מחר: פסק הדין נגד גאידמק בצרפת בפרשת אנגולה-גייט

גאידמק ושותפו, פייר פלקונה, הואשמו בהברחת נשק מתוצרת סובייטית בשווי 790 מיליון דולר מצרפת לממשלת אנגולה בשנות ה-90 ■ התביעה ביקשה לגזור על גאידמק 6 שנות מאסר וקנס בסך 5 מיליון אירו

פסק הדין בפרשת אנגולה-גייט, שארקדי גאידמק הוא אחד מנאשמיה העיקריים, יינתן מחר (ג') בבית משפט בפריז.

גאידמק ושותפו, פייר פלקונה, הואשמו בהברחת נשק מתוצרת סובייטית בשווי 790 מיליון דולר מצרפת לממשלת אנגולה בתקופת מלחמת האזרחים במדינה בשנות ה-90. התביעה ביקשה לגזור על גאידמק 6 שנות מאסר וקנס בסך 5 מיליון אירו.

במקביל, מחר בתל-אביב יוקרא כתב האישום שהוגש בישראל נגד גאידמק, בו הוא מאושם בהלבנת הון בהיקף של 650 מיליון שקל.

משפטם של גאידמק, פלקונה ויתר 40 הנאשמים בפרשת אנגולה-גייט החל באוקטובר אשתקד. בדברי הסיכום שלה האשימה התביעה את ממשלת צרפת ב"עצימת עיניים" כלפי הברחות הנשק, במטרה לקדם את ענייניה העסקיים באנגולה עתירת הנפט.

בין נאשמי הפרשה גם דמויות ידועות מהפוליטיקה הצרפתית, בהם שר הפנים לשעבר, שארל פסקואה, החשוד בהפעלת השפעתו לטובת גאידמק ופלקונה; וז'אן כריסטוף מיטראן, בנו של נשיא צרפת המנוח, המואשם בקבלת כספים מגאידמק ופלקונה תמורת תיווך בינם לבין ממשלת אנגולה.

דמות בכירה נוספת הנאשמת בפרשה היא ז'אן שארל מרשאני, לשעבר הממונה על מחוז ואר בצרפת, שגם הוא מואשם בהפעלת השפעתו למען גאידמק ופלקונה. רבים מהחשודים האחרים מואשמים בקבלת שוחד מפלקונה תמורת הטבות פוליטיות.

גאידמק טוען כי צו המאסר שהוצא נגדו בצרפת "חסר הצדקה לחלוטין", וכי יש ליחסו למסע השמצה שנערך נגדו. הוא הסביר כי מכר נפט אנגולי לבקשת שלטונות אנגולה, וכי הרווחים מעסקאות הנפט אפשרו לשלטונות לרכוש כלי נשק רוסיים.

"מדובר בהחלטה של אנגולה, אחת המדינות הנאורות ביותר באפריקה, שבאזרחותה אני מחזיק. זה איפשר את סיומה של המלחמה", אמר גאידמק לסוכנות הידיעות הצרפתית.