ההערצה דועכת: האמריקנים מעריכים את אובמה פחות

סקרי דעת קהל בארה"ב לא מחמיאים גורמים לנשיא לחשוש שעיכוב באישור התוכנית תגרום לה "לאבד תאוצה" ■ 87% מהמשקיעים הזרים תומכים במהלכים של אובמה ■ 49% מהמשקיעים האמריקנים מרוצים מהנשיא

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, זוכה למעמד של כוכב רוק בקרב מרבית המשקיעים והאנליסטים - כל עוד לא מתחשבים באמריקנים.

מסקר רבעוני של סוכנות הידיעות "בלומברג", בקרב משקיעים ואנליסטים ברחבי העולם, עולה כי 87% מהמשקיעים באסיה ואירופה תומכים באובמה בעוד שרק 49% מהמשקיעים האמריקנים מרוצים מהנשיא. רק רבע מהנשאלים האמריקנים רואים את מהלכיו של הנשיא האמריקני כ"טובים" או "מצויינים".

נציין כי בנושא הרפורמה במערכת הבריאות, אמר שלשום (ד') אובמה שהוא מבין את הספקות של האזרחים ביחס לרפורמה שהוא מבקש לבצע במערכת שירותי הבריאות, אך הוא הסביר כי לדעתו, התאוששות הכלכלית של המדינה תלויה בביצוע התוכנית, בהיקף של טריליון דולר.

אובמה החליט לקיים מסיבת העיתונאים ולפרוס את הטיעונים שלו בזכות הרפורמה ולהשיב לביקורת שנמתחה עליה, מחשש שעיכוב באישור התוכנית יגרום לה "לאבד תאוצה" ולהיגרר בדיונים עד חודשי הסתיו.

החשש מאיבוד התאוצה של הרפורמה נובע, בין היתר, מכמה סקרי דעת קהל המצביעים על ירידה בהערכה של האמריקנים באשר לאופן שבו מבצע אובמה את תפקידו, וכן על התגברות הספקות בקרב האמריקנים לגבי הפתרונות שהוא מציע לתיקון הכלכלה ושירותי הבריאות.

עם זאת, בהשוואה למנהיגים אחרים בעולם, אובמה זוכה לפופולריות גבוהה מאד ברחבי הגלובוס. 73% מהנשאלים אוהדים את הנשיא האמריקני, בעוד שראש ממשלת בריטניה, גורדון בראון, זוכה רק ל-34% אהדה, ונשיא ברזיל, לואיז אינסיו לולה, זוכה ל-49% תמיכה.

אובמה התעקש שהשנה זה "הזמן המתאים" לאמץ את הרפורמה במערכת הבריאות, למרות חילוקי הדעות בקונגרס לגבי התוכנית, והזהיר שהימנעות מנקיטת צעדים תערער את הכלכלה, תתפיח עוד יותר את הגירעון התקציבי ותפגע אנושות במיליוני אמריקנים מבחינה פיננסית.

"מבין את הדאגה"

"אני מבין שאנשים חשים חוסר ודאות לגבי זה. הם חשים דאגה", אמר אובמה במסיבת עיתונאים ששודרה במהדורת חדשות בזמן צפיית שיא. עם זאת, הוסיף אובמה שהוא סמוך ובטוח שהאזרחים יתמכו ברפורמה כאשר הם יבחנו "את העלות של 'לא לעשות כלום'".

הדיון הציבורי בשירותי הבריאות הגיע לצומת דרכים קריטי בקונגרס, הנשלט בידי המפלגה הדמוקרטית. אובמה רוצה שבית הנבחרים והסנאט יצביעו על הרפורמה כבר בתחילת אוגוסט, אך חברי קונגרס רבים דורשים זמן רב יותר לשקול את שורת ההצעות לשינוי המבנה של שרותי הבריאות והרחבתם.

לבנות מחדש

אובמה אמר שאזרחי אמריקה "מתייחסים בסלידה שאפשר להבינה" להוצאות הממשל ולחובות שהוא צובר, אך טען שחוסנה של הכלכלה תלוי בייעול העלויות של שירותי הבריאות, שמהווים 17.6% מהתמ"ג. "זוהי הסיבה שאמרתי שבמקביל להצלת הכלכלה ממשבר ענק, עלינו לבנות אותה מחדש כדי שהיא תהיה חזקה מאשר בעבר. הרפורמה בביטוח הבריאות היא מרכיב מרכזי במאמץ הזה".

אובמה הזכיר את העלויות המאמירות של הממשל על תוכניות ביטוח בריאות לעניים ולזקנים - מדיקר ומדיקאייד. לדבריו, ללא רפורמה בשירותי הבריאות, העלויות הללו יהפכו את הגירעון התקציבי לגדול בהרבה מזה שנרשם בשנה האחרונה. "אני רוצה להיות ברור: אם לא נשלוט בעלויות האלה, לא נהיה מסוגלים לשלוט בגירעון שלנו".