תחקיר "גלובס": סידורים אחרונים בברוקלין של שלמה דואק

מה קרה לנכס של שלמה דואק, חושף השחיתות בקהילה החאלבית בניו ג'רזי, כמה שעות לאחר גל המעצרים, ובמה עוד היה מעורב איש העסקים החרדי בן ה-36

פרשיית הלבנת הכספים והסחר באיברים כבשה ב-23 ביולי את הכותרות בניו ג'רזי, ניו יורק וישראל, כאשר ה-FBI עצר עשרות חשודים, ביניהם חברים מוכרים ורבנים בקהילה היהודית-חאלבית, בעיקר מברוקלין.

מי שהיה עד המדינה והסוכן שהפליל את בכירי הקהילה היה שלמה דואק (Solomon Dwek), יזם נדל"ן כושל בן הקהילה, ובנו של הרב שהסתבך בפרשיית מרמה וחייב מאות מילוני דולרים לנושים ולבנקים.

אולם, מתחקיר שערך "גלובס" נחשף לראשונה כי באותן שעות בהם פשטו סוכני ה-FBI על דירות ומשרדי החשודים, השלים דואק יחד עם דודו יוסף (ג'ואי) דואק ודודתו טרי דואק, מכירת בית צמוד קרקע ברחוב 10 מזרח מספר 1277 בשכונת מידווד (Midwood) בברוקלין. השותפים יקבלו 850 אלף דולר עבור בית דו-קומתי צמוד קרקע בשטח בנוי של 241 מ"ר על מגרש בשטח של 409 מ"ר.

הבית נרכש ע"י בני המשפחה בסוף 2001 תמורת 735 אלף דולר, כאשר לפחות לפי הרישומים לשלמה היו 95% מהנכס, והשאר היה רשום על שם דודו ודודתו. החוזה נחתם ב-1 במאי השנה, ושטר ההעברה ב-8 ביולי 2009. אולם, הרישום בטאבו נעשה רק ביום חמישי 23 ביולי בשעה 14:57 אחה"צ, כמעט 11 שעות לאחר שהקהילה היהודית-חאלבית המקומית זועזעה מגל המעצרים, כמו גם ניו ג'רזי כולה, לאור מעשי השחיתות.

ב-8 ביולי התייצבו כל שלושת בני המשפחה בפני עורך דינם, הנוטריון אלי סרויה, שהיה גם שותפו של שלמה דואק בחלק מהשקעותיו קודם שדואק פשט רגל. הנכס נמכר במחיר הנמוך ביותר מ-20% מהערכת השווי שלו בשוק, אולם בחודשים האחרונים נכסים רבים בברוקלין נמכרים בהנחה.

מאז חשיפת הפרשה בחודש שעבר, ירד דואק למחתרת כאשר הזעם עליו בקהילה המקומית ובקהילה החרדית רב ביותר. רבים באזור מגוריו ובאתרי האינטרנט החרדיים מכנים אותו כ"מוסר" וכמשתף פעולה עם השלטונות על מנת להציל את עצמו. עיקר הכעס מופנה על כך שהוא לא הסתפק בהפללת אחרים, אלא בעובדה שהוא לדבריהם שידל מכובדים בקהילה לעשות עמו עסקאות ניכיון והלבנת כספים, הכל כדי להציל את עצמו מעונש.

באפריל 2006 הסתבך דואק, כיום בן 36, כאשר הגיע לבנק PNC בניו ג'רזי כשהוא מוסר שיק מזויף ללא כיסוי על סך של 25.2 מיליון דולר, במטרה להחזיר הלוואות רבות שלקח לצורך פרויקטי נדל"ן כושלים שלו. דואק הואשם בהונאה בנקאית והוכרז כפושט רגל, כשעליו להחזיר חובות בגובה 400 מיליון דולר ליותר מ-70 נושים, ואמור לטפל במכירתם של 350 נכסים כדי לכסות חלק מחובותיו.

אולם, למרות ההאשמות הכבדות הופתעו בקהילה המקומית של העיירה היוקרתית דיל - בה משמש אביו, יצחק, כרב בית הכנסת המרכזי - לראותו מסתובב חופשי. בדיעבד, התברר בשבוע שעבר כי דואק הצליח להציל את עורו בזכות שיתוף הפעולה עם חוקרי ה-FBI. באתרים החרדיים התפרסמו הערכות כי ה-FBI הבריח את דואק לאיטליה או למקום מסתור אחר, בעוד אביו הנבוך התבטא כי עליו לשבת "שבעה" על בנו הסורר שהפך ל"מוסר".

גם ספינת הימורים

בנוסף, מדווח עיתון בניו ג'רזי, Asbury Park Press, על עוד כמה מעללים של דואק. האתר של העיתון הקים מדור מיוחד עם שלל ידיעות נרחבות על פרשיות שנקשרו בשמו של דואק בעבר, וכותרתו "העלייה והנפילה: בתוך האימפריה של סלומון דואק". אחת הפרשיות הבולטות שמגלה העיתון הוא העובדה שלצד עסקי הנדל"ן בהם עשה דואק את הונו, בעיקר בניו ג'רזי ובברוקלין, לאיש הקהילה החרדית-חאלבית הייתה גם ספינת הימורים שבסיסה בפלורידה, וגם עליה הוא נותר חייב כסף.

חברה של דואק הייתה בעלת ספינת הימורים שנקראה Excalibur. הספינה באורך 35 מטר עם שולחנות רולטה, בלאק-ג'ק ומכונות מזל, התנהלה באופן חוקי, שכן היא יצאה למרחק של 9 מיילים מחופי פלורידה. חברה של דואק הסכימה לשלם 2.5 מיליון דולר על הספינה, אבל ההימור על המיזם נכשל, ותוך 11 חודש, בשנת 1999, החברה לא עמדה בהלוואה שלקחה. החברה פושטת הרגל של דואק מכרה את כלי השיט לרוכש שהפך אותה למועדון חשפנות צף, כשהבילוי לחדר פאר על הספינה עלה 300 דולר לשעה. למרות היותו סגן ראש הישיבה בעיירה היוקרתית דיל, המפעילה רשת בתי ספר יהודיים חרדיים, לא היסס דואק להיות מעורב אם כן גם בעסקי ההימורים.

כיום דואק עדיין חייב 1.1 מיליון דולר למי שבנה עבורו את הספינה. וינסטון קראוס בן ה-64 ממיאמי ביץ', שבנה ב-1998 את הספינה עבור דואק, אומר כי "מדובר בבחור חלקלק. ניסיתי לקבל את הכסף שלי מאז שמכרתי לו הספינה". במארס השנה זכה קראוס בבית המשפט בתביעה כנגד דואק על סך 1.1 מיליון דולר, והוא כנראה צפוי להצטרף לבני הקהילה החרדית ולרבים אחרים התוהים היכן נמצא כעת דואק.