הערכות: מזרחי טפחות יצטרף לעסקת פרטנר גם כבעל מניות

מזרחי טפחות אמור ביחד עם בנק לאומי לתת את המימון הבנקאי של העסקה ביחס של שליש למזרחי טפחות ושני שלישים ללאומי - כשההלוואה תהיה עד 2.5 מיליארד שקל

ההערכות במערכת הבנקאית הן כי בנק מזרחי טפחות ירצה להשתתף בעסקת רכישת פרטנר לא רק כמממן אלא גם כבעל מניות. נשקלת האפשרות כי מזרחי טפחות ירכוש 2%-3% ממניות פרטנר מתוך החבילה של 51% שרוכש אילן בן-דב מהאצ'יסון. הרכישה אינה מהווה שינוי מדיניות ולא נועדה לבנות למזרחי טפחות תיק אחזקות ריאלי אלא נובעת מהערכת הבנק כי מדובר בעסקה טובה שתאפשר רווח הון בטווח קצר. זאת בייחוד לאור מדיניות דיבידנד אגרסיבית בה צפויה לנקוט פרטנר לאחר שתעבור לבעלות בן-דב.

מזרחי טפחות אמור ביחד עם בנק לאומי לתת את המימון הבנקאי של העסקה ביחס של שליש למזרחי טפחות ושני שלישים ללאומי , כשההלוואה תהיה עד 2.5 מיליארד שקל. היקף זה צפוי לרדת אם בן-דב יממן את העסקה גם דרך הנפקת אג"ח.

מנכ"ל מזרחי טפחות, אלי יונס, התייחס היום לראשונה לעסקת פרטנר. "רכישת פרטנר היא עסקה טובה ואני שמח שגופים עסקיים גדולים בוחרים בנו כבנק בית ידידותי. מדיניות זהירה ותכנון הון רב שנתי מעמידים בידינו מקורות הוניים בזכותם אנו יכולים להיות, לצד מדיניות קמעונאית מובהקת, שחקנים בעלי משקל בתחום האשראי העסקי".

הבנקים התחרו ביניהם על מימון בן-דב. בנקאי בכיר שאינו חלק מקבוצת המימון של העסקה אמר ל"גלובס" כי מבחינת הבנקים המממנים זו עסקה טובה עם סיכונים מועטים. "הבנקים ישעבדו את כל מניות פרטנר החופשיות שבידי בן-דב, בנוסף פרטנר היא 'פרת מזומנים' ומייצרת תזרים רציף וחזק. כך יש 'כרית ביטחון' והסיכון לבנקים יקטן מאוד".

מחפשים מנהל סיכונים

היום פרסם מזרחי טפחות את דוחות הרבעון השני, רווח של 150 מיליון שקל ותשואה של 10.1%. הבנק אישר היום רשמית את ההערכה כי המעבר לכללי באזל 2 יקפיץ את הלימות ההון. זאת הודות למשקל הגבוה של הפעילות הקמעונאית המהווה 64% מתיק האשראי של הבנק.

מזרחי טפחות פרסם כיצד היתה נראית הלימות ההון שלו במארס 2009 אם היה פועל לפי כללי באזל 2. בניגוד לשאר הבנקים שבהם הלימות ההון תרד בכללי באזל 2, מזרחי טפחות נהנה מהיותו בנק קמעונאי. בסוף המחצית הראשונה עמדה הלימות ההון של מזרחי טפחות על 12.24%, ומהנתונים עולה כי הלימות ההון של הבנק היתה עולה באחוז אחד.

בהנחה ופרופיל תיק האשראי של מזרחי לא משתנה מהותית ניתן להעריך כי לאחר המעבר לבאזל 2 תהיה הלימות ההון של הבנק מעל 13%. ההערכות במערכת הבנקאית הן כי עודף ההון יוכל לשמש את מזרחי טפחות לחלוקת דיבידנד ואף לרכישה של מוסד פיננסי בחו"ל.

במקביל ממשיכים במזרחי טפחות לחפש מנהל סיכונים. לאחר פרישתו של מנהל הסיכונים הקודם, עופר ארגוב, לפני כמה חודשים, ממלא יונס את מקומו. בבנק עושים מאמץ לגייס אדם מבחוץ, שיתמנה לחבר הנהלה ויהיה אחראי על נושא ניהול הסיכונים בבנק.