סטנלי פישר הותיר את הריבית על 0.5%; יפסיק את רכישות האג"ח הממשלתיות

בהודעתו של פישר אין כל רמיזה כי הוא מתכוון להעלות ריבית בטווח הקצר ■ בנק ישראל הודיע כי אין בכוונתו למכור את ני"ע שרכש ■ שלמה מעוז: "משמעות השארת המצב על כנו - בנק ישראל הפך לבית חרושת לבועות" ■ האמת על מה שקרה בבנק ישראל / פרשנות -אבי טמקין

נגיד בנק ישראל סטנלי פישר הותיר היום (ב') את הריבית הבסיסית למשק הישראלי לחודש אוגוסט, על שיעורה הנוכחי - 0.5%. זו הפעם הרביעית ברציפות שהנגיד מותיר את שיעור הריבית על כנו. בנוסף, בהודעה לעיתונות של בנק ישראל נמסר כי הנגיד מתכוון להפסיק את רכישות האג"ח הממשלתיות כבר ב-5 באוגוסט.

נציין, כי בהודעתו של פישר אין כל רמיזה, לא בעקיפין ולא במישרין כי הוא מתכוון להעלות ריבית בטווח הקצר. בנוסף, בנק ישראל מודיע כי אין בכוונתו למכור את ני"ע שרכש. יצוין שהפעילות בשוק הפתוח (קניה, מכירה, השאלה של ני"ע ממשלתיים על ידי הבנק המרכזי) הינה כלי חשוב בידי בנק מרכזי לביצוע המדיניות המוניטארית. בבנק ישראל סבורים שתוכנית רכישות האג"ח בה החל בנק ישראל ב-25/3/09, תרמה לחזרה של שוק ההון לתפקוד תקין יותר, ובפרט לחידוש ההנפקות וגיוסי ההון על ידי הסקטור העסקי.

בכירי הכלכלנים בשוק ההון ציפו כי הנגיד פישר יותיר בפעם הרביעית ברציפות את הריבית במשק על שיעורה הנוכחי - 0.5%. עם זאת, קובץ קטן של אנליסטים נתנו הסתברות של 10-20%, לאפשרות שתהיה העלאה ברבע אחוז לרמה של 0.75%.

בהודעה לעיתונות של בנק ישראל נמסר, כי הגורמים להחלטה להותיר את הריבית על כנה, הם: ראשית - שיקולי אינפלציה. בעקבות מדד יוני הגבוה, האינפלציה בהסתכלות ל-12 חודשים האחרונים הגיעה ל- 3.6% והצפיות לאינפלציה ל-12 החודשים הבאים התקרבו לגבול העליון של היעד. גם בחודשיים הקרובים צפויות העליות במדדי המחירים להיות גבוהות, בעיקר בגלל העלאת המע"מ ושינוים במחירים המפוקחים.

נתונים ואינדיקציות מסקרים על הפעילות הכלכלית שהתקבלו החודש, מחזקים את ההערכה לפיה הירידה בתוצר מתמתנת ואולי אף נבלמה. גם השיפור המהיר בשווקים הפיננסיים תומך בהתאוששות בפעילות הכלכלית. אולם, עדיין מוקדם לקבוע אם מדובר בתפנית בעיקר נוכח אי הוודאות לגבי ההתפתחויות במשק העולמי.

החלטת בנק ישראל להותיר את הריבית ללא שינוי ולסיים את תוכנית רכישות האג"ח כמתוכנן, מאזנת בין הכוחות לעליית מחירים, הצפויים להתמתן לאחר העליות החד פעמיות הצפויות במחירים, לבין ההערכה שהמשק טרם יצא מהמיתון.

שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של אקסלנס נשואה, העריך היום בראיון ל"גלובס TV", כי "הנגיד ייאלץ להעלות את הריבית, ולא זו בלבד - אלא שהוא ייאלץ לומר שהוא מתכוון להמשיך להעלות את הריבית. שנה מהיום, אני רואה ריבית של 3.5% לפחות. השארת המצב על כנו כרגע גורמת לכך שבעצם בנק ישראל הפך להיות לבית חרושת לבועות. הוא מייצר בועה בשוק הנדל"ן, מייצר בועה בשוק המניות ומייצר בעצם בועה של ניפוח מחירים בכל מיני תחומים שאנשים לא היו קונים אותם אם הריבית לא הייתה אפסית".

התגובות להחלטת הריבית

רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות, אמר כי הותרת הריבית על כנה היא הגיונית, וכי הוכשרה הקרקע להעלאת ריבית, אך לא בהכרח בחודשיים הקרובים. אם מדדי יולי ואוגוסט יהיו גבוהים, אך לא יחרגו מההערכות המוקדמות, עושה רושם שבנק ישראל ישאף להותיר את הריבית על כנה. אולם, אם הפעילות הכלכלית תגלה לפתע סימני התאוששות מהירים יותר, אפשר שייאלץ להימלך בדעתו.

בנק ישראל השמיט את הקביעה שמצב המשק תומך בשמירה על ריבית נמוכה בחודשים הבאים - איתות ברור, ולא מפתיע, לכך שהסבירות להידוק מוניטארי גדולה עתה מבעבר. זאת בעקבות הכוחות לעליית מחירים, שיש להיווכח כי הם נחלשים בתוך חודשיים, מול הפעילות הכלכלית, שעדיין לא יצאה מהמיתון.

לגבי הפעילות הכלכלית, בנק ישראל קובע שהיא מתמתנת, ואולי אף נבלמה, בעוד שבהודעה הקודמת נכתב שהיא התחילה להתמתן. לא נאמר הפעם שהפעילות הריאלית תמשיך להתכווץ בחודשים הקרובים ולא הוזכרה עלייה נוספת באבטלה. להערכתנו, מדובר בשינוי חיובי של ממש בהערכות בנק ישראל, שמן הסתם יתבטא בקרוב בעדכון כלפי מעלה של הנחות התוצר ל-2009 ו-2010.

אורי יהודאי, יו"ר ועדת הכלכלה בהתאחדות התעשיינים: אנו בטוחים כי נגיד בנק ישראל, ימשיך לפעול בכל הכלים העומדים לרשותו כדי לחזק את כושר התחרות של היצוא הישראלי. יהודאי מציין, כי "יש להיזהר מאופטימיות יתר בטרם עת וכי אנחנו עדיין לא רואים סימנים לצמיחה במשק. השינויים בשערי המטבע, לצד המשך הירידה בביקושים העולמיים ומחנק אשראי, יוצרים תמהיל מסוכן, המאיים על יכולתו של המשק הישראלי לצאת מהמשבר בזמן הקרוב", טוען יהודאי.

ריבית בנק ישראל 2008-2009

ריבית בנק ישראל