"איך נבנה דירות זולות כשהקרקע היא 50% ממחיר הדירה?"

כך אומר נשיא התאחדות הקבלנים, נסים בובליל, ביום עיון שערכה ההתאחדות ■ בכיר באוצר: "קיים חשש מהותי שעליית מחירי הדיור תגרום ללחצים אינפלציוניים" ■ BDO: מלאי הדירות החדשות במרכז ייגמר בתוך 3.8 חודשים

"משרד האוצר החליט לצאת בתוכנית הערבויות לענף הבנייה מתוך חשש שמחיר אי ההתערבות בענף יהיה גבוה ממחיר ההתערבות וביציאה מהמשבר המחסור בדירות חדשות יביא לעליות מחירים חדות". את הדברים הללו אמר המשנה לממונה על התקציבים באוצר, שרון גמבשו, ביום עיון שערכה התאחדות הקבלנים בשבוע שעבר בנושא ערבויות המדינה לקבלנים.

"בשל העובדה שמחיר הדיור מהווה כ-20% ממדד המחירים לצרכן, קיים חשש מהותי שעליית מחירי הדיור תגרום ללחצים אינפלציוניים", הוסיף גמבשו.

גמבשו התייחס גם לירידה בהתחלות הבנייה וציין כי מלאי הדירות עומד היום על פחות ממחצית מהמלאי בתחילת העשור, וכמו כן ישנה ירידה בשיווק הקרקעות לבנייה למגורים על ידי מינהל מקרקעי ישראל. נכון להיום, ישראל ממוקמת במקום ה-120 בעולם במתן היתרי בנייה, מתוך 180 מדינות. תכנית התמרוץ לענף הנדל"ן שהשיק האוצר, שהיקפה עשוי להגיע לחצי מיליארד שקל, עשויה להגדיל את מלאי הדירות לכ-35 אלף יח"ד בשנה.

תחלות בנייה

"איך נבנה דירות זולות שמחיר הקרקע מגיע עד 50% ממחיר הדירה? איך נבנה דירות זולות שענף הבנייה הוא הענף הממוסה ביותר במשק? איך נבנה דירות שקרטלים קובעים את מחירי תשומות הבנייה וכאשר משרד התמ"ת מחליט בין לילה להטיל היטל יבוא של 133 דולר על כל טון ברזל שאנו קונים?", אמר ניסים בובליל, נשיא התאחדות הקבלנים, במהלך הכנס. בובליל טען כי הקבלנים לא אחראים לעליית מחירי הדירות וציין כי הסיוע של האוצר לא מגיע בפועל לקבלנים בשל קריטריונים קשוחים ואי התאמה לענף, כגון הקושי לקבל הלוואת במסגרת הקרן לעסקים בינוניים.

נכון לסוף חודש מאי, עמד מלאי הדירות החדשות בישראל על 8,341 דירות בלבד - ירידה של 6.8% בהשוואה לאפריל. לצורך ההשוואה, בתחילת העשור עמד מלאי הדירות על יותר מ-19 אלף יח"ד. ב-5 החודשים הראשונים של השנה נמכרו בישראל 5,635 דירות, כלומר 1,127 דירות בכל חודש בממוצע. מדובר בעלייה בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2008.

לפי קצב המכירות הנוכחי, מלאי הדירות החדשות באזור המרכז ייגמר בתוך 3.8 חודשים ובחיפה ייגמר המלאי בתוך 4.6 חודשים. כך עולה מסקירה של פירמת רואי החשבון BDO זיו האפט שהוכנה עבור התאחדות הקבלנים. מהסקירה עולה עוד, כי מתחילת השנה ירד מספר הדירות החדשות המוצעות למכירה באזור המרכז ב-27%, ובחיפה נרשמה ירידה של 38%.