יאיר סרוסי, לטיפולך

מדוע החליטו בפועלים שלא לדווח למשקיעים על הסגות הפד' לגבי התנהלותם כתאגיד

בשבועיים האחרונים התחלף הצוות המוביל בבנק הפועלים, כשבשבוע שעבר מונה ציון קינן רשמית למנכ"ל, ובתחילת החודש נכנס יאיר סרוסי לתפקיד היו"ר. במכתב לעובדים, עם כניסתו לתפקיד, פירט סרוסי את עקרונות המפתח לפיהם יפעל.

"נקפיד על שקיפות בכל פעילותנו, כלפי משקיעים, לקוחות ועובדים", כתב סרוסי, בין היתר. מכמה מקרים שאירעו עוד לפני כניסתו של סרוסי לתפקיד, נראה שיש מקום לשיפור בבנק בכל הנוגע לשקיפות.

כשלים בחוק להלבנת הון

למשל, בסוף יולי פרסם הפד האמריקני את מזכר ההבנות עם בנק הפועלים לגבי הפעילות בסניף מיאמי. בפועלים נתגלו "כשלים בממשל תאגידי ובציות לחוק הלבנת ההון (AML) וחוק הסודיות הבנקאית (BSA), בעיות בפיקוח על הסניף ובשליטה של הבנק על המתרחש בסניף", לשון הפד. ומהי עמדת בנק הפועלים? בבנק סברו שאין צורך לדווח על העניין למשקיעים. מבחינתם, מזכר ההבנות עם הפד אינו נושא מהותי שיש לעדכן בו את המשקיעים או את הלקוחות.

ברשות ניירות ערך הישראלית פנו לבנק בבקשה להסביר מדוע העניין לא דווח לבורסה. הפועלים טען כי מאחר שמזכר כזה נחתם עם עשרות בנקים בארה"ב, זהו אינו אירוע חריג החייב בדיווח. בנוסף, טען הבנק כי "לא היה בהסכם בכדי להשפיע לרעה על מעמדו בשום צורה, או להטיל עליו עלויות מהותיות". הרשות קיבלה את הנימוקים ולא חייבה את הפועלים בדיווח מיידי.

אין ויכוח שפורמלית הפועלים לא היה חייב לדווח, ואפילו הצליח לשכנע בכך את הרגולטור, אבל לאן נעלם עקרון השקיפות? לתת גילוי נאות רק לגבי מה שחייבים, זו לא השקיפות שלדעתנו סרוסי התכוון אליה. בנקים אחרים במצב דומה פעלו באופן שונה. בנק דיסקונט, לאחר שהתפרסמה פרשת הלבנת ההון בדיסקונט ניו יורק, דיווח באופן שוטף על ההתרחשויות. שנתיים אחר כך מזרחי טפחות נתן גילוי נאות על הבעיות בסניף לוס אנג'לס.

זאת ועוד. בניגוד לשלוחות של בנקים ישראליים אחרים הפועלים בארצות הברית כבנק עצמאי, לבנק הפועלים יש סניפים אשר כפופים ישירות להנהלה בתל אביב. כך, כשאם בפד' כותבים שיש בעיות בפיקוח ובשליטה, האצבע מופנית ישירות לתל אביב, וזה בהחלט נושא שעשוי לעניין את המשקיעים.

לא מיותר לחזור ולהזכיר את הדיווח של בנק הפועלים לגבי הלימות ההון ברבעון הקודם. הבנק שיערך לאחור את הלימות ההון לסוף 2008, וחתך רבע אחוז, אך בדו"חות העניין לא הוסבר כלל. רק לאחר שבוע, ובעקבות בקשה של בנק ישראל, סיפק הפועלים דיווח מיידי, הסביר מה קרה וצירף מספרי השוואה מתאימים. אי הגילוי הנאות, בטח כשמדובר בהון - הנושא האקוטי ביותר כיום בבנקאות - הוא אירוע שלא צריך לקרות בבנק גדול.

לנו נראה, לפיכך, שאחד האתגרים החשובים של סרוסי וקינן הוא לשפר את השקיפות בבנק.

בנק הפועלים לא היה מעוניין להתייחס לדברים. *