לגמול את הנרקומנים מהסיוע

ברננקי הוא כרופא קר רוח שלפניו בחדר המיון שרוע חולה בשפעת החזירות הפיננסית

צריך להיות רופא מנוסה וקר רוח כאשר על המיטה בחדר המיון שרוע על ערש דווי פציינט של שפעת החזירות הפיננסית, מחלה איומה עם תסמינים של מגיפה עולמית, שמחרחר בקושי ומשתייך לקבוצת הסיכון הקיצונית - נרקומנים של הרואין אשראי זול, סמים פיננסיים פנטסטיים, תרופות הרמת מינוף שגורמות התרוממות רוח זמנית קיצונית ומשככי כאבים מכל המינים.

הרופא של מייקל ג'קסון, למשל, לא עמד במעמסה הפסיכולוגית, והרג את הפציינט הקשה שלו בלילה הרה גורל אחד. הפרופסור הבכיר למחלות כלי דם בן ברננקי, הידוע יותר כיו"ר הבנק המרכזי האמריקני, הצליח יותר.

העירויים וקוקטייל התרופות שהוא הערה לגופו של הפציינט היו בינתיים במינון נכון. אבל החוכמה היא להתחיל לנתק את הצנרת ולגמול מקוקטייל התרופות המחזקות רק כשהגוף יהיה חסון דיו לעמוד על הרגליים בלי תמיכה.

הבולמיה של השמנה או האנורקסיה של החרוצה

והלוואי שזו היתה ההתערבות הרפואית היחידה שנחוצה. ממש לצידו של הפציינט הוותיק, שמחובר כבר שנה לצנרת אך ביוני כבר התאפשר לנתק אותו ממכשיר הלב ריאה, שוכבת, מחוברת אליו בטבור, הכלכלה העולמית, פציינטית שנדבקה קשות בשפעת. גורמי הסיכון שלה איומים עוד יותר.

למעשה, מדובר על תאומות סיאמיות שהתנהגותן שונה מהקצה לקצה. האחת שמנה בצורה קיצונית, שחוטפת מכל בא ליד מידיה של השנייה, שהיא רזה ואנורקטית, ורק מייצרת מזון וממתקים לטובת אחותה החמסנית. לך תדע את מה לאזן קודם: את הבולמיה של השמנה או האנורקסיה של החרוצה. הסיכוי של שתיהן להשתחרר מטיפול נמרץ לאשפוז רגיל אינו רע, אך מדובר על אשפוז של שנים, כשהרבה תלוי בבריאות הבעל, שלקה ראשון בשפעת.

לא תמיד היה הרופא שלנו ברננקי מאבחן מעולה. במאי 2007, למשל, כשהפציינט הגבר הגיע לחדר המיון והתלונן על כאבי חזה, בעקבות הודעת הבנק הבריטי הענקי HSBCבפברואר אותה שנה על הפסדים ממכשירי משכנתאות סאב-פריים אמריקניות, הוא השמיע הערכה שלפיה "עלייה בחדלות פירעון של משכנתאות לדיור לא תסב נזק ממשי לכלכלה האמריקנית".

להצהרה זו, שבדיעבד התבררה כמאוד בלתי מדויקת בלשון המעטה, היה אפקט פסיכולוגי שלילי בפני עצמו, מפני שהמשקיעים ידעו שמחירי הבתים והדירות המופקעים בארה"ב החלו כבר ב-2006 לנטות כלפי מטה אחרי גאות שנמשכה 15 שנה וצברה תאוצה ספקולטיבית מהירה מאוד בשנים 2003-2006.

אבל ברגע האמת, שבו הפציינט הגיע היישר לטיפול נמרץ עם חשש למגיפה קטלנית עולמית ב-15 בספטמבר לפני שנה, פרופ' ברננקי, שהתמחה במקום עבודתו האקדמי הקודם בהיסטוריה של מחלות כאלה, ידע להגיב במהירות. הוא התקשר אל עמיתו בהנהלת בית החולים, שר האוצר לשעבר הנרי פולסון, כדי להבהיר לו שהפעם יש צורך בטיפול חירום כלל מערכתי כדי לרסן את ההתפרצות העולמית. כך החלו ברננקי, פרופסור לשעבר מאוניברסיטת פרינסטון, ופולסון, בנקאי השקעות ממולח ומשופשף מוול סטריט, את פעולת החילוץ הכלכלי הגדולה ביותר שביצע הממשל האמריקני אי-פעם, שמכניסה את הממשל האמריקני להשקעות חסרות תקדים בוול סטריט ולגירעונות תקציביים אדירים, עם השלכות לשנים הבאות.

היקפה המוצהר של תוכנית tarp, שאומצה בהשראת ברננקי לחילוץ המערכת הפיננסית, 700 מיליארד דולר, טשטש את ההיקף האמיתי של ההוצאה וההתחייבויות שממשל בוש קיבל על עצמו: 5 טריליון דולר. האומדן הזה כולל את כל הפתרונות שבושלו באותם ימי טיפול נמרץ על ידי פולסון ויורשו טימותי גייתנר וברננקי, שהיה אז הבוס של גייתנר בפד.

במילים אחרות, ברננקי היה איש השנה של תשס"ט, אבל קשה לנבא איך תיראה שנת תש"ע. בכל מקרה, אין מתאים ממנו להכניס אותנו לשנה החדשה, ובכך צדק לחלוטין הנשיא אובמה, שחידש את מינויו כיו"ר הפדרל ריזרב לעוד ארבע שנים, מפברואר 2010.

zukiro@gmail.com