"אנחנו שואפים להיות וואלה של המגזר הערבי"

לגאדה זועבי, מנכ"לית האתר השני בגודלו במגזר הערבי, בוקרה, יש תוכניות גדולות ■ "האינטרנט הוא המדיום החזק ביותר במגזר הערבי", היא קובעת, ומתכננת גם ליצור תחליף לטלוויזיה הייעודית במגזר - באונליין

"רוב האנשים במגזר הערבי בישראל כבר מאמינים בפוטנציאל של האינטרנט, ופונים אליו על מנת לצרוך חדשות ולקבל מידע, אולם כאשר הקמנו את האתר זה לא היה המצב. היה חסר פורטל אמיתי במגזר הערבי-ישראלי ואנחנו נכנסנו לוואקום הזה", כך אומרת גאדה זועבי, מנכ"לית האתר הערבי-ישראלי בוקרה (Bokra). "יש פערים וחללים בחברה הערבית-ישראלית, והאינטרנט הוא המדיום היחידי שמסוגל לצמצם אותם".

*עד כמה צריכת תוכן אינטרנטי פופולארית בקרב הגולשים במגזר הערבי בישראל?

זועבי: "האינטרנט הוא המדיה החזקה ביותר בקרב המגזר הערבי, חד משמעית. ישנה בעיה במגזר הערבי - אין טלוויזיה ייעודית, ובמרבית הבתים יש צלחות לוויין שלא מסקרות את הדברים שמעניינים את האוכלוסייה המקומית. לכן, האינטרנט הוא התחליף המשמעותי של הטלוויזיה והוא זה שמצמצם את הפערים".

לדבריה, "יש הרבה מאוד אירועים שלא מסוקרים ברמה של החדשות הארציות, אבל כן מעניינים את האוכלוסייה הערבית. מלבד זאת, יש גם חדשות הקשורות לתרבות, חינוך או ספורט שלא זוכות לסיקור (שלדברי זועבי, האתר הגדול במגזר, פאנט, מספק בעיקר חדשות). זה המקום שבו אנחנו מספקים את הפיתרון ההולם במטרה להציג את התמונה המלאה".

עצמאות בכל מחיר

אתר בוקרה הוקם ב-2006 על ידי זועבי ובעלה באהר, והוא חלק מקבוצת יארא - קבוצת המדיה ושמחזיקה גם בחברת פרסום השנייה בגודלה במגזר הערבי (על פי יפעת בקרת פרסום), והיחידה שמפעילה שילוט חוצות במגזר הערבי.

התמריץ להקמת האתר הגיע על רקע מלחמת לבנון השנייה. "הציבור הערבי לא התמקד בהוראות פיקוד העורף והיה חוסר מודעות גבוה בקרב המגזר. הבנו שחייבים למצוא לכך פיתרון", היא משחזרת. כך, בהשקעה של כמיליון שקל, הוקם האתר, עם צוות כתבים מצומצם בעל ניסיון בעיתונות, ברדיו או בטלוויזיה, שפוזר בנקודות מרכזיות בארץ. גם זועבי בעלת ניסיון תקשורתי רחב, לאחר שעבדה בין היתר בקול ישראל בערבית, ובתוכניות בערוץ 1 ובתחנת הטלוויזיה ART בעולם הערבי.

לדברי זועבי, הייחוד של בוקרה טמון בכך שמדובר באתר עצמאי, בעוד שהאתרים האחרים בהם הוא מתחרה, כגון פאנט ואל-ערב, קשורים לעיתונים מודפסים ונשענים על קבוצות מדיה מבוססות. "באתרים של המתחרים מופיעים בעיקר הדברים שמופיעים במהדורות המודפסות, כאשר מדובר בעיתונים שיוצאים רק בסופי שבוע. אנחנו מתעדכנים כל הזמן, במהירות ובמקצועיות", היא טוענת.

השקה מחודשת

גם במגזר הערבי, בדומה למגזר היהודי, הפלטפורמה האינטרנטית צפופה למדי. יש כמה אתרים מובילים שמתחרים על תשומת ליבו של הגולש הערבי, וגם שם מעורבות אמוציות רבות. "אני לא רוצה לדבר על המתחרים, אבל בהחלט היה חוסר בפורטל אינטרנטי, לא רק אתר שמתרגם חדשות מהעיתון", מציינת זועבי. "אנחנו פונים לכל הקהלים, אבל כ-80% מהגולשים שלנו הם צעירים בגילאי 18-35".

על פי גוגל טרנדס, בוקרה הוא האתר השני בגודלו במגזר הערבי בישראל, אחרי פאנט, עם 40 אלף גולשים שונים ביום, ואילו על פי סקר SMI הבוחן את הרגלי צריכת המדיה במגזר הערבי מדובר באתר השלישי בגודלו, עם שיעור חשיפה שבועי של 40%. לדברי האתר, מדובר בכ-350-400 אלף גולשים מדי יום, כאשר 80% מהם מגיעים מישראל. "המגזר הערבי צופה בחדשות בערוץ 10 או בערוץ 2, אבל הרבה מאוד אנשים מעדיפים לקרוא באינטרנט, והפורטל שלנו הוא הכתובת לכך".

בוקרה יושק בעוד כשבועיים בגרסה מחודשת, התואמת את עידן הווב 2.0, בהשקעה של כ-2 מיליון שקל. האתר, שמאפשר לכל גולש לבחור את הרקע העיצובי שמתאים לו, עתיד לשים דגש רחב על תכני וידיאו, בדומה לנעשה בקרב האתרים המובילים במגזר היהודי. "מצאנו כי הגולש הערבי אוהב מאוד להוריד סרטים או שירים, ולכן בחרנו לתת לזה במה מאוד גדולה", מסבירה ג'ומאנה נסייר-חכים, מנהלת השיווק של האתר. "לב האתר זה הווידיאו, ואנחנו נציע מעין פלייליסט אישי לגולש, שיאפשר לו לבחור בעצמו את השירים, ולשמור אותם לפעמים הבאות".

הצצה לאתר החדש מגלה עיצוב חדשני ומודרני, במטרה "ליצור את ספריית הווידיאו והמוזיקה הכי גדולה בעולם הערבי", אומרת נסייר-חכים. "יש לנו גם חומרים מאוד ישנים, שהם תוצר של קשרים שפיתחנו לאורך השנים, במטרה להציע לכל גולש בכל גיל את תוכן המדיה האהוב עליו", מוסיפה זועבי. מערכת האתר, מסבירה נסייר-חכים, לומדת עם הזמן את הרגלי הגולש, במטרה להציע לו תוכן נוסף שעשוי לעניין אותו. "האתרים המתחרים אינם גמישים, אבל אנחנו כן. אנחנו גם שואפים ליצור מהדורת חדשות אינטרנטית שמבוססת על וידיאו".

*מה לגבי טוקבקים או פורומים: האם זה משהו שגם עשוי לעניין את הגולש הערבי?

נסייר-חכים: "הגולשים הצעירים מאוד מתעניינים בפורומים, עד היום לא היו פורומים, והגולש הערבי נאלץ למצוא את הפיתרון לכך באתרי המגזר היהודי - אף אחד לא חשב שצריך להציע את זה גם למגזר הערבי".

"גם טוקבקים הם מאוד פופולרים", מוסיפה זועבי. "אנחנו מפעילים צנזורה במקרים בהם אנחנו רואים שזה מפריע לגולשים אחרים, ומסירים תגובות פוגעניות, אבל אנחנו לא מפעילים צנזורה באותה רמה כמו המתחרים".

לגבי פיצ'רים חברתיים שמאפיינים את אתרי האינטרנט בעולם, ובישראל בפרט, נסייר-חכים מסבירה כי "השלב הבא הוא התממשקות לאתרים חברתיים. כרגע הדגש הוא על וידיאו, אבל זה בהחלט בתוכניות שלנו כי כ-90% מהמגזר הערבי בפייסבוק, לדוגמה". טוויטר, לעומת זאת, עדיין לא תפס את המגזר הערבי בישראל, מספרת נסייר-חכים.

*יש שיתופי פעולה עם אתרים ישראליים?

זועבי: "יש הרבה מאוד דברים בלעדיים וייחודיים באתר, ויש לנו שיתופי פעולה עם אתרים ישראליים, כמו עם ynet - בכל פעם שיש סיקורים בלעדיים של דברים שמתרחשים בחברה הערבית האתרים האחרים לוקחים את זה מאיתנו". זועבי מוסיפה כי "הפורטל שלנו מייצר אפשרויות תעסוקה - יש הרבה מאוד אנשים שרצו להשתלב בעולם העיתונות והתקשורת, ובמדיומים האחרים לא תמיד יש תקציבים לכך או משרות פנויות; אנחנו נותנים לאנשים את ההזדמנות, אך שומרים על ניטרליות האתר - אנחנו לא קשורים לשום גוף או ארגון פוליטי".

זועבי מדגישה כי לנשים יש חלק מרכזי בבוקרה - מלבד העובדה שמנכ"לית האתר היא אישה, גם העורכת ומנהלת השיווק הן מהמגזר הנשי. "יש באתר 40 עובדים, וכ-30 מהם הן נשים", היא אומרת בגאווה, ומציינת כי חשוב לה מאוד שיועבר כי הנשים במגזר הערבי בישראל הן מזמן לא כאלו שנשארות במטבח. "לצערי יש הרבה מאוד דיסאינפורמציה בנושאים מסוימים, ואת זה אנחנו מנסים לפתור באתר שלנו".

הגולש הערבי מגיב לפרסומות

אחת הטענות הידועות של נכסי המדיה במגזר הערבי בישראל הוא שהמפרסמים הישראליים עדיין לא מבינים את הפוטנציאל הטמון באוכלוסייה זו, המהווה 20% מהאוכלוסייה בישראל. אולם, נסייר-חכים מציינת כי המצב השתפר מאוד בשנה האחרונה. "המפרסמים התחילו להבין את הפוטנציאל. כמובן שלא מדובר על תקציבים הדומים לאלו שמופנים למגזר היהודי אבל בהחלט יש מודעות", היא אומרת.

לדבריה, כ-60% מהמפרסמים הם מותגים ארציים, ורק 40% הם מותגים מקומיים, כאשר המפרסמים הכי גדולים הם חברות הסלולר, המזון והבנקים. "המפרסמים הגדולים כבר גילו את המגזר הערבי", היא מוסיפה, "אבל חברות ההנעלה או ההלבשה עוד לא גילו את הגולש הערבי. כל מי שחושב על המגזר הזה ומגלה את הפוטנציאל, מצליח לצאת מהמקובעות ולהרוויח מהפרסום. הגולש הערבי מגיב כאשר מתייחסים אליו, ובמילים אחרות - הפרסום במגזר הערבי עובד".

*אילו כלי פרסום אתם מציעים למפרסמים?

נסייר-חכים: "האתר החדש מאוד מתקדם טכנולוגית, ואנחנו מאפשרים למפרסמים לשלב באנרים מיוחדים, בגדלים שונים, כמו גם פרסום מתוחכם בקטעי וידיאו או תוכן שיווקי ותוכן ממותג. באתרים במגזר הערבי יש חסמים רבים לפרסום, הנובעים מפיגור טכנולוגי, אבל אנחנו פתרנו את זה, במטרה להתאים את עצמנו למצבם של האתרים הישראליים".

כך, לדוגמה, מציע בוקרה אפשרות לתרגם את האתר לשפות נוספות, בהן עברית, על מנת לאפשר למותגים לדעת לצד איזה תוכן הם מפרסמים. "אנחנו מציעים את כל אפשרויות הפרסום הקיימות, ותופרים חליפה אישית לכל מפרסם", מסבירה נסייר-חכים.

לדבריה, "התקציבים עדיין קטנים ולא פרופורציונליים, אבל יש מודעות שהולכת ועוברת. בגלל שאין טלוויזיה במגזר הערבי, הפרסום באינטרנט יותר גדול מאשר השיעור באוכלוסייה היהודית, והוא יכול להגיע גם ל-50% מסך התקציב המופנה למגזר". זועבי מוסיפה כי "במגזר הערבי, הכי פופולרי זה פרסום בשלטי חוצות או פרסום באינטרנט".

*מה החזון של בוקרה?

זועבי: "אין במגזר הערבי וואלה או ynet, ואנחנו שואפים להיות הוואלה של המגזר הערבי. חשוב לי שהאזרח הערבי-ישראלי יהיה מעודכן במה שקורה, ואנחנו מעריכים כי בשנה הקרובה נכפיל את מספר הגולשים באתר ונהפוך לאתר המוביל במגזר הערבי-ישראלי". בכל הנוגע לרווחיות, נסייר-חכים מציינת כי "בשל ההשקה המחודשת האתר עוד לא רווחי, אבל אני מעריכה שזה יקרה במהלך 2010".