השוק בורח לבנקים הגדולים - והם הפכו שוריים בטווח הקצר

בשבועות האחרונים העריכו כלכלני הפועלים ולאומי כי צפויות ירידות בבורסה בטווח הקצר ■ הירידות לא הגיעו - והאנליסטים נשמעים היום אחרת: "בטווח הקצר צפויה המגמה להיות חיובית"

אולי זה מדד המעו"ף שהתבסס השבוע מעל 900 נקודות, אולי זה האופטימיות בשווקים בחו"ל ואולי זה סתם עוד "סיבוב פרסה" קלאסי ומוכר של אנליסטים; יהיה הגורם אשר יהיה - הבנקים הגדולים, לאומי ופועלים , משנים את העמדה בה נקטו בשבועות האחרונים והם כבר אינם סבורים כי הבורסה תרד בטווח הקצר.

בטווח הקצר צפויה המגמה להיות חיובית, בעיקר על רקע ריבוי סימנים להתייצבות המצב הכלכלי והתשואות הנמוכות הצפויות באפיקים הסולידיים", אומרים כלכלני בנק לאומי בסקירתם השבועית על שוק ההון. "קיימת כדאיות בהגדלה הדרגתית של הרכיב המנייתי בתיק".

אותם "סימני התייצבות" עליהם מדברים האנליסטים כוללים עלייה בציפיות האינפלציה (לאחר שמדד המחירים לצרכן לחודש יוני הפתיע השבוע ועלה ב-0.9%) ועלייה במדד המשולב של בנק ישראל ב-0.2% - לראשונה מזה 10 חודשים.

כזכור, מדד המעו"ף חצה השבוע את ה-900 נקודות וסגר מעליה לראשונה מאז ספטמבר 2008. העליות בשוק לוו במחזורים גבוהים מהממוצע (המחזור היומי הממוצע השבוע הסתכם בכ-2 מיליארד דולר - 33% מעל הממוצע השנתי), ובבנק לאומי מציינים כי הדבר עשוי להצביע "על גידול בהיקף השקעות זרים". בבנק הפועלים מדגישים כי "התרחבות המחזורים הינה איתות חיובי, שכן הדבר נותן משנה תוקף לאוירה החיובית בבורסה".

יש לציין כי לכל אורך השבועות האחרונים היו הבנקים הגדולים אופטימיים לגבי הבורסה בטווח הבינוני-ארוך, אולם הם הדגישו שוב ושוב כי להערכתם צפויים מימושי רווחים בטווח הקצר. היום, כאמור, הם נשמעים אחרת. "המגמה החיובית שמאפיינת את שוק המניות המקומי בשבועות האחרונים תימשך", אומרים כלכלני בנק הפועלים, אם כי הם מצרפים הסתייגות קטנה ואומרים כי "בטווח הקצר תיתכן תנודתיות, נוכח אי הודאות בנוגע לעיתוי וקצב ההתאוששות של הכלכלה הגלובלית".

בבנק הפועלים מתייחסים גם לעונת הדוחות הכספיים לרבעון השני, אשר נמצאת בעיצומה בארה"ב ובחודש הבא "תעביר הילוך" גם כאן בישראל. "התמונה הכללית חיובית בהשוואה לרבעונים האחרונים", אומרים האנליסטים. "אך ישנן חברות שעדיין צפויות להציג הרעה בביצועיהן, ולכן מניותיהן עלולות להיות מושפעות מכך לשלילה. בחלוקה ענפית, אנו צופים כי הענפים שיציגו שיפור בפעילותם הם ענפי הפרמצבטיקה, המזון, התקשורת והביטוח. שאר הענפים צפויים להציג מגמה מעורבת עד שלילית בתוצאותיהם לרבעון השני".

"המלצתנו היא להמשיך ולהחזיק בפוזיציה מנייתית ארוכת טווח", מסכמים בבנק הפועלים.