"נשארנו חזקים גם במשבר"

בימים שבהם הטלוויזיה המסחרית עוברת טלטלה, פיליפ דה לקרואה, מנכ"ל ערוץ מצו - מדורת השבט של שוחרי המוזיקה הקלאסית, הג'אז והמחול, מסביר איך ערוץ שמשדר תרבות גבוהה מצליח להרוויח כסף

בשנים האחרונות הפך ערוץ מצו למדורת השבט האלטרנטיבית של שוחרי המוזיקה הקלאסית, מוזיקת הג'אז והמחול בארץ. הערוץ הצרפתי, הכלול בחבילת הבסיס של הוט ויס, משדר 24 שעות ביממה ומאפשר לרבים להתחבר לעולם המוזיקה האירופי בלי לצאת מהבית.

"לערוץ מצו יש 1.4 מיליון מנויים בישראל, שזה המון", אומר פיליפ דה לקרואה (de la Croix), מנכ"ל הערוץ, שביקר בארץ בשבוע שעבר. "המצב שבו מוצע הערוץ בחבילת הבסיס של הכבלים שונה מהמקובל באירופה, שם בדרך-כלל צריך לרכוש את הערוץ בתשלום נפרד".

למצו יש 16.4 מיליון מנויים ב-39 ארצות. ניתן לצפות בערוץ בכל מדינות אירופה (למעט בריטניה), והוא מגיע גם עד רוסיה, קזחסטן וגיאורגיה. אל המדינות הערביות, למעט לבנון, מצו לא הגיע.

לדה לקרואה יש כמה בשורות לצופי הערוץ: יהיו חידושים בלוח המשדרים החל מספטמבר הקרוב. "אנחנו מתכוונים להקדיש ערב לג'אז בפריים-טיים, בעוד שעד עכשיו שידרנו ג'אז רק בלילה. ערב יום ה' יוקדש לג'אז, וימשיך עם ג'אז כל הלילה. ערב יום ו' יוקדש לקונצרט קלאסי גדול. שבת - לאופרה, ויום א' - לבלט ולמחול מודרני. ביתר ימי השבוע יהיו תוכניות מתחלפות".

*מהו עבורכם פריים-טיים?

"הפריים-טיים שלנו הוא בין השעות 19:30-21:30. זה נגזר מהגיל הממוצע המבוגר יחסית של צופי הערוץ, שהוא למעלה מ-45".

בנוסף לשינויים בלוח המשדרים, דה לקרואה מתכוון להמשיך לתת דגש לשידור קונצרטים חיים ולשדר לפחות קונצרט חי אחד מדי חודש. "עבור המוזיקאים זה מרגש להיות משודרים בטלוויזיה בזמן אמת, ועבור המאזין זה דומה לסיטואציה של קונצרט חי", הוא אומר. "גם מתחרות רובינשטיין בישראל שידרנו שידור חי, שהיה מוצלח מאוד".

רייטינג למוזיקה דתית

החידוש המסעיר ביותר הוא הכוונה לפתוח בקרוב ערוץ שני של מצו בשם MEZZO HD, שישדר בהיי דפינישן. דה לקרואה: "זהו ערוץ שישדר 24 שעות, וכל השידורים יהיו ב-HD. הערוץ ישתמש בסאונד של 5.1, שאיכותו אופטימלית. מדובר בערוץ שיוצע לצופים בתשלום נוסף. אני מקווה שהוט ויס יחתמו על עסקה שתאפשר לערוץ החדש להיות זמין בישראל כבר בינואר 2010".

*יש לך כל-כך הרבה חומר מצולם ב-HD?

"אנחנו מצלמים כבר שלוש שנים ב-HD, כך שיש לא מעט חומרים. אבל זה נכון שאנחנו זקוקים להרבה יותר ממה שיש, ולכן אנחנו קונים 80% מכל מה שמצולם היום בעולם ב-HD".

*בוא נחזור לערוץ מצו הרגיל. יש תחושה שאתם מקליטים בעיקר הרכבים צרפתיים, בעוד שלתזמורות מובילות בעולם יש ייצוג חסר.

"זה נכון שאנחנו ערוץ צרפתי, ולכן קל לנו יותר לסגור דברים עם אמנים ותזמורות שקרובות אלינו. אבל אנחנו מקליטים גם הרבה דברים רחוקים מצרפת. לדוגמה, בספטמבר נשדר קונצרט חי מאולם ה'קונצרטחבאו' באמסטרדם, ובאוקטובר אופרה של דוניצטי מ'לה סקאלה' במילאנו".

*בעבר שידרתם תוכניות של מוזיקת עולם. לאן הן נעלמו?

"הפסקנו עם זה ואנחנו לא מתכוונים לחזור לשם כרגע. הבעיה היא של ערבוב תחומים עבור הקהל. קיבלנו הרבה תלונות מאוהבי קלאסי שהתלוננו שהם צריכים להאזין לג'אז, ומאוהבי ג'אז שהתלוננו על זה שהם צריכים לשמוע אופרה. צריך היום הגדרות מאוד ברורות".

*איזו תוכנית זוכה להכי הרבה רייטינג?

"באופן מפתיע, מדובר בתוכנית של המוזיקה הדתית בימי ראשון בבוקר. נכון להיום היא המשבצת הנצפית ביותר, ועוברת אפילו את אחוזי הצפייה של הפריים-טיים".

100% הכנסה עצמית

לערוץ מצו יש קשר הדוק עם ישראל, ודה לקרואה מתכוון להמשיך אותו ולהעמיקו. "בשנים האחרונות צילמנו בישראל את תחרות רובינשטיין שזכתה להצלחה גדולה, ומספר קונצרטים של התזמורת הפילהרמונית הישראלית. "השנה נצלם בישראל בספטמבר, בפסטיבל המוזיקה הקאמרית בירושלים. אנחנו רוצים לצלם בשידור חי גם את האופרה 'נבוקו' שתעלה במצדה ביוני 2010, ואת קונצרט הזריחה למחרת. רק שזו הפקת ענק שצפויה לעלות המון כסף, ולכן אשמח לסיוע כלכלי מגופים ישראליים שיאפשרו לנו להרים את הפרויקט הזה כראוי".

*אתה מצליח לעשות כסף מערוץ שמתבסס על תרבות גבוהה?

"כן. הערוץ מרוויח. ולא רק זה, אלא שהמודל העסקי שלנו מבוסס על 100% הכנסה עצמית. אנחנו לא מקבלים תמיכה ציבורית או פרטית. 97% מההכנסות מתבססות על מנויים שמשלמים עבור הערוץ, ו-3% הנותרים הם הכנסה מפרסומות. לכן נשארנו חזקים גם במשבר האחרון. מי שחטף חזק היו אלו שהתבססו על הכנסות מפרסום, שצנחו באופן דרסטי". *