תם המיתון בשוק המחשבים האישיים: עלייה בביקושים ברבעון השלישי

חברות המחקר גרטנר ו-IDC פרסמו את סיכומי הרבעון השלישי, לפיהם הביקושים למחשבים האישיים חוזרים לטפס

אחרי מספר רבעונים של נתונים מדכאים למדי, השתנתה באופן רשמי המגמה של מכירות המחשוב האישי. חברות המחקר גרטנר ו-IDC פרסמו את סיכומי הרבעון השלישי, לפיהם הביקושים למחשבים האישיים חוזרים לטפס.

בגרטנר העריכו כי מכירות המחשבים האישיים ברבעון השלישי העפילו לסך של כ-81 מיליון יחידות, גידול קל של כ-0.5% לעומת הרבעון המקביל של 2008 - זאת לעומת צפי קודם לירידה של כ-5.6% בביקושים ברבעון.

ל-IDC היו תחזיות מעט יותר אופטימיות, שצפו צמיחה של כ-2% לעומת הרבעון המקביל, לעומת ירידות חדות ברבעונים הקודמים: של כ-6.8% ברבעון הראשון של השנה ושל כ-2.4% ברבעון השני, לעומת הרבעונים המקבילים בשנת 2008.

נתון מעניין נוסף, שגם מעיד על השינוי המשמעותי בשוק מבחינת התמורה בין מחשבים ניידים לנייחים, הוא הפיכתה של Acer לספקית השנייה בגודלה בעולם של מחשבים אישיים. כנראה באמצעות קו מחשבי ה-NETBOOK שלה, ה-Acer Aspire One.

"אלה תוצאות מצוינות בהשוואה לרבעון השלישי של 2008, אז היו תוצאות חזקות במיוחד", טענה מיקאקו קיטאגאווה, אנליסטית בכירה בגרטנר, וציינה כי הגידול מרבעון לרבעון, של כ-18%, נחשב לגבוה יחסית.

"מה שמוביל את הביקושים הוא המחירים הנמוכים של המחשבים הניידים", מוסיפה קיטאגאווה, ומזכירה בהקשר זה כי "הביצועים של ספקיות המחשוב הגדולות אינם יכולים להיקבע רק על-ידי נתחי השוק שהושגו, משום שנדרשים מרווחים משמעותיים בכדי לשרוד בתעשייה התחרותית הזו".

את מספר היחידות הגדול ביותר סיפקה HP, עם נתח שוק של כ-20% וגידול של 9% בין הרבעון השלישי של 2008 לזה של 2009. HP מכרה בסך-הכל כ-16.1 מיליון יחידות של מחשבים אישיים בעולם.

במקום השני הפתיעה Acer עם מכירות של כ-12.5 מיליון יחידות ונתח שוק של כ-15.4%, זינוק של כ-24% לעומת הרבעון המקביל ב-2008.

במקום השלישי ממוקמת דל עם כ-13% מהשוק לאחר ירידה של כ-7%, ובמקום הרביעי לנובו עם 8.5% מהשוק.

גרטנר התייחסה באופן מיוחד להשפעה של השקת מערכת ההפעלה החדשה של מיקרוסופט, חלונות 7, על הביקושים.

בניגוד להערכות קודמות של גרטנר טוענת כעת קיטאגאווה כי "אנחנו מצפים להתעניינות מחודשת בשדרוג מערכות המחשוב של הלקוחות הפרטיים ועסקים קטנים ובינוניים במשך תקופת החגים, כתוצאה מהשקת חלונות 7".

בכל מקרה, להערכתה, ברמה הארגונית לא צפוי גל ביקושים למערכות מחשוב חדשות עד לסוף 2010.