בכיר באוצר: "השלכות המשבר עלולות להימשך עשרות שנים"

עודד ברוק, ראש האגף הבינ"ל באוצר: "יש להדק את הפיקוח על קרנות הפנסיה בעולם" ■ "לשווקים הפיננסים תפקיד כפול: עשיית כסף מכסף ותמיכה בכלכלה הריאלית - כדי ליצור כסף מכסף חייבים לדאוג לשלומה של הכלכלה הריאלית"

"אנחנו לא מדברים על המשבר בטווח הבינוני והארוך - הפנסיה של אנשים רבים נפגעה משמעותית. ההשלכות של המשבר העולמי יכולות להימשך עשרות שנים".

כך אמר היום (ג') עודד ברוק, דירקטור בכיר וראש האגף הבינ"ל במשרד האוצר, במסגרת כנס ארגון היורוצ'יימברס שנערך ביוזמת איגוד לשכות המסחר. ברוק דן בהשלכות המשבר הפיננסי על המסחר הבינלאומי, שוק העבודה, קרנות הפנסיה, הענף הפיננסי והמדיניות הפיסקלית.

"אנשים איבדו אמון בקרנות הפנסיה כאשר החסכונות שלהם נמחקו. יש להדק את הפיקוח על קרנות הפנסיה - כך לדוגמה ניתן להצמיד את הסיכון לגיל המבוטח. החסכונות של מבוטחים מבוגרים לא צריכים להיות חשופים לסיכונים גדולים. לשווקים הפיננסים תפקיד כפול: עשיית כסף מכסף ותפקיד שני, לא פחות חשוב - תמיכה בכלכלה הריאלית. שכחנו שכדי ליצור כסף מכסף חייבים לדאוג לשלומה של הכלכלה הריאלית".

הכנס עסק, בין השאר, בדרכים להידוק קשרי המסחר בין ישראל למדינות היבשת, זאת על רקע הירידה החדה בהיקפי הסחר בין ישראל אירופה. "הבעיה היא שהמסחר הבינ"ל מתכווץ - ירד ב-13% ב-2009 בהשוואה לרמות של 2008. אנחנו חייבים להימנע ממדיניות מגן".

"הממשלות חייבות לתמוך במעסיקים ומועסקים על מנת להביא להתאוששותו של שוק העבודה. כ-5 מיליון אזרחים בארה"ב לא מוצאים עבודה - זה דבר בעייתי". באשר לסקטור הפיננסי, ברוק אמר כי "אנשים איבדו אמון בשווקים, והגופים הפיננסים הפכו לשמרניים יותר - הם לא מוכנים להעניק אשראי כמו בעבר. חבילות התמריצים בעולם ימשיכו - הממשלות צריכות להשקיע בתשתיות ובעידוד העבודה למשך זמן ארוך".

"הגירעון התקציבי של ארה"ב כחלק מהתמ"ג מתקרב ל-13% - מדובר בשיעור מאד גבוה. ניתן להבחין בהתעוררות של הדוקטרינה של קיינס (מדיניות פיסקלית מרחיבה. א.ה) אך חייבים לזכור שכל מדינה רוצה להוציא כסף, אך לא להחזיר חובות. אסור לשכוח זאת".

ארגון היורוצ'יימברס הינו ארגון הגג של לשכות המסחר והתעשייה של כלל אירופה ומאגד מיליוני עסקים מכל רחבי היבשת. מדובר בארגון העסקים הגדול בעולם הנחשב לאחד מהארגונים המשפיעים ביותר על המדיניות הכלכלית האירופאית וקידום הסחר העולמי.