רשות ני"ע בודקת תוקף הקולות של לאומי בהצבעה על צים

(עדכון) הבנק, בעל המניות השני בגודלו בחברה לישראל, הצביע באסיפת החברה בעד הזרמת ההון שלה לצים ■ ההערכות: בשל הצבעת המוסדיים, עסקת בעלי העניין תאושר ■ המנכ"ל, ניר גלעד: "יש מדינות שתומכות בצורה נרחבת בתעשיית הספנות"

אסיפת בעלי המניות של החברה לישראל שהתקיימה היום (ה') עוררה עניין רב. באסיפה הועלו מספר נושאים להצבעה, כאשר המרכזי מביניהם הוא האם החברה לישראל תזרים 100 מיליון דולר לחברת הספנות שלה, צים (98.92%), הסובלת מבעיות פיננסיות. על פי ההערכות, המוסדיים הכריעו בסוף את הכף לטובת הזרמת הון לחברה.

ההצבעה הסתיימה, אבל נכון לשעה זו עדיין אין תוצאות: בסוף האסיפה חלק מהמוסדיים הצביעו במקום, וחלק ביקשו שהות לבדוק את הנושא של ניגוד עניינים, ויעבירו תשובות בהמשך היום. בנק לאומי , בעל המניות השני בגודלו בחברה לישראל ואחד הנושים הגדולים שלה, הצביע בעד אישור הזרמת ההון, אך בהמשך תבדוק החברה לישראל עם רשות ניירות ערך את התוקף של הקולות של בנק לאומי. נציגי בנק לאומי לא הגיעו לאסיפה לאחר דרישת רשות ניירות ערך, אך השאירו בידי נציגי החברה לישראל ייפוי-כוח מלא להצביע במקומם.

בעלי מניות רבים הגיעו היום לאסיפה הנערכת במשרדי החברה לישראל בתל-אביב, כך שהמשתתפים נאלצו לעבור לחדר ישיבות גדול יותר, והאסיפה נפתחה באיחור של 45 דקות. האווירה באסיפה הייתה מתוחה למדי. כך למשל, טען היום אחד המשתתפים באסיפה כי "לולא תכנית ההצטיידות בשנת 2004 שכללה רכישת 12 אניות ענק ממשפחת עופר ולאחר מכן עוד שתי עסקאות גדולות, הם לא היו מסתבכים כך היום". משקיע פרטי אחר אמר: "אני מאוכזב מהתנהלות החברה. דו"ח העסקה הוא מלאכת מחשבת של הסתרה".

"צים היא חברה לאומית"

"אני מגנה את האמירה", אמר עו"ד צבי אפרת, שביחד עם עו"ד גיא נאמן ייצגו את החברה לישראל. "יש שקיפות מלאה. אנו בתהליך של תוכנית הבראה שתהיה מקובלת על כל הנושים. כשאתה במו"מ, אתה לא יכול לתת פרטים במספרים על המו"מ. לא הוסתר כלום. מדברים על הזרמת מימון ביניים. האישור הוא לטובת בעלי המניות וגם לטובת המשק הישראלי. יש כאן תהליך ארוך של חודשים כדי להבריא את צים".

אפרת, ששימש כיו"ר האסיפה, אמר גם כי "חברת צים היא חברה לאומית, ויש להתייחס להחלטה היום בכובד ראש. אם החברה תקרוס, חלילה, תהינה לכך השלכות כבדות. לחברה יש 97 אוניות ובזמן חירום - כמו מלחמה - הן מגויסות לטובת המדינה". ועם זאת, ציין: "אם משהו ינסה למשוך את השטיח ממתחת, החברה לא מתחייבת להמשיך ולתמוך בצים".

בתשובה לשאלה של אחד מנציגי המוסדיים ביחס להיקף חובותיה של צים כלפי משפחת עופר, הגיב אפרת: "יש שיתוף פעולה עם צים עוד הרבה לפני שהמשפחה רכשה את השליטה בחברה ב-1999. יש נהלים לגבי האופן שבו מבוצעות עסקאות בין צים לבין בלי השליטה. כל העסקאות נעשות בתנאי שוק ועומדים במבחנים בינלאומיים. יש שיתוף פעולה פורה וחיובי. משפחת עופר מחכירה אניות לצים, וכתוצאה מכך יש חוב עתידי וקיימת נשיה ב-5 השנים הקרובות לחברות שבבעלות בעלי השליטה". צים, כידוע, מתפעלת 97 אניות - מתוך זה 19 אניות מתאגידים שקשורים לבעלי השליטה.

"אני לא יכול להתפשט לגמרי בסטריפטיז טוטאלי"

מנכ"ל החברה לישראל, ניר גלעד, אמר: "אנו עדיין במו"מ עם הבנקים והמספנות. אם נשים את כל המספרים שלשם אני חותר, אז אני לא יכול לנהל מו"מ. יש לי תמונה לאן אני שואף להגיע, אבל אני לא יכול להתפשט לגמרי בסטריפטיז טוטאלי במהלך מו"מ. זה לא סביר שאפרט מה אני מציע לכל נושה. יש הזרמה של בעלים, ויתור של מספנות, ופריסת חובות בלי שום תספורת - ודיווחנו על כך. כבר עכשיו נגרם לנו נזק מגילוי של פרטים רבים לגבי המו"מ עם הנושים".

גלעד התייחס לטענה נגד תוכנית ההצטיידות באוניות, לרבות עסקאות בעלי העניין של החברה עם צדדים הקשורים לבעלי השליטה. "בלי האניות הגדולות לא יכולנו לייצר שותפויות אסטרטגיות שיש להם יתרונות רבים בעסקאות מול נמלים. זה עובדתית לא נכון. גלעד הוסיף, באומרו כי "יש מדינות שתומכות בצורה נרחבת בתעשיית הספנות. זאת החלטה של המדינה".

"במגזר שלנו כמעט כל החברות במצב של הזרמות בעלים"

רו"ח אלון רווה, סמנכ"ל הכספים של צים נכח באסיפת בעלי המניות של החברה האם. "שוק הספנות בעולם מצוי במשבר החריף בתולדותיו. תעשיית הובלת הקונטיינרים סובלת. חברות בענף - רובן ככולן בהפסדים כבדים. עדיין לא פרסמנו תוצאות לרבעון השני, אך לחברות אחרות יש הפסדים". לדבריו, החברה הייתה נקלעת למשבר בלי קשר לתוכנית ההצטיידות. "המשבר חוצה חברות", אמר.

רווה הוסיף: "בגלל הגאות, היקף ההזמנות הפתוחות בשוק הספנות ב-2008 הגיע עד 6 מיליון TEU (מכולות), המהווה גידול של 50%. כל החברות ביצעו הזמנות גדולות, ורובן עדיין פתוחות, נכון להיום. חלק מההזמנות התבטלו או נדחו או לא התקיימו. פתחנו במו"מ שמטרתו דחייה או ביטול של הזמנות והגענו להישגים".

זאת ועוד. "במגזר שלנו כמעט כל החברות במצב של הזרמות בעלים. למה מזרימים כסף לענף המפסיד הזה? כי הוא מאופיין במחזוריות גדולה. היום יש 'סופר סייקל' - נתוני שוק שמעולם לא ראינו, וכגודל הבור - כך גודל הפוטנציאל להתאוששות. חברות יחזרו להרוויח ואנו מאמינים שהזרמת הבעלים המתגבשת תהיה הגיונית מבחינה כלכלית לבעלי המניות".

"אם לא יהיה אישור, אין מחר תוחלת לחברה"

גם עו"ד פיני רובין נוכח באסיפה, אך הוא בעיקר קיים שיחות מחוץ לחדר הישיבות על המשקיעים המוסדיים, במטרה לשכנע אותם להצביע בעד ההחלטה."אם ההזרמה לא תקרה בימים הקרובים, אז יכול להיות שלא יהיה בכלל 'שלב הבא' של ההזרמה", אמר לאחר שחזר לאסיפה. "אילו חשבנו שאפשר לדחות את האישור 100 מיליון השקלים מתוך ה-350 מיליון שקל בתוכנית כולה, אזי עד אז החולה יכול למות. אם לא יהיה אישור להזרמת ההון, אז אין מחר תוחלת לחברה - ואתם צריכים לקבל החלטות קשות".

רובין התייחס גם לקונפליקט עם בנק לאומי: "נשוחח עם רשות ניירות ערך כדי להגיע להחלטה מי צד נגוע ומי לא בהצבעה - כי יש מוסדיים שחוששים, ולכן זה ילובן עם הרשות". לדבריו, "הזהירות הייתה מוגזמת".

חברה לישראל