מלחמת עולם בין תשובה למימן: "חברת החשמל נכנעה לכוחנות של EMG"

תשובה טוען שחברת החשמל העלתה את מחירי הגז הטבעי שישולם ל-EMG המצרית ודורש להעלות את המחיר גם לים תטיס, שבבעלותו

ספקית הגז הטבעית ים תטיס, בשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה, דורשת מחברת החשמל (חח"י) שלא להסכים לפתיחת הסכם אספקת הגז הטבעי ממצרים, אשר מתבצע באמצעות חברת EMG, בה שותף יוסי מימן, כך עולה ממכתב ששיגר אתמול עו''ד דורי קלגסבלד, המייצג את קבוצת דלק ונובל אנרג'י השותפה בים תטיס.

עוד נודע כי דירקטוריון חברת החשמל, ברשות מוטי פרידמן, אכן צפוי לדון מחר בעדכון ההסכם הזה. במכתב כותב קלגסבלד כי "חברת החשמל מפלה את הגז הטבעי הישראלי לעומת הגז הטבעי המצרי ונכנעת לסחטנות ולכוחנות של ספקי הגז המצרים. בעוד שמרשותי עמדו ועומדות בכל ההתחייבויותיהן לחח''י, הרי ש-EMG הפרה את התחייבויותיה החוזיות וזאת כבר ממועד תחילת הגז. כידוע, העיקרון שחוזים יש לקיים הוא כשלעצמו בעל חשיבות מרובה מבחינה ציבורית. לכן, אם צעד בהסכם מפר את ההתחייבויות כלפי גוף ציבורי, הגוף הציבורי חייב לשמור על האינטרס הציבורי של קיום חוזים באמצעות אכיפת זכויותיו החוזיות. אך לצערי, נודע למרשתי כי במקום לנקוט בצעדים המשפטיים הנדרשים, החלה חח''י לנהל מו''מ עם EMG אשר נועד לשפר את תנאיה של EMG ובכלל זה להעלות את מחיר הגז הטבעי שישולם ל-EMG".

"הפרה צינית"

"גישה זו", טוען קלגסבלד בשם תשובה, "מהווה מתן פרס בגין הפרה צינית ותועלתנית של ההסכם עם חח''י וכניעה לעמדה כוחנית של EMG". עוד טוענת ים תטיס כי "קשה להבין כיצד חח''י מוותרת על זכויותיה וחושפת עצמה ללחצים ולסנקציות נוספות שוודאי יופעלו עליה גם בעתיד". קלגסבלד מצטט את מכתבו של מנכ''ל חח''י, עמוס לסקר, לשר התשיות מתחילת החודש לפיו "חח''י מונחית גם על ידי שיקולים פוליטיים שהם שיקולים זרים ולפיכך אסורים".

אחרי הצגת הטענות דורש קלגסבלד כי "על חח''י לאכוף את ההסכם עם EMG או לבטל את ההתקשרות עם EMG ובמידת הצורך לצאת למכרז חדש", ומוסיף "אולם, אם יש צידוק בדין לעמדתה של חח''י להעלות את מחיר אספקת הגז ל-EMG, הרי שיש להעלות, גם למפרע, את המחיר הבסיסי הקבוע בהסכם ים תטיס שנחתם עם מרשתי".

בים תטיס טוענים עוד כי העלאת המחיר ל-EMG "מפרה את עקרון חובת השוויון שחלה כלפיה ומפרה את התחייבויותיה החוזיות של חח''י כלפי ים תטיס".

קלגסבלד מסכם ודורש בשם ים תטיס "שתינתן לה הזדמנות להופיע בפני דירקטוריון חח''י לפני שהוא מחליט יצביע בנושא, תוך מתן הזדמנות להציג את עמדותיה באופן מקיף ומפורט.

כפי שנחשף לאחרונה ב"גלובס", בהמשך למו''מ המתנהל בינה ל-EMG, חברת החשמל פנתה לשר התשתיות עוזי לנדאו ועדכנה אותו כי בכוונתה לפתוח את הסכם אספקת הגז עם EMG. בשבועות האחרונים מתנהל מו''מ על העלאת מחיר הגז, וזאת לאחר שממשלת מצרים כבר ייקרה את מחיר הגז ל-EMG.

ההסכם המקורי בין חברת החשמל ל-EMG, שנחתם ב-2005, כולל אספקת גז טבעי ל-15 שנה בהיקף של 1.7 מיליארד קוב לשנה עם אופציה להגדלת הכמות ב-25%. היקפו הכספי הכולל של ההסכם נאמד ב-2.5 מיליארד דולר. במשק האנרגיה מעריכים כי במסגרת ההסכם המתוקן יעלה מחיר הגז לרמה של 4-4.25 דולר ליחידת גז, המשקף התייקרות בכ-50% ביחס למחיר לעומת ההסכם הקודם. ל"גלובס" נודע כי בקבוצת ים תטיס החליטו לפנות לחברת החשמל עוד לפני שההסכם המתוקן עם EMG יובא לאישור דירקטוריון חברת החשמל.

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "חברת החשמל דוחה מכל וכל את טענותיה של ים תטיס, החסרות כל בסיס עובדתי ומשפטי. הטענות יובאו לדירקטוריון מחר. בעקבות הדיון תוצא על ידי חברת החשמל תשובה מפורטת". *