בדרכו למעמד טייקון

אין מה לעשות: ממי שמדבר גבוה - ואילן בן-דב מדבר גבוה - מצפים לעשות גבוה

עיתוי, כוונה טובה והשתדלות חברו יחד והביאו את אילן בן-דב להאצ'יסון ולרכישת פרטנר. אלה 3 האלמנטים הקבליים שבן-דב אומר שמנחים אותו בעסקים. עוד אמירה שבן-דב, איש השבוע, חוזר עליה שוב ושוב היא: "הסיבה שאני ממשיך לשחק במשחק של הביזנס היא כי זה מייצר לי מקורות לפעילות פילנתרופית... לצבור סתם ממון זה סבל, פגשתי מעט מאוד עשירים מאושרים".

הוא אכן משחק ביזנס ותורם בגדול. עם זאת, המבחן האמיתי שלו יהיה בקרוב, בפברואר 2010, מועד פירעון חלקי של אג"ח סדרה 3 מבית טאו תשואות, שבן-דב שולט בה, כ-81%.

ביום שלישי השבוע נסחרו האג"חים הללו בתשואה של 37%, ששיקפה חשש ברור מיכולת החברה לעמוד בתשלומי החוב למשקיעים. ההודעה על עסקת פרטנר, ביום רביעי, למרות שאין לה כל קשר לטאו (אלא לסקיילקס, חברה בת של סאני תקשורת, שבן-דב מחזיק בה כ-70%) הרגיעה, בכמה אחוזים, את החשש.

אילן בן דב

רק לפני שנה הותקף על-ידי עשרות נציגים מוטרדים, מחזיקי אג"ח של טאו. הוא עמד מולם ואמר משפטים שבימים אחרים ואצל אנשים אחרים היו נשמעים הזויים ותלושים (תארו לעצמכם מה היה קורה אילו שרי אריסון היתה אומרת את זה): "אל תהיו נגטיב, אתם כל הזמן נגטיב. תהיו פוזיטיב. אני רוצה שתחשבו חיובי, שתנשמו עמוק".

הם נשמו עמוק, המשבר ההוא איכשהו עבר, נדחה, כולל כמה עסקות בעלי עניין. כרגע אין לחץ. מבחן אישי אולטימטיבי של האיש הזה, העשיר כל-כך בעולם פנימי, רוחני, עתיר חמלה ותחושת שותפות גורל עם יצירי היקום, יגיע אם וכאשר במועד פירעון הוא יתבקש להביא כסף מהבית.

יהיה עוד מבחן גדול: איך הוא ינהל את החברה הציבורית פרטנר, האם יהיה זה ניהול מוטה החזר חובות שלקח באופן אישי, כלומר עסקאות בעלי עניין, משיכה מסיבית של דיבידנדים ו"פיטורי התייעלות" המוניים - או שזה יהיה ניהול שלוקח בחשבון את בעלי המניות מהציבור ואת 2.9 מיליון הלקוחות?

אין מה לעשות, מי שמדבר גבוה - ואילן בן-דב מדבר גבוה - מצפים ממנו לעשות גבוה. הרבה יותר מאחרים. מחפשים אותו, ומקווים למצוא אותו במקומות אחרים לחלוטין מהמקומות שבהם מוצאים את שוחרי הממון התאוותנים שסביבנו, את בעלי העסקים שמסתכלים על העולם דרך החור שבגרוש או את המוני אנשי המשק והכלכלה היהירים והנהנתנים שכלום לא מעניין אותם מעבר לקצה אפם.

אילן בן-דב מייצב עצמו אחרת. הוא מאמין כי "ההון שלי ניתן לי כפיקדון". הוא מדבר על "הבנה והרגשה שכולנו שותפים בגלגול הזה", גם על כך ש"השכר והעונש נמצאים בעולם הזה... ויש קשר ישיר בין איך שאנחנו מתנהגים לתוצאות העסקיות שלנו...", והמוטו המוביל שלו הוא "להקטין את הסבל בעולם".

לכן, ממנו מצפים להרבה יותר מאחרים. זה קשה, אולי לא תמיד הוגן, אבל ככה זה. מי שמדבר גדולות - מצפים ממנו שינהג גדולות. מעכשיו ייבחנו כל צעדיו בזכוכית מגדלת. כל החלקה שלו תועצם פי כמה וכמה. אם הוא הגיע למה שהגיע, הוא כנראה יכול לעמוד במבחן הזה.

איך אמר הדלאי למה: "קח בחשבון שאהבות גדולות והישגים גדולים כרוכים בסיכון גדול". רכישת פרטנר מכניסה את בן-דב לאזורי הסיכון הגדול.

בדרך להיות טייקון

הוא בן 53, והוא כבר היה הכל: בליין, יבואן, שוחר דוגמניות ומלכות יופי, פיננסייר, כוכב ברשימת הפנויים המבוקשים, ספורטאי טריאתלון, נדל"ניסט, עני ועשיר, "סינדרלה", נדיב גדול, רוחני, די.ג'יי. תלמיד חכם. אמוציונלי ומחושב. מדיטציה, זן-בודהיזם, טאואיזם, קבלה, תורה, רבנים, נזירים, מתקשרים, מורים רוחניים, מממן ומקים מרכז טאו'ס של הזן מאסטר ניסים אמון באי פארוס.

אילן בן-דב - דירת שני חדרים ביד-אליהו, ההורים בחדר אחד ו-3 האחים בשני, האיש שמכר סברס וקרח והפעיל מכונת משחק בבריכה הוא בעיקר המהות והסמל לארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות - מדינת ישראל. מהשבוע הוא בדרך להיות טייקון.

אילן בן דב

stella-k@globes.co.il