בנק ישראל מגבש את הקריטריונים לשליטה בבנק לאומי

דרישה לאיתנות פיננסית, אף גוף לא יחזיק ברוב המניות ■ המתמודד שלמה אליהו יחויב להכניס לגרעין השליטה שני שותפים לפחות הערכות: הרגולציה לא תאפשר לאי.די.בי להיכנס לבנק

הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל מגבש את הקריטריונים לאישור מרכיבי גרעין השליטה של בנק לאומי. במקביל ועקב המגבלות הרגולטוריות והצורך בבדיקת נאותות מקיפה למרכיבי הגרעין, נערכים בבנק ישראל למצב בו לאחר שהמדינה תמכור את מניותיה, יהיה לאומי ללא גרעין שליטה לתקופה ארוכה מאוד של יותר משנה.

בנק ישראל לא יאפשר לגוף אחד להחזיק ברוב המניות בקבוצת השליטה ויקפיד על שיווי משקל בין מרכיבי הקבוצה. זאת כלקח מהיותה של שרי אריסון בעלת שליטה יחידה בבנק הפועלים. גרעין השליטה יחזיק בלפחות 20% מהמניות ועליו לכלול לפחות שני גורמים שלאף אחד מהם לא יהיה רוב. בכל מקרה יעדיפו בבנק ישראל כי בגרעין השליטה יהיו שלושה מרכיבים. מעבר לכך ידרוש בנק ישראל לאשר את הסכם השליטה בין מרכיבי הגרעין ויקפיד על מנגנון הכרעה מוסכם ומערכת איזונים ובלמים בתוך הקבוצה.

אין החלטה לגבי קרנות השקעה

תנאי הכרחי יהיה דרישת האיתנות הפיננסית. כתנאי לקבלת היתר, כל גורם בגרעין השליטה יצטרך להציג מקורות פיננסיים נטו בשווי הכפול משווי המניות בהן יחזיק. בבנק ישראל קיימת אכזבה מקבוצות שליטה קיימות כמו משפחת ברונפמן בדיסקונט, שלא הסכימו להזרים הון לבנק בזמן שנדרשו לכך. למרות זאת, אין בכוונת הפיקוח על הבנקים להקל בדרישות הפיננסיות מבעלים של בנק.

המפקח על הבנקים רוני חזקיהו טרם החליט סופית לגבי השתתפות קרנות השקעה בגרעין השליטה. לפי הערכות, כמו במכרזים קודמים לא יותר לקרנות השקעה להחזיק ביותר מרבע מגרעין השליטה. לגבי אחזקות צולבות של בנקים וחברות ביטוח נקבע כי לא תותר תקופה של אחזקה מקבילה. כלומר אם גוף שבבעלותו חברת ביטוח יבקש להיות חלק מגרעין השליטה, לא יינתן היתר השליטה עד למכירת האחזקה בחברת הביטוח ולא יתאפשר הסדר של שליטה בנאמנות. החלטה זו רלוונטית לקבוצת אי.די.בי המחזיקה בכלל ביטוח וקבוצת דלק המחזיקה בהפניקס.

דרישות בנק ישראל יחייבו את המתמודד העיקרי שלמה אליהו, המחזיק ב-9.6% ממניות לאומי , להכניס לגרעין השליטה שהוא עומד לגבש לפחות שני שותפים. כמו כן אליהו יצטרך למכור את תיק ביטוח החיים של חברת הביטוח אליהו ואת חלקו באגוד.

מתמודדים נוספים שעולים כמועמדים פוטנציאלים הם דלק בבעלות יצחק תשובה ואי.די.בי שבבעלות נוחי דנקנר. לפני שנתיים כשעלתה האפשרות שאי.די.בי תיכנס לגרעין השליטה בלאומי, הבהירו בירושלים כי אי.די.בי תיאלץ לשם כך למכור רבות מאחזקותיה כמו כלל ביטוח, נשר ושופרסל או סלקום. במשבר האחרון התחזק מאוד מעמדו של דנקנר, שהיה איל ההון היחיד שלא נפגע. כעת הערכות כי גורמים רגולטוריים לא יאפשרו בשום מצב לאי.די.בי, הקונצרן הגדול ביותר במשק, כניסה לבנק לאומי.

גם תשובה לא יכול להתמודד כרגע על לאומי מאחר שהוא בעל השליטה בהפניקס. מקורבים לתשובה הבהירו כי אין בכוונתו למכור את השליטה בהפניקס לטובת לאומי.