מדוע נסוגה וול סטריט אתמול

איך זה קורה, חרף התוצאות העסקיות המרוממות של אפל, פייזר, קטרפילר ואחרות

השבוע שטף את העולם הכלכלי מבול נתונים. האנליסטים התפלגו לגבי משמעותם, לפי שתי אסכולות מרכזיות בעולם הכלכלה: המיקרו והמאקרו.

למען קוראי שאינם כלכלנים, ואני בהחלט מקווה שיש ביניכם מי שעוסקים במקצועות ובתחומים אחרים, אבהיר את ההבדל בין מיקרו כלכלה למאקרו כלכלה: במיקרו-כלכלה מתמקדים ביצרנים בודדים, בחברה ספציפית ובתנאי השוק שבו היא פועלת: מנכ"ל שהוחלף, מוצר חדש שיצא, סניפים שנפתחו, מיזוגים ורכישות ולקוחות חדשים. גולת הכותרת של התחום הם הדוחות הכספיים של החברות הנסקרות, שמהווים את הבסיס העיקרי לקבלת ההחלטות.

העוסקים במקרו-כלכלה מתמקדים במשק כולו ובהשוואה שלו לכלכלת מדינות אחרות. את מי ששייכים לאסכולה זו מעניינים: תוצר וצמיחה, ריבית, מדיניות הבנק המרכזי ומשרד האוצר, האבטלה הכוללת והשינויים בה, יבוא וייצוא, נדל"ן, אינפלציה וכדומה.

שתי האסכולות מבוססות, חשובות ומשפיעות על הכלכלה.

אפיק ההשקעה במדדי המניות הוא כור היתוך לשתי האסכולות, מאחר שהמשקיעים משתיהן פעילים מאוד בשוק הזה.

שלשום קרה דבר מעניין. בתוך עונת דוחות הרבעון השלישי התפרסמו דוחות מפתיעים במיוחד של קונצרנים ענקיים. בתחום הטכנולוגיה השיגה אפל 46% עלייה ברווח, וכך גם טקסס אינסטרומנטס , קוקה קולה , חברת התרופות פייזר , ענקית המטוסים לוקהיד מרטין, יצרנית הציוד החקלאי קטרפילר , ולקינוח קבוצת האינטרנט יאהו שהשיגה 187 מיליון דולר רווח נקי , לעומת 54.3 מיליון דולר רווח ברבעון המקביל אשתקד, זינוק של כ-244%.

כל אחת מהחברות הללו הן המובילות בתחומן ונחשבות לקובעות מגמה. מתוך התפיסה שכשהגשם יורד הוא מרטיב את כולם, כך גם כשהשמש זורחת, היא מחממת גם את המתחרות שטרם פרסמו דוחות. לכן שערי כל המניות באפיק עולות.

עד כאן בתחום המיקרו.

שלשום, היה גם יום עשיר בנתוני מאקרו:

הבוקר נפתח בירידה חדה במדד המחירים ליצרן בגרמניה, שירד מחצי אחוז למינוס חצי אחוז, נמוך בהרבה מהתחזית.

המכירות הסיטונאיות בקנדה, נתון חשוב שמעיד על הביקושים במשק צלל מעלייה ב-2.8% בחודש שעבר למינוס 1.6% החודש. אז הגיעו נתוני שוק הנדל"ן בארה"ב, עם אישורי הבנייה החדשים והתחלות הבנייה, שניהם מתחת לציפיות. אישורי הבנייה אף ירדו ב-100 אלף לעומת החודש הקודם.

הקינוח בתחום המאקרו היה מריר גם הוא: ירידה בהוצאה בכרטיסי אשראי בניו-זילנד (ויש לניו-זילנדים עוד כמה מדדים מאוד יצירתיים, שיחודיים להם) מ-0.1% למינוס 2.3% לעומת השנה שעברה.

מי ניצח?

ונעבור לתוצאות: "עם נעילת המסחר, מדד דאו ג'ונס איבד 0.5%, מדד S&P 500 ירד 0.62% ואילו הנאסד"ק השיל 0.59%." ואם נפרש את התוצאה, אחת אפס לאנשי אסכולת המאקרו, שכנראה היו שמחים דווקא להפסיד אתמול.

רק המאקרו יביא ליציאה האמתית מהמשבר

מהתוצאה ניתן ללמוד שאמנם נתוני המיקרו חשובים מאוד והם הבסיס לכלכלה, אבל רק שיפור אמיתי בנתוני המאקרו: ירידה באבטלה, שיפור בשוק הנדל"ן והמשכנתאות, ועלייה בצריכה, יסללו את הדרך ליציאה אמיתית מהמשבר.

על פי תוצאות יום המסחר ביומיים שחלפו, גם אסכולת המיקרו מאמינה בכך.