מתיחת פנים ב-eBay: תציע תוכנית מיוחדת לסוחרים מועדפים

המנכ"ל ג'ון דונהיו החליט להפוך את האתר לזירת מסחר לעודפי מלאי ומוצרים בהנחות גדולות ■ מציע מגוון מוצרים קמעונאיים רחב יותר על חשבון מגוון המוצרים המוצעים במכירות פומביות ותיווך בין קונים לסוחרים

יותר משנה חלפה מאז נכנס ג'ון דונהיו, מנכ"ל eBay , לנעליה של קודמתו בתפקיד, מג וויטמן, שליוותה את החברה מאז הקמתה ועד להפיכתה לענקית מסחר מקוון משגשגת. אלא שלאחרונה ישנם סימנים שמעמדה של eBay אינו איתן כפי שאולי נדמה.

קצב הגידול של החברה הואט, ואמזון , ענקית מסחר מקוון אחרת שבעבר התמקדה בשוק הספרים בלבד, מציעה כעת מגוון רחב של מוצרים, תוך כניסה לתחום שהובל עד כה בידי eBay - תיווך בין מוכרים חיצוניים לבין לקוחות האתר.

דונהיו הבטיח לעצור את המגמה השלילית, ואכן בחודשים האחרונים עבר אתר eBay מהפך מסוים, שמטרתו הצעת מגוון מוצרים קמעונאיים רחב יותר על חשבון מגוון המוצרים המוצעים במכירות פומביות ותיווך בין קונים לסוחרים.

דונהיו אינו מסתיר את כוונתו לתת ל-eBay ציביון של זירת מסחר לעודפי מלאי ומוצרים בהנחות גדולות, שיחליף את צביונו הנוכחי של האתר, המזכיר מעט שוק פשפשים המושך אליו סקרנים ואספנים המחפשים מוצרים חד-פעמיים ונדירים.

עסקאות ביותר מ-3,000 דולר

כחלק ממדיניות זו הודיעה אתמול (ב') eBay כי סוחרים שיעמדו בקריטריונים מסוימים שהיא מציבה יזכו לשלם עמלה נמוכה ב-20% מהעמלה שגובה האתר בדרך-כלל על עסקאות הנערכות באמצעותו.

ענקית הקמעונאות תדרג קרוב ל-150,000 סוחרים כ"סוחרים מועדפים", שבנוסף לתשלום העמלות המוזל יזכו לקדימות בהפניה אל מוצריהם בחיפוש באתר. הסוחרים שיזכו לדירוג הנחשק יחויבו לעמוד בקריטריונים של ביצוע יותר מ-100 עסקאות בשנה עם היקף הכנסות של יותר מ-3,000 דולר.

כמו כן, דירוג האיכות המשוקלל שניתן להם על-ידי הנהלת eBay חייב לעמוד על לפחות 4.6 נקודות מתוך 5 אפשריות. דירוג זה מורכב מבדיקה של הדיוק בה מתואר המוצר באתר, מהירות המשלוח לבית הלקוח ועלותו.

התוכנית החדשה תצא לדרך באוקטובר הקרוב בארה"ב, בריטניה וגרמניה.

עבור הסוחרים הזעירים מהווה הכיוון הזה מעין בגידה. "eBay עוברת משבר זהות", אומרת אינה שטיינר מ-AuctionByte.com, העוקבת אחר פעילות החברה. "היא לא מסתירה שהיא מעדיפה את ספקי המוצרים הגדולים והמקצועיים על פני אנשים מהשורה המעוניינים למכור פריטים שונים שברשותם".

מנגד, טוען דונהיו כי "קונים באים היום ל-eBay לא כדי למצוא שמלת וינטג' מיוחדת אלא כדי למצוא את זוג נעלי טניס מהעונה שעברה במחיר מוזל, אנשים מחפשים את המגוון הרחב ביותר ואת המחירים הטובים ביותר - וזה מה ש-eBay צריכה להציע ללקוחות".