שום דבר עוד לא זז

עדיין לא חלה התקדמות משמעותית בגיבוש הסדר החוב בין אפריקה למחזיקי האג"ח

ב-30.8.09 הטילה אפריקה ישראל פצצה על שוק ההון. במסיבת עיתונאים דרמטית הודיעה החברה שבשליטת לב לבייב כי לא תוכל לעמוד במלוא תשלומי החוב, וכי היא מבקשת להגיע להסדר עם מחזיקי האג"ח, שהחברה חייבת להם 7.5 מיליארד שקל.

חודש וחצי אחרי ההודעה, לא חלה התקדמות משמעותית בגיבוש הסדר החוב בין הצדדים. הנהלת אפריקה ישראל, בראשות המנכ"ל איזי כהן וסגן היו"ר נדב גרינשפון, קיימו מאז סדרת פגישות עם המשקיעים המוסדיים, אך הפערים בין הצדדים עדיין גדולים למדי.

מחזיקי האג"ח הקימו נציגות שכוללת את פסגות, מנורה מבטחים, מגדל שוקי הון, כלל ביטוח והראל. חמישה גופים אלה הם מחזיקי האג"ח הגדולים ביותר, המייצגים חוב של כ-2.3 מיליארד שקל. את הנציגות מלווה עו"ד ליפא מאיר, המתמחה בתחום הסדרי החוב.

הנהלת החברה הציגה לנציגות מתווה להסדר, שאינו כולל הזרמת הון משמעותית מצידו של לבייב, אך כוללת את הישארותו כבעל השליטה בחברה. עיקרי ההסדר שמציעה אפריקה הם תשלום מיידי של כחצי מיליארד שקל ופריסה של כ-3.5 מיליארד שקל בשתי סדרות אג"ח למשך תקופה של 10-15 שנים, בריבית של 2-6%. עוד כולל ההסדר המרה של חלק מהחוב למניות אפריקה ישראל והחברות הבנות, אך בהיקפים שישאירו את לבייב כבעל השליטה באפריקה ישראל, ויותירו בידי אפריקה ישראל 51% לפחות ממניות החברות-בנות.

נציגות מחזיקי האג"ח מתנגדת למתווה שמציעה אפריקה ישראל. "הנציגות הביעה אכזבה מההצעה שהגישה אפריקה ישראל", אמר השבוע עו"ד מאיר. ישנן שתי סוגיות מרכזיות בהן חלוקים מחזיקי האג"ח והנהלת החברה: הסוגיה הראשונה היא היקף הסכום שלבייב יזרים לאפריקה במסגרת ההסדר. בשיחות לא פורמליות הציעה החברה כי לבייב יזרים עד חצי מיליארד שקל, אך מבחינת המוסדיים זהו סכום נמוך מדי מכדי להשאירו כבעל השליטה, והם דורשים הזרמה של מיליארד שקל לפחות, או שידולל ויאבד את השליטה בחברה.

מנגד, באפריקה ישראל חושבים שהישארותו של לבייב כבעל השליטה היא קריטית להמשך התנהלותה, במיוחד בכל הקשור לפעילות ברוסיה, שם לקשרים של לבייב יש משקל קריטי בהצלחת החברה.

הסוגיה השנייה היא המפתח שלפיו יומר החוב למניות. באפריקה טוענים כי לא תהיה תספורת, וכי החוב יומר למניות בשווי זהה. החברה רוצה ששווי המניות ייקבע לפי שוויין במאזני החברה, ואילו בעלי האג"ח מתרעמים על כך, שכן קיים פער של עשרות אחוזים בין שווי המניות במאזן לעומת שווי השוק שלהן.

המו"מ עם פסגות לא מוצה

את הקו המיליטנטי של מחזיקי האג"ח מוביל בית ההשקעות פסגות, בניהולו של רועי ורמוס. פסגות הוא בעל האג"ח הגדול ביותר, המחזיק באג"ח בשווי של כ-700 מיליון שקל.

פסגות כבר שלחה מכתב רשמי להנהלת אפריקה ישראל ובו הודיעה לה כי היא עשויה לפנות לבית המשפט כדי למנות לה מפרק, שכן להערכת פסגות, אפריקה שווה לנושיה יותר תחת פירוק או הקפאת הליכים מאשר במסגרת הסדר החוב.

בינתיים בכל אופן, פסגות עדיין לא פונה אל בית המשפט, ועו"ד מאיר מציין כי בכוונת הנציגות להקצות מספר שבועות למיצוי המו"מ להגעה להסדר בטרם יפנו לבית המשפט.

לאפריקה יש גם חובות לבנקים זרים, בהיקף של כ-10 מיליארד שקל. אולם רוב החובות הם מסוג נון-ריקורס, כלומר השעבוד היחיד עליהם הוא הנכס, שבגינו נלקחה ההלוואה.

כמו כן לאפריקה ישראל חובות בהיקף של כמה מאות מיליוני שקלים בלבד לבנקים בישראל (לחברות בנות ישנם חובות בהיקף של כ-2 מיליארד שקל, אך רובם ככל הנראה ברמת סיכון נמוכה יחסית). ללבייב עצמו חוב של כ-2.5 מיליארד שקל לבנקים בישראל, רובו לבנק הפועלים; מול חובות אלו משועבדות מניותיו באפריקה ישראל.