מתעכב גיבוש מפת אזורי עדיפות לאומית בלשכת נתניהו

השר בן-אליעזר: שתפו אותי בדיונים ■ מפת העדיפות הלאומית מוקפאת מאז מאי והעסקים בפריפריה נותרו ללא הטבות

שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר, פנה במכתב לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בדרישה שישתף אותו במהלך לקביעת מפת אזורי העדיפות הלאומית החדשה שנתניהו מגבש. כך נודע ל"גלובס". במאי האחרון פג תוקפה של מפת אזורי העדיפות הלאומית, המסמנת את האזורים, שהעסקים הפועלים בהם נהנים מהטבות שונות מהמדינה, והיא עדיין לא אושרה מחדש. בשל כך מוקפא למעשה הסיוע שהעסקים באזורי העדיפות הלאומית אמורים לקבל.

מפת אזורי העדיפות הלאומית קיימת כבר למעלה מ-20 שנה, ובכל שנה מאושרת מחדש. ואולם, ממשלת אולמרט קבעה שיש לשרטט מחדש את אזורי העדיפות הלאומית במפה שתהיה תקפה מ-2011, ושתיקרא מפת אזורי הפריפריה.

המפה חדשה שורטטה, כשהיא מושתתת על קריטריונים סוציו-אקונומיים ולא רק גיאוגרפיים, לפי דירוג שנעשה בלמ"ס. הדירוג מגדיר 10 אשכולות סוציו-אקונומיים, כשאשכול 1 הוא החזק ביותר ואשכול 10 הוא החלש ביותר. המפה הכניסה לאזורי הפריפריה את אשכולות 4-10, כשהיא מותירה בחוץ את יהודה ושומרון ויישובים שונים, בהם יוקנעם ועומר.

כעס ביישובים

היישובים, שנכללו במפה הישנה ולא נכללו במפה המתגבשת, הרימו קול צעקה. משרד המשפטים ביקש הבהרות לגבי המפה בחדשה ונוצרה סחבת בטיפול בנושא. בינתיים החליט נתניהו שמשרדו יגבש מפה אחרת, כדי למנוע עימותים עם היישובים שהוצאו ממנה. מפה זו אמורה לבוא לאישורה של ועדת הכספים של הכנסת בשלב ראשון.

כדי לזרז את הטיפול בבעיה וכדי להיות מעורב בקביעת המפה החדשה פנה בן-אליעזר לנתניהו כמו גם לשר המשפטים. "ליבת העשייה של משרדי מופעלת בהתאם למפת העדיפות הלאומית, אך למרות זאת משרדי אינו שותף לקביעת האזורים אשר יכללו במפה החדשה", כתב. "לדעתי, מן הראוי והנדרש כי משרדי, אשר הנו זה שנדרש לתת את השירות לאזורי העדיפות יהיה שותף לעבודה זו. אבקש כי תנחה את הגורמים הרלוונטיים במשרדך לשלב את משרדי בעבודה שנעשית לשינוי מפת אזורי העדיפות הלאומית".