ליידרמן מזהיר מפני "מיני משבר" בסוף 2010 ותחילת 2011

פרופסור ליאו ליידרמן, יועץ כלכלי בכיר בבנק הפועלים: "אסור לחשוב על העולם במונחים ליניאריים. העולם הוא לא כזה. התאוששות בצורת W היא תחזית אפשרית"

"מדובר במשבר שהתחיל וצריך להסתיים במדינות המפותחות ובוול סטריט. זה לא משבר של השווקים המתעוררים". כך אמר פרופסור ליאו ליידרמן, יועץ כלכלי בכיר לבנק הפועלים, בכנס יורוצ'יימברס שנערך ביוזמת איגוד לשכות המסחר.

ליידרמן אמר את הדברים במסגרת כנס ארגון היורוצ'יימברס המאגד את לשכות המסחר של כל מדינות אירופה, שנערך בפעם הראשונה בארץ. הכנס עסק, בין השאר, בדרכים להידוק קשרי המסחר בין ישראל למדינות היבשת, זאת על רקע הירידה החדה בהיקפי הסחר בין ישראל אירופה.

"נראה כי מדובר בהתאוששות בצורת V. המסחר בישראל אומנם נפגע במהלך המשבר, אך בחודשים האחרונים מגמת הירידה נבלמה. הייצוא צפוי להתאושש".

"ישראל היא מהמדינות שנפגעו הכי פחות מהמשבר העולמי"

"הצרכן הישראלי לא היה ממונף כמו מקבילו האמריקני. אמון הצרכנים אומנם נפגע,אך בהשוואה לארה"ב או בריטניה, הפגיעה היא לא משמעותית". "שוק העבודה הוא ענף מובל ולא מוביל. לפירמות לוקח זמן לפטר עובדים וגם ההיפך הן לא ממהרות לגייס עובדים", אמר.

"שיעור האבטלה צפוי להגיע השנה ל-8.5%. אך יש לזכור שבארה"ב שיעור האבטלה הוא מעל 9% ובדרכו ל-10% ואף יותר". "בניגוד לחלק ממדינות מסוימות באירופה, בישראל לא נאלצנו לתמוך בבנקים. בארץ, יותר מ-95% מההלוואות מגיעות מפיקדונות בעוד
ב-2007 הגרעון התקציב התאזן, אך בשנה הבאה אנחנו צופים כי הגרעון התקציבי יגיע ל-6% מהתמ"ג, אך זאת בהשוואה ל-13% מהתמ"ג בארה"ב".

"החדשות הטובות נראה כי מדובר בהתאוששות מהירה במרבית המדינות ניתן לראות סימנים של צמיחה חיובית במחצית השנייה של 2009. החדשות הרעות - חייבים לשים לב כי בין 2010 ל-2011 אנחנו עלולים לחוות משבר קטן נוסף למהלכים הפיסקליים והמוניטרים יוצאי הדופן, אך ההכרחיים, יהיו השלכות בדמות אינפלציה", הוסיף.

"כולם דנים באסטרטגיה הנכונה יציאה מהמשבר: אנחנו יודעים שמדיניות מוניטרית מהדקת עלולה להיות מכאיבה. אסור לחשוב על העולם במונחים ליניאריים. העולם הוא לא כזה. התאוששות בצורת W היא מציאותית".

ארגון היורוצ'יימברס הינו ארגון הגג של לשכות המסחר והתעשייה של כלל אירופה ומאגד מיליוני עסקים מכל רחבי היבשת. מדובר בארגון העסקים הגדול בעולם הנחשב לאחד מהארגונים המשפיעים ביותר על המדיניות הכלכלית האירופאית וקידום הסחר העולמי.