מה עושים כשתקציב שופטי ה-NBA מגיע ל-32 מיליון דולר בשנה?

דייויד סטרן התעורר בוקר אחד וראה שהוא משלם ל-60 השופטים שלו בליגה משכורות-עתק, שמגיעות במקרים מסוימים ל-400 אלף דולר לעונה לשופט ■ מה עושים: 10% קיצוץ ■ מה עושים השופטים: שוברים את הכלים

כשהתפוצצה פרשת ההימורים של שופטי ה-NBA בקיץ 2008, אחת המסקנות היתה ששופטים בליגה לא היו מתפתים להגדיל את ההכנסה שלהם בדרכים לא חוקיות, אילולא היו מרוויחים מספיק. ההערכות אז דיברו על כך שהתופעה תגרום לקומישנר דייויד סטרן לבחון בחיוב את העלאת שכר השופטים.

אלא שאז הגיע המשבר הכלכלי, ה-NBA נאלצה לספוג ירידה בהכנסות ופיטורים, וכעת הודיעה הנהלת הליגה לשופטים שיתכוננו לקיצוץ של 10% בשכרם. אלו כמובן נעמדו על הרגליים האחוריות, ומדברים על כך שלא יתייצבו למשחק קדם העונה של הליגה בחודש הבא.

ב-NBA טוענים שהפינוקים להם זוכים 60 וקצת השופטים שעובדים בליגה, הביאו לכך שהתקציב השנתי של השופטים בלבד הגיע ל-32 מיליון דולר. איך זה קרה? קודם כל מתברר שכשם שהשכר הממוצע של שחקני ה-NBA גבוה ביחס לליגות המקצועניות האחרות בארה"ב (NFL ו-MLB) כך גם שכר השופטים גבוה משמעותית. שופט ב-NBA מרוויח בין 100-400 אלף דולר בשנה. הטובים יכולים להגיע לקרוב ל-80 משחקים בעונה. המשמעות היא ששופט בכיר מרוויח כ-5,000 דולר למשחק בממוצע.

ב-NFL, למשל, מרוויח שופט בין 2,100-7,300 דולר למשחק, אולם במקרה הטוב יכול להגיע ל-25 משחקים.

ב-MLB מרוויחים השופטים בין 90-350 אלף דולר לעונה, אלא ששם יכולים להגיע ל-175 משחקים בעונה (ממוצע של 2,000 דולר למשחק). שופטי ה-NFL הם היחידים בספורט האמריקני שרשאים לעבוד בעבודה נוספת, מאחר והליגה יכולה להעסיק אותם ארבעה חודשים בלבד.

מעבר לכך, השופטים ב-NBA טוענים כי תנאי המגורים שלהם הפכו להיות בלתי אפשריים בגלל חוקים דרקוניים שקבעה הליגה. למשל, כדי שימנעו מצב בו השופטים "מחוברים" לקבוצה אחת אוסרת הליגה על שופטי NBA לשפוט את אותה קבוצה פעמיים ברציפות, ולמעשה בכך הם מחויבים לעבור מדי לילה מעיר לעיר. להבדיל מהשחקנים שעוד יכולים ליהנות מחיי משפחה סבירים כל עוד הם משחקים במגרש הביתי, שופטים נמצאים בסביבות 90% מהזמן מחוץ לסביבה הטבעית שלהם.