בין בועת נדל"ן אחת לשנייה

אנחנו לא לאס וגאס ופלורידה אך ריבית שפל ומשקיעים רעבים, הם בדיוק, ניפחו אותה שם

נראה שאפילו במינהל מקרקעי ישראל היו כמה גבות שהורמו בפליאה כשהעסקה הבאה נחתמה: ארבעים רוכשים, רובם תושבי שוהם, קנו לפני כמה ימים 11 דונמים ביישוב שמיועדים להקמת ארבעה בניינים נמוכים, ב-49 מיליון שקלים.

המחיר הזה משקף מחיר קרקע של כמיליון שקלים לכל דירה. תוסיפו לזה עלויות בנייה, ותגיעו למחיר סופי של כ-2 מיליון שקלים בממוצע לדירה. שוב: לדירה - לא לבית, ובטח לא לווילה, ועוד על הנייר - בלי עיכובים בבנייה, בלי הוצאות לא צפויות ובלי גימור יקר במיוחד. וכל זה, נזכיר שוב, בשוהם, חצי שעה נסיעה לתל אביב כאשר הכבישים פנויים.

העסקה בשוהם - כמו עוד הרבה עסקות שנסגרות לאחרונה - לא יכולה שלא להבהב ולאותת שאולי מתפתח כאן סוג של בועת נדל"ן.

ההיצע הנמוך של קרקע לבנייה - ההסבר הכי רציונלי לעובדה שמחירי הדירות ממשיכים לעלות - מתחיל לאחרונה להחוויר נוכח ההתנפלות של עם ישראל על דירות, רק כי "או-טו-טו מחירי הדירות יעלו עוד".

בפועל, כדאי לזכור שמחירי הדירות (לצד הדרישות המחמירות להון עצמי מצד הבנקים) הגיעו כבר לרמה שמאפשרת למעט מאוד אנשים להיות שותפים בחוויית הקנייה הזאת. עקב כך, כשליש מהקונים היום הם משקיעים - נמאס להם מהבורסה התנודתית, החיסכון הסולידי מניב תשואה אפסית, וכמו יהודים טובים הם בטוחים שהשקעה בקירות לא תאכזב.

בנוסף, גם הריבית הנמוכה גורמת ללא מעט אנשים להתפתות לכסף הזול. כשתעלה הריבית, וברור לגמרי שזה יקרה, רבים מהם ירצו, או ייאלצו, למכור את הדירה שקנו, מאימת המשכנתא התופחת.

אז בשורה התחתונה, חייבים קודם כול להירגע. נכון שאנחנו לא לאס וגאס או פלורידה, אבל ריבית נמוכה ומשקיעים רעבים הם בדיוק אלה שניפחו שם את הבועה.