המעו"ף בשיא של 11 חודשים: זינק ב-1.9% ל-968 נק'

מדדי הנדל"ן והפיננסים הובילו בעלייה של 4.5% ו-4.4% בהתאמה ■ אפריקה זינקה ב-8.4% - הפרויקט של אפ"י פיתוח ברוסיה יחל בקרוב ■ HSBC וברקליס ממליצים: "הבורסה בת"א תמשיך לעלות"

הבורסה בת"א לא נחה לרגע וגם את חודש אוגוסט פתחה בעליות שערים חדות תוך שהיא מרכזת מחזורי מסחר גדולים יחסית שהסתכמו ב-1.75 מיליארד שקל. מדד המעו"ף טיפס היום בסיום ב-1.9% לרמתו הגבוהה ביותר מאז ה-10 בספטמבר בשנה שעברה - שיא של 11 החודשים האחרונים. סיכום חודש יולי שהיה חיובי במיוחד בשווקים מעבר לים כמו גם בבורסה המקומית תומך בהמשך מגמת העליות, בנוסף על הערכות חיוביות שזורמות לשוק המקומי מכיוונם של בתי ההשקעות הזרים.

המדדים המובילים באחד-העם התחזקו בשיעור של 1.8%-4.5%, בהובלת מדדי הנדל"ן והפיננסים. העליות לא פסחו גם על האפיקים הנחשבים לסולידיים יותר ומדד התל בונד 40 רשם עלייה של 1.1% כאשר אגרות החוב של אפריקה ישראל בלטו גם שם לחיוב. היום הוא יום המסחר האחרון למק"מ 819.

בין מניות המעו"ף בלטו לחיוב מניות אפריקה מכתשים אגן, ודיסקונט, ומנגד בלטה בירידה במדד מניית נייס. מניית אפריקה ישראל שזינקה ב-8.4% הובילה גם את מדד הנדל"ן לעלייה חדה בערכו שהסתכמה ב-4.5%. ומניית דיסקונט שהוסיפה לערכה 8.6% היא שהובילה את מדד מניות הבנקים לעלייה יומית של 2.8%.

יניב רז מנהל השקעות ראשי תמיר פישמן התייחס לעליות היום בבורסה: "העליות החדות אינן תעודת כבוד לשוק המניות הישראלי, אלא מצביעות בעיקר על "שוק צר" והיעדר נזילות מספקת, הגורמים לכל מגמת שוק להחריף" "רמת 1,000 הנקודות סומנה כיעד פסיכולוגי, ונראה כי שם יעשה סוג של חשבון נפש לגבי מחירי המניות לעומת מצבן העסקי"

ברקליס: המעו"ף יחזור לרמה של 1,020 נקודות

כלכלני הבנק הבריטי ברקליס, מציינים כי גם שוק המניות המקומי וגם המטבע המקומי חצו בשבוע החולף רמות התנגדות משמעותיות, והמשיכו את מגמת העליות שאפיינה אותם בחודשים האחרונים. בהתחשב בכך ששוק המניות החל בראלי הרבה לפני השקל, בברקליס מעריכים כעת, כי המעו"ף יחזור בקרוב לרמת 1,020 נקודות, רמה בה לא היה מאז ה-10 בספטמבר אשתקד. הכלכלנים מציינים כי הרמה הזו תביא גם את המטבע המקומי לבחון שוב את רמת ה-3.7 שקלים לדולר.

HSBC: להמשיך להיחשף לבורסה בישראל

בנק בריטי נוסף, HSBC, ממליץ למשקיעים להמשיך להיחשף לבורסה בישראל, ובייחוד למניות הסקטורים הדפנסיביים - הבנקים, התקשורת והבריאות. HSBC טוען כי הבורסה עדיין אטרקטיבית וכי השינוי המוניטרי הראשון של בנק ישראל מעיד על חוסנה של הכלכלה הישראלית. "הצעד הבא יהיה העלאות ריבית ואנו ממשיכים להעריך שבנק ישראל יעלה את הריבית ב-0.5% עד סוף השנה. שוק המניות הישראלי ירוויח מכך שישראל היא הראשונה לסגת מהמדיניות המוניטרית המרחיבה". בבנק מעריכים כי ברבעון השלישי כלכלת ישראל תחזור לצמיחה, אם כי מתונה, והאינדיקטורים הכלכליים שיילכו וישתפרו יאפשרו לבנק ישראל להעלות את הריבית - מה שיתמוך בהתחזקות השקל.

בנק ישראל פרסם היום את דו"ח האינפלציה לרבעון השני ממנו עולה כי הבנק המרכזי מעריך כי הסבירות לעלייה חדה בדולר - נמוכה. בנק ישראל מודה לראשונה בדו"ח האינפלציה כי "תוכנית רכישת המט"ח מיועדת לתמוך בדולר" - ורומז על הפסקת התכנית. "ההרחבה המוניטארית בארה''ב צפויה להחליש את הדולר בעולם" נאמר בדו"ח. כמו כך מציין בנק ישראל כי העלאת הריבית - ברבעון השני של 2010.

עוד מזירת המט"ח, שר האוצר יובל שטייניץ נועד ביום שישי האחרון עם נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, על מנת לדון בעתידו של שער החליפין של הדולר לאחר סיום ההתערבות של בנק ישראל בשוק המט''ח. כך נודע ל"גלובס". השניים מוטרדים מאוד מהנפילה שרשם המטבע האמריקני בימים האחרונים ומאז חודש אפריל. בבנק ישראל כבר דנים באסטרטגיית יציאה ובחלופות אחרות למדיניות, בכל הנוגע ליצוא ולשער חליפין.

ברקע למסחר בת"א, הבורסות בוול סטריט סיימו ביום שישי במגמה מעורבת, באירופה ננעל המסחר בירידות, ואסיה סגרה בעליות.

מדד המעו"ף עלה בסיום המסחר ב-1.9% ל-968 נק', ת"א-100 עלה ב-2.1%, התל-טק טיפס ב-1.9%, מדד הנדל"ן בלט בזינוק של 4.5% ומדד הפיננסים המשיך את הראלי והוסיף 4.4% לערכו.

מניות בכותרות

כי"ל והחברה לישראל נסחרו על רקע ההערכות כי סין תנסה ללחוץ מטה את מחירי האשלג ולחתום על חוזים במחיר של 400-450 דולר לטון.

בנוסף פרסמה היום החברה לישראל תוכנית הבראה לחברת צים שתוצג בכינוס אסיפת בעלי המניה ב-20 לאוגוסט לפיה מתכננת החברה שבשליטת האחים עופר להזרים לצים 300 מיליון דולר צים, ובעקבות כך צפויה להיקלע לגרעון תזרימי של מיליארד דולר. החברה מבקשת לאשר במסגרת אסיפה כללית הזרמת כספים, פיטורים והפחתת דמי החכרה לאוניות שבשליטת האחים עופר בתמורה לשטרי חוב המירים למניות. בשיחת הועידה שקיימה החברה אישרה כי בכוונתה לפטר עשרות עובדים. סך התשלומים שמועדם צפוי להידחות: 1.5 מיליארד ד'.

טבע הגיעה לסיכום עם ה-FDA, לפיו חטיבת מוצרי הווטריניריה לא תמכור את תרופותיה עד שהחברה תתקן את הבעיות בייצור. כפי שדווח ב"גלובס" כבר ביום שישי, טבע נתבעת בגין תרופות פגומות בחטיבת הווטרינריה בארה"ב, הגדולה בתחומה בארה"ב.

בשבוע שעבר פורסם ב"גלובס" על המיזם הנדל"ני המשותף בין אפ"י פיתוח, זרוע הנדל"ן של אפריקה ישראל ברוסיה, והתאגיד הסיני הבינלאומי Guangda, בבניית רשת מרכזי קניות במוסקבה בהשקעה כוללת של 700 מיליון דולר. מדיווחים זרים בסוף השבוע עולה, כי הבנייה של השלב הראשון בפרויקט, בהשקעה של 100 מיליון דולר, תתחיל כבר בימים הקרובים. הפרוייקט כולו צפוי לגלגל 6 מיליארד דולר.

מניות הבנקים לאומי , פועלים , דיסקונט , מזרחי טפחות והבינלאומי נסחרות על רקע התגברות הקולות במערכת הבנקאית לאפשר מיזוג בין חברות ביטוח לבנקים. עמדת בנק ישראל בסוגיה אינה חד משמעית אך ההערכות הן כי לא מן הנמנע שהבנק המרכזי לא יתנגד לשינוי מסקנות רפורמת בכר.

שופרסל זכתה לביקושים של יותר מ-1.2 מיליארד שקל בשלב המוסדי במכרז להנפקת אגרות חוב למשקיעים. מתוך כך קיבלה החברה התחייבויות מוקדמות לרכישת 430 מיליון שקל ע.נ. אג"ח בשיעורי ריבית של 5.7% לשנה.

אסם דיווחה כי בכוונתה להרחיב את פעילות "צבר" בשוק הבריטי. החברה רכשה ביום ו' האחרון את חברת המזון ירדן תמורת 1.9 מיליון ליש"ט (11.9 מיליון שקל).

לאחר שבוע סוער, בו המשקיעים התבשרו על פרישתו של המנכ"ל, ועל תחזיות מאכזבות לרבעון השלישי, אלווריון פירסמה בסוף השבוע את נוסח כתב ההצבעה לאסיפת בעלי המניות השנתית שלה, בה ידונו בתוצאות השנתיות של החברה.

מדווחת נוספת, נייס , מסרה כי ההכנסות והרווח הנקי ירדו בהשוואה לרבעון המקביל, אולם עברה את תחזיות האנליסטים ושיגרה מסרים מעודדים באשר להמשך השנה.

לאחר פרסום הדו"חות, בבית ההשקעות אוסקר גרוס חזרו על המלצת "החזק" למניית רדוויז'ן , אך העלו את מחיר היעד ב-14.3% ל-8 דולר מ-7 דולר. לעומתם, בקנטור-פיירצ'יילד הגדילו לעשות והקפיצו את מחיר היעד של המניה פי 11 ל-11 דולר וחזרו על המלצת "קנייה".

אחרי שבוע בו רשמה גל עליות בערכה, על רקע קבלת אישור FDA לשיווק בארה"ב של משאבת האינסולין שלה, מניית אלרון התממשה בוול סטריט בשיעור דו-ספרתי, ומתממשת גם במסחר היום.

חברת מובייל מקס , העוסקת בתחום הטלפוניה, מזנקת בקרוב ל-100%, לאחר שצירפה לשורותיה לקוח חדש. החברה לא חושפת את שמו של הלקוח, אך מדגישה כי מדובר באחת מחברות התקשורת הגדולה בעולם.

איזי אנרגיה , באמצעות החברה הנכדה שלה, איזי אנרגיה ארה"ב, מוכרת 4 תחנות דלק תמורת כ-7 מיליון דולר, ורכישת 5 תחנות עם 35 חוזי אספקת דלק ב-3.6 מיליון דולר, שהיקפם מוערך בכ-72.5 מיליון דולר בשנה.

לידר השקעות ממשיכה לחפש משקיע פוטנציאלי, במסגרת מגעים שהיא מנהלת עם מחזיקי האג"ח שלה להחזר החובות. הגורמים המעוניינים להשקיע בחברה יורשו להציע הצעות עד ה-13 באוגוסט, ולאחר סינון ראשוני תיבחר קבוצת מצומצמת של מציעים אשר ישגרו הצעות סופיות ומחייבות מבחינתם, עד ה-30 באוגוסט.

אחרי שנתיים של הקפאת מסחר, היום החלו 4 ימי מסחר בני"ע של חפציבה, חברת הנדל"ן הקורסת. בצד המוכרים: משקיעים ש"נתקעו" עם המניות הרדומות, בצד הקונים: מחפשי מציאות סבלניים שיהיו מוכנים לקנות את המניות במחירים נמוכים. אגרות החוב מסדרה 1 ו-3 של החברה בלטו בעליות חדות שהגיעו עד 350%, כאשר מניית חפציבה גלובל שמחיר הבסיס בה החלה להסחר היום היה של אגורה אחת - נסגרה במחיר של 333 אגורות.

[לאתר המעו"ף]