תשאלו את תשובה ולבייב

הבה נודה: "בכירי הנדל"ן" יודעים מה יקרה מחר, כמעט כמו כל אחד ואחת מאיתנו

סקר הבכירים של דלויט שהתפרסם היום, הכולל עשרות מנהלים מענף הנדל"ן הישראלי, נועד לספק את הצמא הגדול והמאוד מובן של כל מי שעוסק או משקיע בתחום הנדל"ן לקבל תחזית מעודכנת על הענף. אבל אם להאמין לסקרים הקודמים - כדאי להביט בתוצאות ולעשות בדיוק להיפך.

המשבר האחרון לימד אותנו, שאנשים (בין אם הם אופטימיים ובין אם הם פסימיים) בקושי רואים את קצה אפם. סקר הנדל"ן הקודם של דלויט, מאפריל 2009, גילה לנו ש-43% מהבכירים סבורים כי מחירי הדירות במרכז הארץ יירדו במהלך 2009 בין 10% ל-20%. 14% חשבו כי המחירים יירדו ביותר מ-20% ועוד 21% אמרו כי הם יירדו ב-10% לכל היותר. ומה קרה בפועל? בינתיים זינקו מחירי הדירות בארץ בלמעלה מ-10%.

לפני שנה, באוקטובר 2008, אמרו 90% (!) מהנשאלים בסקר החצי שנתי של דלויט כי מדד נדל"ן 15 של הבורסה ימשיך בדרכו דרומה גם ב-2009. בינתיים, והשנה אמנם עדיין לא הסתיימה, עלה המדד בכ-100%.

תחזיות הבכירים לגבי העולם הגדול לא שונות בהרבה. בסקר שפורסם היום, תחת הכותרת "חלון ההזדמנויות בשוק הנדל"ן למגורים בארה"ב נפתח", העריכו 63% מבכירי הנדל"ן כי מחירי הנדל"ן בארה"ב יחלו לעלות בשנה הקרובה. גם באוקטובר 2008, אמרו 90% מהבכירים כי ההאטה האמריקנית מייצרת הזדמנות למשקיעים - רק שמאז המשיכו המחירים לצלול.

צריך לומר את האמת: "בכירי הנדל"ן", ותשאלו את לב לבייב או את יצחק תשובה, יודעים מה יקרה בשוק הנדל"ן מחר או מחרתיים לא הרבה יותר טוב מכל אחד ואחת מכם.