בייטמן ליטווין שוקלת מכירת חלקים מפעילותה

החברה, הנסחרת בבורסה המשנית של אנגליה, נותרה עם 32 מיליון דולר בקופתה, וצפויה לסיים את השנה הפיסקאלית שהסתיימה ביוני עם הפסד EBITDA ■ בתגובה להודעה המניה נפלה היום ב-21%

המשבר העולמי ממשיך לתת את אותותיו בקבוצת החברות הבינלאומית של בני שטיינמץ. היום הגיע תורה (ולא בפעם הראשונה) של בייטמן ליטווין, אחת החברות הנמנות על קבוצת משאבי הטבע של המיליארדר הנחבא על הכלים.

בייטמן ליטווין, המתמחה בתכנון, ניהול והקמה של פרויקטים מסוג Turn Key בתחומי האנרגיה והכימיה, פרסמה הבוקר הודעה שכללה לא מעט מספרים על מצבה התפעולי והפיננסי, כשאת הגלולה המרה הותירה החברה לסוף ההודעה, בה נאמר כי היא מתכננת למכור חלקים מפעילותה, וכי דירקטוריון החברה כבר קיבל מספר הצעות רכישה לחלק מיחידות הפעילות.

"מדובר במגעים שמתנהלים בימים אלו עם מספר צדדים, אך אין שום ביטחון כי אלו יבשילו לעסקאות בפועל", צוין בהודעה.

בייטמן ליטווין לא פירטה באילו יחידות מדובר, אך נראה כי כוונתה להיפטר מחלקים מפעילותה מצביעה, בין היתר, על קשיי נזילות.

לפי ההודעה, לבייטמן ליטווין נותרו בקופה מזומנים בשווי של 32 מיליון דולר בלבד (סכום נמוך לחברה שמגלגלת פרויקטים בשווי של מאות מיליוני דולרים ואף מיליארדי דולרים), וזאת לעומת 69.8 מיליון דולר בשנה הפיסקאלית הקודמת (שהסתיימה ביוני).

אם לא די בכך, החוב הבנקאי של החברה עלה בשיעור חד לרמה של 89 מיליון דולר (לעומת 46.7 מיליון דולר בשנה שלפני). "הבנקים המממנים עדיין ממשיכים לתמוך בחברה ודירקטוריון בייטמן ליטווין מודע לכך ששווי המזומנים שבקופה הוא מאוד קריטי", נכתב בהודעה, כמעין הסבר לניסיונות המכירה של יחידות מפעילות החברה.

כך או אחרת, ציבור המשקיעים ראה הבוקר רק את הרע שבהודעת החברה, ומניית בייטמן ליטווין, שנסחרת בבורסה המשנית של אנגליה, נפלה בשיעור של 21% למחיר של 13 פני המשקף שווי חברה של 24 מיליון דולר בלבד. בשנה האחרונה איבדה המניה 70% מערכה.

נתון שלילי נוסף שאכזב את ציבור המשקיעים הוא שווי צבר ההזמנות של החברה. לפי ההודעה, נכון לסוף אוגוסט יש לחברה צבר הזמנות של 570 מיליון דולר, לעומת 735 מיליון דולר נכון לסוף יוני. לדברי החברה, הירידה האמורה נובעת מדחייה בביצוע פרויקטים וחוזים שהוקפאו על רקע המשבר הכלכלי.

את השנה הפיסקאלית צפויה בייטמן לסיים עם הכנסות של 760 מיליון דולר ולהיות מאוזנת בשורת רווח EBITDA, ובמצב הגרוע יותר - הפסד EBIDTA בשיעור של אחוז בודד.

אחת הסיבות לשורה התחתונה האדומה של החברה היא מחיקות בשווי של 50 מיליון דולר שרשמה בייטמן ליטווין, כשחלקן הן מחיקות בגין מוניטין שנרכש.

גם בסקורפיו לא שקט

בייטמן ליטווין היא לא כאב הראש היחיד של שטיינמץ. סקורפיו, זרוע הנדל"ן שלו במזרח אירופה, תיאלץ ככל הנראה להגיע בקרוב להסדר חוב עם בעלי האג"ח שהנפיקה.

לפחות כרגע, הסדר כזה אינו נראה באופק.

ביום שלישי הבא, לאחר יום הכיפורים, תתקיים אסיפה נוספת של מחזיקי האג"ח בסקורפיו, להם חייבת החברה יותר מחצי מיליארד שקל, לפירעון בשנים 2010-2014. נכון להיום מתנוסס סימן שאלה גדול מעל התשלום הראשון מבין חמישה, בסך של 133 מיליון שקל, שמועדו חל בינואר הקרוב.

בסוף יוני היו בקופת סקורפיו 120 מיליון שקל בלבד, לאחר שאת המחצית הראשונה של 2009 סיימה החברה בהפסד של 223 מיליון שקל ובתזרים מזומנים שלילי של 88 מיליון שקל. עיקר ההפסד נבע מירידת ערך נדל"ן להשקעה.