השיטה הבטוחה למניעת תחרות

האיחוד האירופי מצא דרך מעוררת השראה להרמת מחסומים מפני יצרני המזרח

אתמול פרסם ארגון NCAP הבריטי את תוצאות המחזור החדש של מבחני הריסוק לכלי רכב חדשים, וכצפוי הן היו מרשימות: כמעט כל הדגמים החדשים שנבחנו השיגו ציון מרבי של "5 כוכבים". למרות המסר האופטימי, תוצאות המבחנים מעידות בעיקר על הסתגלות מואצת של היצרנים למבחנים, ולא בהכרח על עלייה דרמטית בבטיחות.

יתר-על-כן, NCAP הוא ארגון עצמאי שהיצרנים אינם מחויבים לשתף עמו פעולה. מי שבאמת מכתיב את התקדמות הבטיחות בכלי הרכב החדשים, הפסיבית (הגנה) והאקטיבית (מניעה), הוא השוק האירופאי המשותף, שהרגולציות שלו מוטמעות בתוך התקינה האירופאית ומהוות סף כניסה מחייב.

הגנה על היצרנים

רגולציות האיחוד בתחום הבטיחות הן אוסף סבוך של למעלה מ-50 תקנות ועדכונן הוא הליך ממושך שכרוך בדיאלוג ומיקוח עם יצרני הרכב ועם ממשלות האיחוד, שדואגות לשמור על האינטרסים של תעשיות הרכב המקומיות שלהן. למרבה מזלם של הצרכנים, ליצרניות האירופאיות יש גם אינטרסים משותפים שמצדיקים השקעה בשדרוג הבטיחות. אחד מהם הוא שימוש ברגולציית הבטיחות כדי לבלום יבוא המוני לאיחוד של כלי רכב זולים מחוץ לגוש האירופאי, ובעיקר מסין.

זו גם הסיבה שיצרני הרכב האירופאים קיבלו בברכה את התקנות החדשות להגנה על הולכי רגל בעת פגיעה חזיתית. הן אמנם אילצו את היצרנים לבצע שינויים מבניים ברבים מדגמי הרכב החדשים, אבל הן מוכיחות את עצמן כיום גם כ"מחסום דרכים" יעיל לבלימת הכניסה של יצרני רכב סיניים רבים.

הסינים דלי התקציב כבר התגברו בדרך כזו או אחרת על מחסום תקנות הפליטה האירופאיות "יורו", אך עד שהצליחו לעשות זאת נכנסו תקנות "הולכי הרגל" ושינו שוב את חוקי המשחק. אגב, מחסום זה ירד החודש גם בישראל, והנימוק של אי-עמידה ב"תקנות הולכי הרגל" האירופאיות החדשות הצליח לבלום ביעילות את הניסיונות של מספר גורמים לייבא ארצה כלי רכב חדשים מסין.

מחסום צמיגים

אבל הסינים (וגם ההודים, הטיוואנים והאמריקנים) לומדים מהר, ולפיכך פועל כיום האיחוד האירופאי לגבש מחדש את תקנות הבטיחות המחייבות. אין ספק ששדרוג התקנות יפעל גם לטובת הלקוח והסביבה, אבל קצת קשה להתעלם מהציניות הכלכלית ומהפרוטקציוניזם, שחבויים בהם. דוגמה אחת היא התקנות המתגבשות כיום בתחום הצמיגים.

עפ"י ההצעה שנדונה כיום באיחוד, יחויבו כל דגמי הרכב החדשים להצטייד החל מ-2012 בצמיגים מתקדמים, שיפחיתו לפחות 5 דציבל מרעש הכביש שהם מפיקים כיום. בנוסף, הם ידרשו להפגין התנגדות נמוכה לגלגול ולהיות מצוידים במערכת לניטור והתרעה על לחץ אוויר נמוך. מ-2016 יחויבו לעמוד בתקנות הללו כל צמיגי הרכב שמשווקים באירופה, כולל צמיגים להתקנה ברכב לא חדש.

לכאורה זה צעד מבורך. רעש הצמיגים נחשב מקור זיהום סביבתי חמור, ואילו הפחתת התנגדות הגלגול ובקרה על לחץ אוויר תקין אמורים להקטין את פליטת ה-CO2 של כלי רכב. בפועל הצעד גם יגדיל עלויות ליצרנים אסיאתיים, שעושים שימוש בצמיגים זולים מהמזרח, ויחסום באופן יעיל את הצפת הצמיגים הזולים לאירופה מסין. יחי הפרוטקציוניזם.