חשד: החזרי המס מארה"ב הולבנו בעסקאות נדל"ן פיקטיביות

פרשת הונאת המס ישראל-ארה"ב: מעצרו של ה"מוח" בחבורה, מרווין ברקוביץ', הוארך ב-8 ימים ■ כתב האישום נגד ברקוביץ' ונגד שניים מבניו, חתנו ונאשמים אחרים הוגש בפברואר בשיקגו אך הותר לפרסום רק כעת

המשטרה חושדת כי החשודים בפרשת הונאת שלטונות המס בארה"ב ניסו להלבין את החזרי המס בסך עשרות מיליוני דולרים שהשיגו במירמה, באמצעות עסקאות נדל"ן פיקטיביות.

בית משפט השלום בתל-אביב האריך אמש (ב') ב-8 ימים את מעצר ה"מוח" של החבורה, מרווין ברקוביץ' בן ה-62 מירושלים. ברקוביץ', אזרח אמריקאי שבעברו היה רב בשיקגו, עוסק מאז 1984 בהכנת דו"חות מס בארה"ב. ב-1988 הוא נידון שם ל-5 שנות מאסר בגין שיבוש הליכי משפט וגניבת מסמכים פנימיים ממשרדי הפרקליטות, שנגעו למשפט בו הואשם בהונאת מס. ב-2003 הוא נמלט מארה"ב לישראל, בעקבות חשדות חדשים נגדו.

חבר מושבעים גדול בשיקגו, שם מתגוררת משפחתו של ברקוביץ', הגיש נגדו ונגד שניים מבניו, חתנו ונאשמים אחרים כתב אישום בן 41 סעיפים המפרט את ההונאה בארה"ב. כתב האישום הוגש בפברואר אך הותר לפרסום רק כעת, עם מעבר החקירה בישראל לשלב הגלוי. במקביל, נעצרו בארה"ב בניו ורוב הנאשמים האחרים. העבירות המיוחסות לברקוביץ' הן הונאת מס וגניבת זהויות, שעונשן המירבי עד 27 שנות מאסר.

לפי כתב האישום, ברקוביץ' נהג לשלוח את שני בניו ואנשים נוספים לבתי משפט שונים בארה"ב, כדי לדלות מפסקי דין שמות ומספרי ביטוח לאומי של אמריקאים שנידונו למאסר. בני-משפחה נוספים שלו סייעו לו למלא טפסים של בקשות להחזרי מס פדרליים ממס הכנסה (IRS) ולהחזרי מיסי מדינה, תוך הצהרת פרטים כוזבים על ניכויי מס, הפסדים עסקיים והוצאות של הלקוחות-האסירים, שהרשויות לא ידעו ששוהים בכלא.

זיוף חתימות

בסך-הכל נשלחו בדואר ובאינטרנט כ-3,300 בקשות להחזרי מס בהיקף של 35 מיליון דולר, אולם בפועל התקבלו החזרים בסך 4 מיליון דולר בלבד, כאשר 800 אלף דולר מתוכם הועברו לשמונה מבני-משפחתו. שותפיו האחרים קיבלו עמלה של כ-10% מסכום ההחזר שסייעו לקבל. המשטרה בישראל טוענת, עם זאת, כי תפסה 12 מיליון דולר בחשבונות הבנק של המעורבים בפרשה, וכי קיימים כספים נוספים שטרם נתפסו.

כשהגיעו הצ'קים המיוחלים מהרשויות - ברקוביץ' ושותפיו שלחו אותם לישראל, וכדי להלבין את מקורם - הם ניכו את חלקם בצ'יינג'ים ואת היתר בעסקאות נדל"ן פיקטיביות. כדי לאפשר את ההפקדות, הם זייפו חתימות היסב של האסירים בגב הצ'קים.

מעצרו של מתווך נדל"ן, ששמו נאסר לפרסום, הוארך רק ביומיים, לאחר שהשופט דניאל בארי קבע כי החשד נגדו הוא "מצומצם יותר, וראוי לבדוק אותו בהקדם". המתווך טען בחקירתו כי כל עסקאות הנדל"ן שביצע עבור ברקוביץ' הן אמיתיות ולגיטימיות, ונקנו בהן דירות. לדבריו, הוא לא ידע מה מקור הכספים של ברקוביץ'.

מעצרו של עו"ד יעקב אברהמס (71) מירושלים הוארך ב-6 ימים. הוא חשוד כי איפשר את ביצוע העבירות, בין היתר תוך ניצול יכולתו כעורך דין לפתוח חשבונות נאמנות, בהם הופקדו הכספים. הוא אף חשוד כי סייע במשלוח הצ'קים לישראל ובכך שפעל לפריטתם בצ'יינג'ים. אברהמס הסתייע בבתו, רחל אליס (36) שנשלחה ל-10 ימי מעצר-בית, ובחברות שונות שבניהולם ובשליטתם כדי להלבין את הכספים.

ל-14 ימי מעצר-בית נשלח אפרים (פרנקלין) נובאק, החשוד בזיוף חתימות ההיסב על הצ'קים. נובאק הוא אחד הנאשמים בכתב האישום בארה"ב.

מעצרם של טיגרן אגיזריאן, מנהל פרויקטים בן 26, איגור צימרמן (34) ואנטון ווקר הוארך ב-6 ימים. במסגרת החקירה נתפס רכב BMW של צימרמן.