מאיר שמיר יגרוף 4 מיליון שקל לכיסו, רק כדי לזרז עסקת בעלי עניין של משפחת נוסבאום

חברת אשטרום הפרטית תמכור את אחזקותיה במבטח שמיר (11.8%) למאיר שמיר תמורת 100 מיליון שקל ■ בשלב הבא ימכור שמיר את המניות לאשטרום נכסים הציבורית בתוספת נאה של כ-4%

עסקאות בעלי עניין הן פרוצדורה סבוכה, הדורשת אישורים שונים ובראשם כינוס אסיפת בעלי המניות. בקבוצת אשטרום מצאו דרך לקצר את התהליכים בצורה יצירתית.

הקבוצה החליטה להעביר את מרבית אחזקותיה במבטח שמיר של מאיר שמיר (11.8%), ששוויין עומד על כ-100 מיליון שקל, לחברה הבת הציבורית אשטרום נכסים. בקבוצת אשטרום מעוניינים ככל הנראה לקבל את המזומנים ממכירת המניות כמה שיותר מהר. לכן, כדי לחסוך את ההמתנה לאישור אסיפת בעלי המניות, רתמו לעזרתם את מאיר שמיר, בעל השליטה במבטח שמיר וידיד של רמי נוסבאום, בעלי אשטרום, שישמש כמתווך ויגזור קופון של 3.64 מיליון שקל.

שמיר ירכוש את המניות מקבוצת אשטרום תמורת כ-100 מיליון שקל, לפי מחיר מניה של 82 שקל, המהווה דיסקאונט של 2% על מחיר המניה בפתיחת המסחר היום. מכיוון שזו אינה עסקת בעלי עניין, והיא אינה זקוקה לאישורים מיוחדים, שמיר ישלם לקבוצת אשטרום את הסכום, וישמור אצלו את המניות עד אשר אסיפת בעלי המניות של אשטרום נכסים תאשר את העסקה. אז ימכור שמיר את המניות לפי מחיר מניה של 85 שקל, ובסך הכול, תמורת סכום של 103.7 מיליון שקל.

אם אסיפת בעלי המניות לא תאשר את הרכישה, הרי שהמניות יישארו בידי שמיר. לפי ההסכם, רכישה המניות מידי שמיר צריכה להתבצע עד סוף השנה.

רווח של כ-4% בשלושה חודשים

קבוצת אשטרום היא קבוצה פרטית, שתוצאותיה הכספיות אינן מתפרסמות, ולכן לא ניתן לדעת בוודאות ממה נובע הצורך הדחוף שלה במזומנים, שגורם לה לצאת בעסקה יצירתית שכזו. יחד עם זאת, לדברי גורמים בשוק ההון, המזומנים נועדו לאפשר ביצוע עסקה בחו"ל.

מבחינת שמיר, מדובר בהזדמנות אטרקטיבית למדי לרשום רווח של קרוב ל-4% על השקעה בתוך פחות משלושה חודשים. יחד עם זאת, הסיכון בהשקעה זו הוא שבעלי המניות של אשטרום נכסים לא יאשרו העסקה, ושמיר יישאר עם המניות, שמחירן גם עשוי לרדת בהמשך.

שמיר ונוסבאום, נזכיר, הם חברים ותיקים ושותפים עסקיים ותיקים. אשטרום משקיעה במבטח שמיר זה למעלה מעשור, כך שניתן להבין מדוע שמיר הולך לקראת נוסבאום ומסייע לו.

העברת האחזקות של קבוצת אשטרום במבטח שמיר לאשטרום נכסים מתבצעת גם על רקע העובדה שלאשטרום נכסים יש אחזקות במספר חברות ציבוריות נוספות, כמו חברת הנדל"ן נצבא בה היא מחזיקה כ-8%. לעומת זאת, עיקר הפעילות של קבוצת אשטרום היא בתחום הנדל"ן והתשתיות בדרום אמריקה ובאסיה.

מבטח שמיר, שבשליטת מאיר שמיר היא חברת אחזקות, שאחזקתה המרכזית היא קונצרן המזון תנובה. מבטח שמיר נסחרת לפי שווי של כ-900 מיליון שקל. שמיר מחזיק ב-34.1% ממניות החברה, אולם אם אשטרום נכסים לא תרכוש את מניות אשטרום, תגדל אחזקתו בחברה לכ-46%. *