שטיינמץ ינסה לפתור הבעיות של בייטמן ליטווין הרחק מהציבור

בעקבות ההודעה המשקיעים החלו להיפטר מהמניה והיא קרסה ב-65% ■ בייטמן ליטווין היא החברה ה-20 במספר שנמחקת מה-AIM ■ המניה תימחק מה-AIM

למען האמת, זה היה צפוי. לאחר שהודיעה על מצוקת נזילות, ירידה בצבר ההזמנות ושאר בעיות מבעיות שונות, בייטמן ליטווין, הנמנית על קבוצת משאבי הטבע של איש העסקים בני שטיינמץ, החליטה כי אין היא מעוניינת להמשיך ולהיות חברה ציבורית והודיעה הבוקר על כוונתה למחוק את מניותיה מהמסחר בבורסה המשנית של אנגליה (AIM).

בייטמן ליטווין, המתמחה בתכנון, ניהול והקמה של פרויקטים מסוג Turn Key בתחומי האנרגיה והכימיה, פרסמה הבוקר הודעה לפיה היא מתכננת למחוק את מניותיה מהמסחר בבורסה האנגלית לאחר שבעלת המניות הגדולה בחברה (BSG, קבוצת בני שטיינמץ) פנתה לדירקטוריון החברה בבקשה לשקול את מחיקת המניה ולכנס אסיפה כללית מיוחדת שתצביע בנושא.

בני שטיינמץ, דרך BSG, מחזיק בשיעור של 63.1% מהון המניות של בייטמן ליטווין, ולכן פנייתו לדירקטוריון החברה בנושא היא יותר מדרישה מאשר בקשה לדון בו. ואכן, מועד לאסיפה הכללית כבר נבחר וזו תתרחש בתאריך 23 באוקטובר במשרדי החברה באמסטרדם.

שטיינמץ - כמו גם שאר בעלי שליטה אחרים שהנפיקו חברות באנגליה - מיהרו בשנתיים האחרונות למחוק אותן מהמסחר הודות לקלות שבה ניתן לבצע את המהלך. בורסת המשנה באנגליה דורשת רק את אישור 75% מבעלי המניות לביצוע המהלך, וכשזה מתקבל, הדרך למחיקה נסללת (ללא צורך בביצוע הצעת רכש ליתר המניות).

מטבע הדברים, וכמו שקרה במקרים אחרים, עם ההודעה על המחיקה הצפויה החל ציבור המשקיעים להיפטר ממניות בייטמן ליטווין שהיו בידיו והמניה התרסקה היום בשיעור של 65% (!) ונפלה למחיר של 3.1 פני - שפל של כל הזמנים - המשקף שווי חברה זעום של 6 מיליון דולר בקירוב - שווי שרחוק מרחק שנות אור מהשווי לפיו הונפקה החברה לראשונה לפני שלוש וחצי שנים.

בייטמן ליטווין ביצעה שתי הנפקות ציבוריות. בראשונה, שיצאה לפועל במאי 2006, גייסה החברה 89.7 מיליון דולר לפי מחיר של 180 פני למניה, ואילו בשנייה, שבוצעה שנה מאוחר יותר, גייסה החברה 23.4 מיליון דולר לפי מחיר של 275 פני למניה. לפיכך, שוויה המעודכן מהווה מחיקה רבתי של שווייה בשתי ההנפקות הציבוריות.

למעשה, עם מחיקת מניית בייטמן ליטווין מהמסחר, לא יוותרו בקבוצה של שטיינמץ חברות ציבוריות. כזכור, בייטמן הנדסה, החברה האחות של בייטמן ליטווין נמחקה גם היא מהמסחר באנגליה לפני כחצי שנה, ואילו ניקנור, ענקית הכרייה, מוזגה לתוך מתחרה ציבורית, Katanga הקנדית, לפני כשנתיים.

וכך, שטיינמץ, איש העסקים הנחבא אל הכלים, שמתרחק מהתקשורת כמו מאש, ימשיך לנהל את החברות הללו ולנסות לפתור את בעיותיהן הרחק מהעין הבוחנת של ציבור המשקיעים. *

3