שר התשתיות: "נפעל שאספקת הגז מתמר תהיה ב-2012"

עוזי לנדאו לראשי קבוצת דלק: "לפיתוח התגליות חשיבות לאומית - ויש לפתחן במהירות המרבית" ■ למרות המלצת רשות הגז, שר התשתיות הורה לבחון חלופות לסיוע במימון פיתוח המאגרים

"תגליות הגז 'תמר ' ו'דלית ' הינן חשובות ביותר למדינת ישראל - ויש לפתחן במהירות המרבית. אעשה כל שביכולתי כדי ששדה תמר יתחיל באספקת גז למשק הישראלי החל מ-2012", כך אמר היום שר התשתיות, ד"ר עוזי לנדאו, בפגישה עם נציגי השותפות בקידוח, בראשות נובל אנרג'י, דלק וישראמקו .

השותפים הציגו לשר ולמנכ"ל משרד התשתיות, שאול צמח, ואנשי רשות הגז את תוכניותיהן לפיתוח התגליות החדשות, וחיבורן לחוף בישראל ולמערכת ההולכה הארצית. בנוסף, השותפים הציגו את החלופות התכנוניות והמימוניות שלדעתם יאפשרו את הזרמת הגז מן התגליות לישראל החל משנת 2012.

לנדאו הודיע בפגישה כי הוא מייחס חשיבות רבה ביותר לכך ששדה "תמר" יתחיל להזרים גז למשק בישראל כבר ב-2012, "נפעל במלוא המרץ ובתיאום עם גופי הממשלה האחרים כדי לעמוד ביעד המשותף - הפקה ואספקה של גז טבעי למשק הגז בישראל כבר ב-2012".

כפי שפורסם אתמול ב"גלובס", רשות הגז הטבעי במשרד התשתיות ציינה בחוות הדעת כי התערבות ממשלתית ישירה ברכש גז טבעי מ"תמר" להוביל להעלאת מחירי הגז הטבעי לצרכנים הפוטנציאליים (חברת חשמל ויצרנים פרטיים).

מנכ"ל משרד התשתיות, שאול צמח, הדגיש עם זאת בתגובה כי המשרד בוחן חלופות אחרות לסייע לפיתוחם של המאגרים, "המדינה לא תרכוש גז טבעי באופן ישיר מקידוח 'תמר'. עסקת גז צריכה להישאר במישור שבין צרכן גז לספק הגז. אנו בודקים כיום באלו נושאים אחרים המדינה יכולה לסייע, ואיזה סוג של בטחונות נדרש על מנת לקדם את פיתוח הקידוחים".

השותפות ב"תמר", בראשות נובל אנרג'י, דלק וישראמקו, בדקו מול משרדי האוצר והתשתיות את האפשרות כי המדינה תתחייב לרכישת כמויות גז טבעי מהקידוחים, וזאת בניסיון לזרז את פיתוח השדות - בין השאר, נדונה האפשרות שהשותפות יקבלו אופציית PUT לחייב את המדינה לרכוש את הגז בהיקף משמעותי אך במחיר מוזל, כך שהן יוכלו להתחיל בגיוס המימון מהבנקים לפיתוח השדה. באגף החשב הכללי, בראשות שוקי אורן, לא פסלו את ההצעה, אך ככל הידוע היא זוכה להתנגדות באגף התקציבים.

יצוין כי ים תטיס, שבשליטת קבוצת דלק ונובל אנרג'י, חתמה באחרונה על חוזה חדש עם חברת החשמל לאספקה של כ-1 מיליארד מ"ק (BCM) במשך חמש שנים, בהיקף כספי הנאמד בכ-1 מיליארד דולר.

מההסכם נגזר מחיר ממוצע של 5.3 דולר ליחידת גז הגבוה משמעותית מהחוזה הקודם עם חברת החשמל שעמד על 2.75 דולר , וזאת במקביל למחיר הגז הטבעי ממצרים שצפוי להתייקר לרמה של 4-5 דולר ליחידת גז.

ראשי קבוצת דלק, המנכ"ל, אסי ברטפלד ומנכ"ל דלק אנרגיה, גדעון תדמור, אמרו כי עסקה תעזור למימון ההשקעות הנדרשות לפיתוח מאגרי הגז הטבעי הגדולים ב"תמר" ו"דלית".