שטייניץ: "השיפור במשק נובע בעיקר ממקורות כחול לבן"

(עדכון) היום הוצגה בפני הממשלה סקירה כלכלית מקיפה - "האמנם נקודת מפנה?" ■ - שר האוצר: עדיין קיימת רמה מסויימת של אי ודאות, אך הנתונים האחרונים מצביעים על יציאה איטית מהמיתון

"אנחנו עדיין לא יצאנו מהמיתון, אלא נמצאים בתהליך של יציאה מהמשבר הכלכלי. רואים בחודשים האחרונים צמיחה מחודשת" - כך אמר הבוקר (א') שר האוצר, יובל שטייניץ, בישיבת הממשלה השבועית. שטייניץ הדגיש את התוכנית הכלכלית שעברה במסגרת התקציב הדו-שנתי כגורם אשר סייע להתאוששות הכלכלית.

בהמשך הישיבה הציגו שטייניץ ומנכ"ל משרד האוצר, ירום אריאב, בפני הממשלה סקירה כלכלית מקיפה, תחת הכותרת "כלכלת ישראל - האמנם נקודת מפנה?". הסקירה הוצגה לאור הנתונים החיוביים של השבועות האחרונים. עם זאת, מדובר גם בתחילת מסורת של סקירת המצב הכלכלי על-ידי שר האוצר ובכירי משרדו בפני הממשלה אחת לרבעון.

שטייניץ אמר כי בחודשיים האחרונים רואים גידול בייצוא, בגביית המסים ובאמון הצרכנים, ומדד משולב חיובי בפעם הראשונה מזה יותר משנה. עוד אמר כי ניכרת התחלה של צמיחה.

"חלק משמעותי במגמת השיפור נובע ממקורות כחול לבן, והעדות לכך היא כי על אף שהייצוא וההשקעות הזרות עדיין לא חזרו לקדמותם, אנו כבר רואים את סימני הצמיחה", אמר שטייניץ.

לדבריו, "ניתן להגדיר שתי השפעות פנימיות - ריאלית ופסיכולוגית: "בתחום הריאלי מדובר בהרחבה בהוצאה הציבורית כבר מהרבעון השני וכן סיוע לשוק האשראי. בתחום הפסיכולוגי, שהוא לא פחות חשוב, ניתן לומר כי גיבוש התוכנית הכלכלית, אישור התקציב הדו-שנתי ועסקת החבילה תרמו לתחושת היציבות והפחיתו את רמת חוסר הוודאות. פעולות אלו אף זכו לתמיכה מחברות הדירוג הבינלאומיות".

שר האוצר לא שכח לצנן קצת את החגיגה והוסיף: "עם זאת, הזהירות מתחייבת. רק לפני חצי שנה היינו במשבר כלכלי חמור ביותר. אמנם נתוני האבטלה בישראל נמוכים מרוב מדינות המערב, אבל עד שלא נראה ירידה משמעותית באבטלה, לא נוכל לנוח על זרי הדפנה. אנחנו חייבים להמשיך לבצע את התוכנית הכלכלית ולשמור על המשמעת התקציבית כדי באמת לחזור לצמיחה".

למרות הנתונים המעודדים ומגמת ההתייצבות במשק הבהירו השר והמנכ"ל לחברי הממשלה כי עדיין קיימת רמה מסוימת של אי ודאות. ראשית, נתוני הלמ"ס לגבי הצמיחה ברבעון השני הם עדיין בגדר אומדן ראשוני, וגם אם יתבררו כמהימנים, הרי שעדיין מדובר בצמיחה שלילית לנפש. כמו כן, הגירעון התקציבי בהוצאות המדינה לשנת 2009 יהיה גבוה מאוד, כאשר יחס החוב לתוצר נמצא במגמת עלייה ויעמוד על כ-80% בסוף 2009. בנוסף לכך, בעולם צפויים מהלכים של העלאות ריבית והעלאות מיסים על מנת להתגבר על הגירעונות העצומים שנוצרו השנה בעקבות המשבר.

הסיפור בשבדיה הוא עלילת דם מודרנית

שר האוצר התייחס בישיבה גם לפרשת הפרסום השבדי על סחר באיברים בצה"ל: "מדובר בעלילת דם אנטישמית וממשלת שבדיה לא יכולה להישאר אדישה לכך. זו עלילת דם מודרנית. בימי הביניים טענו הנוצרים כי דמם משמש לצורך הכנת מצות, והיום טוענים שחיילי צה''ל משתמשים באיברים כדי להרוויח כסף. זה ממש לא משנה אם הדברים באים מארגון כזה או אחר - ממשלת שבדיה חייבת להתנער".

הבוקר אמר שטייניץ בראיון לגלי צה"ל: "אנחנו בדרך הנכונה ליציאה מהמיתון, אך לא יצאנו לגמרי מהמצב הקשה. המשק הישראלי בדרך להתאוששות, עברנו את השפל והתחלנו לצמוח, החששות וחוסר היציבות התפוגגו, הרבה הודות לתקציב הדו-שנתי שאושר בממשלה, ואנחנו צופים צמיחה משמותית ב-2010".

שער חליפין: הדולר נחלש מול מטבעות מרכזיים בעולם*

כלכלת ישראל

סימני מפנה: הצמיחה ברבעון הראשון והשני של 2009 (בקצב שנתי)

כלכלת ישראל

כלכלת ישראל