לראשונה מאז 1975 - מקבלי הקצבאות בארה"ב לא יזכו להעלאה

קשישים ומוגבלים צפויים להיפגע מאי עליית הקצבאות משום שרובם מוציאים סכומים נכבדים על ביטוח והוצאות בריאות ■ בשנתיים הקרובות לא צפוי שינוי בגובה הקצבאות בגלל האינפלציה השלילית בארה"ב

מיליוני קשישים אמריקניים ייאלצו להתמודד בשנה הבאה עם התכווצות של הקצבאות אותן הן מקבלים מהביטוח הלאומי האמריקני, לראשונה מזה דור, לא תהיה העלאה שנתית של הקצבאות. האמונים בארה"ב על קצבאות הביטוח הלאומי מעריכים כי בשנתיים הקרובות לא תהיה התאמה של הקצבאות לעלייה ברמת החיים. דבר שלא קרה מאז 1975.

על פי החוק בארה"ב, לא ניתן להקטין את הקצבאות אך מיליוני מבוטחים קשישים ייפגעו בשל עלייה קלה בדמי ביטוח הבריאות בארה"ב.

הוצאת המחיה על פיה נקבעת קצבת הזיקנה תלויה בשינוי באינפלציה בארה"ב - זו היתה השנה שלילית בגלל ירידה חדה במחיר מוצרי האנרגיה לעומת שנת 2008.

עורכי דין בארה"ב אמרו לרשת CNBC כי קשישים ייפגעו בשנה הקרובה בצורה קשה משום שחלק גדול מההוצאות שלהם הם הוצאות על תרופות וטיפולים רפואיים שהתייקרו השנה בקצב מהיר יותר מהתקדמות האינפלציה. בנוסף, רבים מהקשישים מושפעים לרעה מירידת ערך של הנדל"ן ותיקי החיסכון שלהם לעת פרישה.

כ-50 מיליון קשישים ומוגבלים מקבלים קצבה חודשית מהביטוח הלאומי האמריקני. הקצבה החודשית הממוצעת עומדת בארה"ב על 1,153 דולר בחודש ב-2009. על הזכאים זכו בחודש ינואר להעלאה של 5.8% - ההעלאה הגבוהה ביותר מאז 1982.

בארה"ב נשמעות קריאות לשני הצדדים ויש רבים המצדדים בהעלאת הקצבאות. מנגד, יש המתנגדים להעלאת הקצבאות בטענה שהעלאה שקיבלו בינואר היא עלייה מספקת. המתנגדים לא שוכחים לציין גם את המענק בסך של 250 דולר שקיבלו הזכאים לקצבעות באביב על רקע תוכנית התמריצים האמריקנית.

בעיה נוספת שניצבת מול הנאמנים על קרן הביטוח הלאומי האמריקנית היא הגירעון שמאיים לרוקן את הקופה שלה. ב-2016 צפויה הקרן לשלם יותר מאשר היא מקבלת בתשלומי מיסים. בקצב הנוכחי, ללא שינויים כלשהם ב-2037 צפויה קופת הקרן להתרוקן לחלוטין ממזומנים.

בעית הפנסיה היא הבעיה הבאה שנשיא ארה"ב, ברק אובמה, התחייב לטפל בה, אחרי שהממשל יסיים להתמודד השנה עם בעיות ביטוח הבריאות, שינויי האקלים והרגלוציה החדשה במגזר הפיננסי.