בדרך לייקור תעריפים? החלה בחינת מחירי הגז לחב' החשמל

זאת בעקבות ייקור הגז בחוזים עם EMG המצרית וים תטיס ■ הרשות לחשמל צפויה להעלות מחיר הגז גם ליצרנים פרטיים ■ הרשות לחשמל: "המחיר הוא רק מרכיב אחד בתעריף - לא צפויה השפעה דרמטית"

האם תעריפי החשמל במשק יתייקרו בעקבות העלייה במחירי הגז הטבעי לחברת החשמל? ל"גלובס" נודע כי הרשות לחשמל, בראשות היו"ר אמנון שפירה, החלה לבחון את מחירי הגז בעסקאות האחרונות של חברת החשמל עם ים תטיס ו-EMG המצרית, בה שותף יוסי מימן. כך נודע ל"גלובס".

עוד נודע כי בעקבות ייקור מחיר הגז לחברת החשמל שוקלת הרשות לעדכן גם את מחיר הגז המוכר ליצרנים פרטיים העומד כיום על כ-4 דולר ליחידת גז.

הרשות תבדוק את השפעת עליית מחירי הגז בשני החוזים החדשים עליהם חתמה חברת החשמל על תעריפי החשמל לצרכנים.

מדובר בחוזה "ספוט" לטווח קצר לתקופה של 5 שנים שנחתם עם ים תטיס בהיקף של כמיליארד דולר, ופתיחת הסכם הגז עם EMG תוך ייקור המחיר בעלות נוספת של כ-300 מיליון דולר.

כזכור, בשתי העסקאות האחרונות, העלו ספקי הגז את מחיר הגז הטבעי לרמה של כ-4-5 דולר ליחידת גז, לעומת מחיר של כ-2.75 דולר בלבד ליחידת גז בחוזים הקודמים, גידול של 40%-60%.

מרכיב הדלקים בסל התשומות של חברת החשמל מהווה כיום כ-40%-50% מהתעריף לצרכנים. מתוך כך, כ-40% מייצור החשמל הוא כיום בגז טבעי.

מהרשות נמסר בתגובה כי "החוזה המדובר עם EMG טרם אושר וסעיפיו השונים לא הועברו. מפרטים שונים שהועברו לרשות החשמל עולה כי סעיפים נוספים, המשפיעים על תעריף החשמל, נכללים בתוכו (כגון גמישויות ועוד). זאת, מעבר לסוגית המחיר, שהיא אחד הרכיבים בלבד".

ברשות הוסיפו כי "ההערכות באגף הכלכלה הן כי מדובר בהשפעות קטנות עד שוליות על תעריף החשמל.עם אישור החוזה, תערוך רשות החשמל בחינה כוללת ומקיפה של כל סעיף לקביעת השפעתו המלאה על התעריף".