מעלות מורידה דירוג האג"ח של אפריקה ל-CC; לבייב מציע למוסדיים "תספורת" שתשאיר אותו בעל שליטה

האנליסטים מזהירים: סבירות גבוהה שאפריקה לא תשלם חובותיה ■ לבייב, המחזיק בכ-75% ממניות אפריקה, אינו מוכן לאבד השליטה בחברה: מציע למוסדיים לוותר על חוב עצום של 2.9-3.5 מיליארד ש' תמורת 18%-25% בלבד בחברה האם וטווח דומה של מניות גם בחברות הבנות

אגרות החוב של אפריקה ישראל נחשבות כ"אג"ח זבל" לכל דבר. התשואות בהן הן נסחרות מעידות על כך, החשש מהסדר החוב וגם הדירוג שהצמידו להן חברות הדירוג. היום (ב'), סוגיה זו מקבלת משנה תוקף, שכן חברת הדירוג מעלות-S&P הורידה שוב את דירוג האג"ח של אפריקה ל-CC מ-CCC, דרגה אחת לפני דירוג המעיד על חדלות פירעון.

"גוברת הסבירות כי תשלומי הקרן הצפויים של אגרות החוב לא ישולמו במועדם גם בעת הקרובה", אומרים האנליסטים. במעלות שומרים על תחזית דירוג שלילית, מה שאומר שגם הדירוג הנוכחי עלול לרדת לרמה של חדלות פירעון. וכפי שאומרים האנליסטים בלשונם: "תחזית הדירוג השלילית משקפת את הסבירות הגבוהה כי החברה לא תעמוד בתשלום הקרן של אגרות החוב במועדן, ועקב כך יירד דירוג כלל אגרות החוב ל-D (חדלות פירעון - ע.ב.י)".

האזהרה של מעלות מגיעה כשבוע לאחר אסיפת מחזיקי האג"ח שקיימה אפריקה ישראל בת"א, בה הבהיר המנכ"ל איזי כהן למחזיקי אג"ח ט' כי גם הם ייכללו בהסדר החוב. מחזיקי אג"ח ט' ביקשו שלא להיכלל בהסדר כיוון שסדרת האג"ח הזו אמורה להגיע לפירעון ב-10 בנובמבר, וביום זה אמורה אפריקה להחזיר את קרן האג"ח בהיקף כחצי מיליארד שקל. עם זאת, הצהרתו של כהן כי גם מחזיקי אג"ח ט' ייכללו בהסדר (כדי שלא ליצור העדפת נושים, כדבריו), מגבירה את החשש כי החברה לא תשלם את הקרן במועד. אג"ח ט' נסחרות בתשואה לפדיון של 999%.

"הורדת הדירוג נובעת מהשלכות תחילת התגבשות הסדר בחברה, הכוללות להערכתנו את כוונות החברה לדחות את כלל תשלומי אגרות החוב, לרבות האג"ח הקצרות, אשר פירעונן צפוי בנובמבר הקרוב", אומרים האנליסטים.

לבייב לא מוכן לאבד השליטה באפריקה

לב לבייב, המחזיק בכ-75% ממניות אפריקה ישראל, אינו מוכן לאבד את השליטה בחברה למרות שהוא אחראי למצב הקשה אליו נקלעה. במסגרת דיונים ראשונים שנערכו בין הנהלת החברה לגופים המוסדיים המחזיקים באג"ח השונות בנוגע להסדר חוב אפשרי, מבקשת אפריקה ישראל מבעלי האג"ח ויתור על חוב עצום של 2.9-3.5 מיליארד שקל בתמורה לתשלום במניות שישאיר את לב לבייב בעל שליטה בחברה.

למוסדיים הוצעו בין 18% ל-25% בחברת האם וטווח דומה של מניות גם בחברות הבנות, מתוך אחזקותיה הקיימות של אפריקה ישראל. הכוונה היא לאחזקות באפריקה ישראל נכסים, אפריקה ישראל מגורים, דניה סיבוס, אפריקה ישראל תעשיות ואפי פיתוח. המוסדיים רוצים הרבה יותר, באופן שיהפוך אותם לבעלי מניות הרוב באפריקה ובבנותיה. עם זאת, קיימים ביניהם חילוקי דעות האם יש ערך מוסף להישארותו של לבייב בחברה נוכח קשריו ברוסיה.

המשמעות של מחיקת חלק מהחובות למחזיקי האג"ח, העומדים היום על 7.4 מיליארד שקל (9 מיליארד שקל כולל החזרי ריבית עתידים) היא שהחוב יעמוד על 3.9 עד 4.5 מיליארד שקל. יש לציין כי כל החברות הבנות בהן מדובר הן חברות ציבוריות הנסחרות בבורסה בתל-אביב, מלבד אפי פיתוח, הנסחרת בלונדון. שווי האחזקות הכולל של אפריקה ישראל עומד היום על כ-3 מיליארד שקל.

בנוסף להעברת המניות למחזיקי האג"ח, תנפיק להם אפריקה ישראל, על פי השיחות המקדמיות, שטר הון בהיקף של 2.4 מיליארד שקל. שטר ההון יהיה להמרה למניות אפריקה ללא ריבית וללא הצמדה ל-15 שנה. בנוסף תונפק לבעלי האג"ח הקיימות סדרת אג"ח חדשה בהיקף של מיליארד שקל בריבית של 6.5% ומח"מ של 5 שנים. מחזיקי האג"ח רוצים שעבודים בסדרת האג"ח החדשה ומיליארד שקל במזומן שיוזרמו לחברה ע"י בעל השליטה לבייב, שעד כה נמנע מלהכניס את היד לכיסו.