אין גבול לאנליסטים (2)

ביקורת היא דבר רצוי ומתבקש, אולם ג'יי פי מורגן הפך אותה לחוצפה ועזות מצח

אין ספק כי המהלך האחרון שנקט בנק ישראל בהותירו את הריבית על כנה תפס בהפתעה את מרבית האנליסטים של הבנקים הזרים. כאן, בישראל, היו הדעות חלוקות אם תעלה הריבית או תישאר ללא שינוי.

הבנקים הזרים גילו סולידריות כמעט מושלמת בהעריכם כי הריבית תעלה. מדי יום צפינו בהערכה של בנק זר זה או אחר ונדמה היה כי אלו מתחרים ביניהם עד כמה יעלה הנגיד את הריבית בשנה הקרובה. כמובן שהערכות אלה היוו "קדימון" להערכות בדבר התחזקות השקל. אני קורא אנליזות של בנקים זרים יותר מ-15 שנים, ומעולם לא ראיתי אחידות כה רבה בהערכות הבנקים לגבי מטבע מסוים.

הריבית , כידוע, נותרה ללא שינוי - ומכאן ואילך כבר התפוגגה לה הסולידריות. גולדמן זאקס, למשל, מיהר לפרש את המהלך כשינוי תוואי הריבית והגיע למסקנה כי הריבית לא תעלה עד סוף השנה. סיטי בנק קרא לכך דחייה בהעלאת הריבית, אולם ג'יי פי מורגן, שלא אהב את העובדה שסטנלי פישר פועל "בניגוד להנחיותיו", החליט לתקוף את פישר באומרו כי האחרון הפחית את הריבית באופן מהיר ונמהר מדי. עזות מצח, יהירות , רדידות לשמה - החליטו אתם.

מתקפת האנליסטים של הבנקים הזרים, מתקפה המיוחצנת היטב באמצעי התקשורת, לא נעלמה מעיניו של הנגיד ומי שקרא לעומק את ראיונות החג שנערכו עמו הבחין בודאי בעקיצה הישירה ששלח לעברם בדרכו האלגנטית. "נראה שהאנליסטים ציפו שאנהג כמו הפד ב-2003 שהעלה ריבית כל חודש ב-0.25%. לא התכוונתי לשלוח מסר כזה...עכשיו כבר מבינים שלא נעלה כל חודש את הריבית".

פישר מבין היטב כי התחזקות השקל אינה אך ורק תוצר של הגידול בחשבון השוטף וחוסנה של הכלכלה הישראלית. הפעילות הפיננסית בשוק המט"ח והבעייתיות הנובעת ממנה עלו על סדר היום בישיבות ה-G7. יוקדש להן פרק נרחב השבוע בכינוס קרן המטבע העולמית באיסטנבול.

קריאות למסות פעילות ספקולטיבית חוזרות ונשמעות, אם כי אינן זוכות לאהדה בשלב זה. לחילופין, מוצע למסות את המערכת הפיננסית שמרוויחה הון עתק מפעולות אלו. אינני חושב כי בשלב זה יינקטו צעדים כלשהם, אולם עצם העלאת הנושא על סדר היום והגדרתו כבעיה מהווה צעד משמעותי קדימה.

על רקע זה אנו עשויים ליהנות מחג סוכות מעניין במיוחד בשוק המט"ח העולמי והמקומי. בעולם יש התמודדות של שני כוחות מרכזיים: הספקולנטים וקרנות הגידור בראשן, שפעלו בחודשים האחרונים נגד הדולר מול הבנקים המרכזיים; והמדינות, שהביעו בסוף השבוע האחרון בקול רם את דעתן בנושא.

מתנגדי הדולר יאמרו כי לא יצאה כל הצהרה קונקרטית ועל כן המגמה תימשך, כי אף אחד לא יעשה דבר. אני חושב שזו תהיה עצימת עיניים. למה בדיוק מצפים? שראשי המדינות יכריזו על התערבות מתואמת בשער 1.51 דולר ליורו, או על התערבות ביום שלישי הקרוב בשעה 11:45?

ההכרזות המיליטנטיות וההסכמה הכוללת שהדולר חלש מדי יגרמו להמשך המומנטום הדולרי שהחל בשבוע שעבר. כפי שטענתי לפני שבוע ייתכן ואנו רואים את שינוי הכיוון. אם אכן מגמה זו תימשך עם תחילת שבוע המסחר, הרי שאנו צפויים לראות את השפעתה גם בשוק המקומי. ריבית שאינה עולה ושינוי מגמה בעולם יהיו יותר מדי עבור אלו שהימרו על שקל חזק. וימי המסחר המקוצרים ונמוכי המחזורים, המאפיינים את חול המועד סוכות, עשויים רק לתרום לתנודות קיצוניות.

יוסי פרנק- יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס

Rika40@012.net.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו, בדרך כלל, להמשיך לתקשר עימי.

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.