רכילות בשירות המנהל הבכיר

רכילות היא חטא להלכה, אבל היא כלי אדיר למנהלים וסם חיים בתוך מקום העבודה

רכילות היא חלק בלתי נמנע מהתנהלותו של כל ארגון או מקום עבודה. למרות הקונוטציה השלילית, לעתים מדובר באינפורמציה חיונית, שאינה יכולה להתפרסם באופן ישיר, ובמקרים כאלו נעדיף לכנות אותה בשם נייטרלי יותר: "מידע בלתי ישיר".

רכילות משרדית יכולה להפוך בידיו של המנהל לכלי חיוני לזיהוי יחסי הכח בארגון, ובמידה וישתמש בה בתבונה, יוכל להפיק ממנה יתרונות רבים:


יצירת יחסי קירבה

לעיתים קרובות עובדים חוששים לשוחח עם מנהלים בכירים בחברה, מתוך תחושה שהם מרוחקים ולא מעוניינים ב"עובד הקטן". המנהל יכול להשתתף בשיחות רכילותיות בנושאים שאינם פוגעניים, אך הנוגעים לחייהם האישיים של העובד עימו הוא משוחח, ובכך לטשטש במעט את הרושם הקר והמנוכר שהוא יוצר.

לדוגמה, אם מנהל ירשה לעצמו להשתתף בשיחה בה עובדת שלו מספרת לסובבים רכילות הנוגעת לספרית שמעצבת את שערה לקראת חתונתה, ויספר אף הוא על הכנות החתונה שלו, זו תהיה הזדמנות ליצירת קירבה. יחד עם זאת, עליו להקפיד להתמקד בדברים חיוביים ומשעשעים, משום שהעובדים ישליכו מדבריו לגבי יחסו אליהם.

זיהוי בעיות ומתחים

רכילות מאפשרת ניקוז של מתחים פנים-ארגוניים ומידע בלתי ישיר המגיע לאוזניים הנכונות יכול לסייע למנהלים בהבנה של קונפליקטים פנימיים בחברה. למשל שמועות אודות קונפליקט בין שני מנהלי מחלקות יכולות לסייע להנהלה לפעול להרגעת הרוחות.

במקרים אחרים, בהם עובד בחברה עומד להתחתן, או עובד העובר משבר גירושין קשה, סביר להניח שמצבם האישי של שני עובדים אלו, ישפיע על עבודתם. במידה ואינם מעוניינים לדבר בפומבי על עניינים אישיים, אך המידע על מצבם יזרום בצינורות הרכילות המקומית, הדבר יכול לסייע לעמיתיהם לעבודה ולמנהליהם להבין את פשר התנהלותם, ולסייע במידת הצורך.

איתור הזדמנויות עסקיות

שני בעלי חברות הנותנות שירותים דומים נפגשים לצורך חשיבה על מיזמים משותפים. הפגישה נפתחת בשיחה בה שני היזמים מספרים זה לזה רכילויות הנוגעות לבעלי תפקידים וחברות העוסקים בתחום שלהם.

כתוצאה ממידע זה, לומד כל אחד מהצדדים על הזדמנויות עסקיות ועל מיצוב חברתו בשוק. למשל, אחד מהם מרכל על עובד שפוטר במהלך גל פיטורים בחברה מסוימת וכתוצאה מכך מגלה השני על גל הפיטורים ורוכש מידע פנימי חיוני ביותר, שיכול להובילו להציע לחברה שירותי השמה.

תרומה לקידום אישי

אם משתמשים בכך בתבונה, העברה של מידע בצינורות הרכילות יכול לסייע בעקיפין לקידום אישי. למשל מנהל מחלקה שסיים פרויקט מוצלח אך מעדיף שלא להתרברב על כך בפומבי, יכול לספר על הפרויקט לחבר ולהוסיף כמה פרטים פיקנטיים אודותיו, כאלו שיגרמו לאנשים להאזין לסיפור ולהעביר אותו הלאה.

במקרה אחר, מסתובבת שמועה שמצביעה על כוונתו של מנהל כספים בחברה מסוימת לפרוש לצורך הקמת מיזם פרטי. מנהל כספים בחברה אחרת, שחושק בתפקיד הצפוי להתפנות, יכול להשתמש במידע זה לצורך קידום מועמדותו בחברה השנייה.

זהירות!

כאשר מנהל משתתף ברכילות, עליו להיזהר במיוחד בלשונו, היות ועובדיו יפרשו תמיד את דבריו ביחס אליהם ומה שיאמר יהפוך מיד לנחלת הכלל. בכל מקרה, מוטב תמיד לשמור על ספקנות כאשר נחשפים לאינפורמציה לא ישירה ולזכור שיש חשיבות רבה למקור המידע ולמי שמעביר אותו.


יעל מהודר היא יועצת ארגונית ובעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית ותואר שני בסוציולוגיה ארגונית

  1. לקשר עמה יש לכתוב לדוא"ל Yaelmehoudar@gmail.com
  2. במשך השבוע ניתן להמשיך לטקבק עם יעל מהודר דרך טור הדעות "המדוברות ביותר" בעמוד הבית ודרך קישור זה

הדברים הכתובים במאמריה מבוססים על הניסיון והידע המקצועי הרב שצברה בתהליכי ייעוץ ארגוני ופיתוח מנהלים בחברות ובארגונים שונים בתחומי ההייטק והתעשייה, ובעבור אנשים פרטיים. הדברים מיועדים להעשרת הידע בלבד, אינם מהווים תחליף לייעוץ מקצועי אישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להסתמך עליהם ככאלה.