מיליון דולר. מחיר זה זהה למחיר עליו דיווחה חברת סילביניט הרוסית ששברה את השוק לפני כשבוע.

הסכם זה מחליף הסכם קודם אשר הסתיים בחודש אפריל 2009 ואשר כלל התקשרויות למכירת אשלג בהיקף של 850 אלף טון (כולל כמויות אופציונליות) לתקופה של כשנה, כך שהיקף העסקה עם הלקוח ההודי הצטמצם בכ-11.7% מאפריל ועד היום.

כי"ל הודיעה כי היא מנהלת מו"מ עם לקוחות נוספים של אשלג בהודו.

כבר ב-13 ביולי פורסם ברויטרס כי ההודים הודיעו: "חתמנו על חוזה אשלג עם כי"ל ב-460 ד' לטון", אך דובר כי"ל הכחיש בפני "גלובס" את קיומו של חוזה כזה. ההודים טענו אז כי חתמו על חוזי אשלג עם כי"ל, BPC ו-APC. כך נאמר ברויטרס על ידי מנכ"ל יבואנית האשלג ההודית (IFFCO - Indian Farmers Fertiliser Cooperative Limited). גם BPC מכחיש את מחיר עסקת האשלג עם הודו.

ההודעה הנ"ל פורסמה לאחר שיצרנית האשלג הרוסית, סילביניט הטילה את הפצצה וחתמה עם ההודים על חוזה אשלג במחיר של 460 דולר לטון. בכך למעשה הודתה החברה הרווסית כי נכנעה ללחצי השוק ושברה את משמעת המחירים של יצרניות האשלג. מהלך זה הביא לירידות חדות של מניות יצרניות האשלג המובילות בעולם ובהן גם כי"ל.

נציין כי שוק האשלג עובר טלטלה של ממש בתקופה האחרונה: אתמול פורסם כי חברת ואלה הברזילאית, שהקפיצה את השוק בסוף השבוע הקודם לאחר שדווח בעיתונות הברזילאית כי היא עתידה לרכוש את יצרנית הדשנים מוזאיק בתמורה ל-25 מיליארד דולר, הודיעה כי לא תרכוש את מוזאיק. בנוסף, פרסמה אמש סינופרט אזהרת רווח תוך שהיא טוענת כי מחירי האשלג בסין עומדים על 420-440 דולר לטון. כלכלני כלל פיננסים העריכו כי "בנמלי סין עוגן מלאי אשלג בהיקף של מעל 2 מיליון טון, והדגישו כי המלאי היה אמור להתרוקן מזמן".