נתניהו שוב איבד שליטה על הלשכה

המינוי של דורון כהן לרשות החברות הממשלתיות מעורר מהומה

ל א ברור אלו נושאי שיחה משותפים מצאו בנימין נתניהו ומדונה לדבר עליהם במשך שעתיים, אבל אם רק היתה המדונה מספרת לראש הממשלה על התנהלות הצוות שלה, הוא ודאי היה מתקנא. למעלה מ-250 איש וכל אחד יודע את מקומו. כולם עובדים בתיאום מושלם לטובת הבוסית.

נתניהו יכול רק להביט ולבכות מקנאה: בלשכתו עובדים פחות מ-20 יועצים ובניגוד למופע של מדונה - בוקה ומבולקה. אין תיאום, אין אחדות מסרים, לא בין היועצים עצמם ולא בין הבוס ליועצים. חלקם עסוקים במאבקי כוח, מדליפים זה נגד זה, וגם נגד אחרים, לעתים - בניגוד לאינטרסים של הבוס. איש הישר בעיניו יעשה.

כך למשל, למד ראש הממשלה בשבוע שעבר באמצעות כותרת בעיתון כי פתח חזית חדשה עם שר האוצר, יובל שטייניץ, בעצם התנגדותו למינויו של דורון כהן למנהל רשות החברות הממשלתיות. נתניהו התפוצץ. לא היה ולא נברא, אמר למקורביו, ומיהר להוציא הודעת הכחשה. "לראש הממשלה אין שום טענות נגד מינויו של דורון כהן למנהל רשות החברות הממשלתיות, והוא סבור כי מדובר במועמד מצוין", נכתב.

אלא שבמהלך הימים הבאים עוד המשיכו כלי התקשורת להתעקש כי ראש הממשלה פועל לטרפוד המינוי. ביום חמישי בערב, אחרי שידור עוד כתבה בנושא, הפעם בטלוויזיה, יצא כמעט נתניהו מכליו. הוא קרא שוב ליועץ התקשורת שלו לחדרו, וביקש כי שוב יוציא הודעת הכחשה שתסיר את השמועות על התנגדותו למהלך.

כן, במקום לעשות סדר בלשכה, בוחר נתניהו להיאבק בלשכה שלו עצמו ומתרכז בהכחשות לעיתונות שעיקרן התכחשות למה שקורה לו מתחת לאף. אם זה היה קורה למדונה - הקהל כבר מזמן היה זורק עליה עגבניות רקובות.

אין עשן בלי אש

גם אם לנתניהו אין דבר או חצי דבר נגד כהן, אין עשן בלי אש. בעוד ראש הממשלה מכתיב את הודעת ההכחשה, גורמים שונים בלשכתו ממשיכים להתבטא נגד המינוי, שנמצא מתאים על ידי ועדת האיתור. נתניהו שוב איבד שליטה על הלשכה. הוא בשלו, מוציא הודעות, והם בשלהם, ממשיכים בניסיונות טרפוד שנובעים ככל הנראה מכעס אישי ומחלוקות מהעבר. יד ימין לא יודעת מה יד שמאל עושה.

"שלחנו לשטייניץ סימנים שמינוי כזה צריך לתאם עם נתניהו מראש", אמר השבוע גורם בסביבתו של ראש הממשלה, "שטייניץ עשה טעות, הוא לא הקשיב, ועכשיו הוא ילמד את הלקח בדרך הקשה", הוסיף.

הדרך הקשה היא זו שאתה נאלץ עכשיו כהן להתמודד. על אף שגילה את הקלפים בטפסים שהגיש לוועדת האיתור ודיווח כי הוא בעל זיקה אישית לשר האוצר - הקרבה הגדולה ביותר עליה ניתן להצהיר - יש מי שטוען כי הכנסים שהנחה בביתו של שטייניץ אי שם ב-2006-2007 הם פעילות פוליטית שעלולה למנוע ממנו את קבלת התפקיד. גם הכותרות והטוקבקים המעליבים שזוכה להם כהן לא עושים את חייו קלים יותר, ואפילו ההמלצה של שר הרווחה, יצחק (בוז'י) הרצוג שצורפה לטופס ההתמודדות, לא בטוח שתושיע עכשיו ותוכיח שאין לו אחות. מרבית המשפטנים, דרך אגב, סבורים כי לפעילותו זו לא צריכה להיות השפעה על המינוי העתידי, אלא שההחלטה נתונה לפתחו של היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז.

בכירים במשרד ראש הממשלה מעריכים, או מביעים משאלת לב, שהמינוי של כהן ייפסל. "אין טעם להתווכח עכשיו אם הלשכה בעד המינוי או נגדו. חבל להשקיע בכך את האנרגיה, כהן ייפסל בכל מקרה. לא רוצחים את מי שהלך להתאבד", אמר השבוע אחד הבכירים תוך שהוא טוען בתוקף כי ללשכה אין מעורבות כלל בבלגן.

פרה פרה

עם כזה ביטחון כי מינויו של כהן ייפסל, בלשכת ראש הממשלה יש כבר מי שנערך ליום שאחרי. שם כמובן היו מעדיפים לראות בתפקיד מישהו מטעמם, ובכל מקרה, לא את אחד מאנשיו של שטייניץ.

פרט לכהן, הגיעו לשלב הגמר שני מועמדים נוספים: אהוד לוריא ואפי ארבל. ללוריא, שכיהן כמשנה למנכ"ל פז וסמנכ"ל הכספים של החברה, ויש מי שטוען שגם הוא ממקורביו של שטייניץ, כבר תופרים את התיק. אמנם יהיה קצת קשה להוכיח, אבל יהיה מי שיטען כי לוריא מקורב לגרי חכים, גיסו של שטייניץ, ולשותפו הפוליטי, שלום אלימלך, הבעלים של תחנת הדלק רונית. כן, קצת קלוש, אבל יש מי שינסה להרכיב את הפאזל הזה.

מכל מקום, הניסיונות ליירט מינוים של שני המועמדים הראשונים, עשוי לסלול את הדרך ל"אדם השלישי", ארבל, שעד כה הוסתר שמו בקנאות מהתקשורת. לא ברור אם ארבל - שעשוי לזכות מן ההפקר (או ההפקרות בלשכת רה"מ), נחשב למקורב לשטייניץ, כפי שטוענים בלשכת נתניהו, או דווקא מקורב לבכירים בלשכתו של ראש הממשלה, כמו שטוענים באוצר. ככל הידוע, ארבל שימש סמנכ"ל כספים בנמל אשדוד ובעברו כיהן כרפרנט בריאות באגף התקציבים וסביר להניח שבכירים במשרד ראש הממשלה מכירים אותו במסגרת תפקידיו ותפקידיהם הקודמים.

בכל מקרה, אם ייפסל מינויו של כהן, הצליחו אנשיו של ראש הממשלה לפתוח את המאבק על התפקיד מחדש. מסיכויים של אפס אחוז עברו לחמישים אחוז. יותר טוב מכלום. פרה פרה, הם עוד יהרגו את כל העדר.

מי יאמר את המילה האחרונה?

אז מי מחפש את כהן ולמה מתנהל נגדו קמפיין יזום ומתוכנן (יש להודות, מדובר באחד הקמפיינים הטובים שנראו פה לאחרונה)? לא ברור אבל ללא ספק מדובר במאבק פוליטי על התפקיד שבמסגרתו מגייסים כל טענה אפשרית נגד כהן - החל מפעילות בקדימה וקרבה פוליטית לציפי לבני, שמינתה אותו ליו"ר עמידר (אלא שהדבר נעשה כשלבני היתה שרה מטעם הליכוד) ועד לקשרים הדוקים עם עמרי שרון. "זה עוד כלום מה שפורסם על הפעילות הפוליטית שלו", אמר השבוע גורם במשרד ראש הממשלה.

גורמים במשרד האוצר ובלשכת נתניהו מצביעים על מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אייל גבאי, כמי שעומד מאחורי הניסיון להדיח את כהן, ומונים שתי אפשרויות: יריבות עבר כשהתמודדו על תפקיד רשות החברות הממשלתיות בשנת 2002, או הבדלי גישות לגבי מדיניות הפרטה ופרויקטים משותפים שיעמדו לפתחם של שני בעלי התפקידים בעבודתם המשותפת, ולכן גבאי יעדיף לראות בתפקיד מועמד משלו.

גבאי מצדו מכחיש כל מעורבות ואף הוציא אמש (שבת) הודעת הכחשה משלו. "המפגש המקצועי בין גבאי ובין כהן התקיים בעת שמנכ"ל משרד רה"מ כיהן כמנהל רשות החברות הממשלתיות וכהן כיהן כיו"ר עמידר. בתקופת העבודה המשותפת ביניהם עמד המנכ"ל על מקצועיותו וענייניותו של כהן במילוי התפקיד והוא סמוך ובטוח שיוכל לשמש כמנהל רשות מוצלח", נכתב.

מי ינצח בקרב הגרילה הזה? לשכת נתניהו או שר האוצר? אז נכון שלשטייניץ היכרות עם כמה מ-45 המועמדים ברשימה, אבל מרבית החבורה זרה לו. אם רק יצליח להוכיח שאין לו אחות, תהיה המילה האחרונה שלו. *