השקעות על סמך מרוץ סוסים

סטנלי פינק, בנה את אסטרטגיית ההשקעות שלו אחרי תצפיות על מרוצי סוסים בהונג קונג

"לפני הרבה שנים נהגתי לבקר בהונג קונג הרבה ויצא לי ללכת כמה פעמים למסלול המרוצים, שם ראיתי איך אנשים מפסידים את כספם ל'בית'. לא ידעתי שום דבר כמובן על הסוסים או על הרוכבים בהונג קונג, אבל שמתי לב, שהסוסים הפייבוריטים מגיעים פעמים רבות במקומות הראשון, השני או השלישי. אבל המהמרים לא אהבו להמר עליהם, בגלל שהרווח שם קטן יותר מלהמר על הסוסים החלשים.

"אז הבנתי שאם אני אשים את הכסף שלי על ההימור הכי בטוח, כלומר על כך שהסוס הפייבוריט יגיע באחד משלושת המקומות הראשונים, אני יכול להניב תשואה של 10% על הכסף שלי. בניתי אסטרטגיה בה הימרתי שהפייבוריט יגיע באחד משלושת המקומות הראשונים, והרווחתי בתשעה מתוך עשרה מרוצים. בעשירי הפסדתי את כל הכסף שלי, כמובן. אני לא יודע דבר על סוסים, אבל אני יודע דבר או שניים על ההתנהגות של אנשים אחרים בשוק. זאת הגישה שלי גם למסחר טקטי. אני יודע כיצד מתנהגים אנשים אחרים בשוק וזה היתרון שלי".

לייצר כסף גם בשוק יורד

הסיפור הזה משמש את סטנלי פינק כדי להסביר מה היתרון שלו כמנהל בתעשיית קרנות הגידור. פינק, מנכ"ל ISAM, מוכר בשוק ההון הבריטי כסנדק קרנות הגידור המקומיות. אחרי 21 שנים בקבוצת MAN, שם היה חלק מהפיכתה משחקנית בינונית בשוק הסחורות לענקית בתחום הגידור, עבר לניהול חברת הקרנות ISAM. כעת ISAM משתפת פעולה עם לייטהאוס, חברת ה-Family Office הישראלית.

"תעשיית קרנות הגידור היא מקום מעניין", אומר פינק, "בגלל שילוב אסטרטגיות שונות בעלות מטרה יחסית דומה, שפועלות בטכניקות שונות. זה כמו לשאול מה המאפיינים הדומים של בנק דיסקונט וגולדמן זאקס. שניהם בנקים, אבל מדובר בעסקים שונים לגמרי".

*האסטרטגיה שלך בנויה על התנהגות מנהלים אחרים. מה אתה חושב על איכותם המקצועית?

"רבים מהם היו לונג על השוק בתקופה האחרונה, ולכן רובם הפסידו כסף רבם. אבל תזכור שקרן הגידור הממוצעת איבדה 20% במשבר, כשמנהלי ההשקעות האחרים הפסידו כ-50%, כך שהיית מצליח הרבה יותר אם היית מושקע בקרן גידור ולא מושקע ישירות בשוק המניות. אז באופן יחסי הם תפקדו היטב. זה לא אומר שכל הקרנות זהות. לחלק מהקרנות יש קורלציה אפסית למדדי השוק, כמו לקרן של ISAM, אבל לחלק יש קורלציה חיובית והן אלו שסבלו בירידות".

*אז מה היעד העיקרי של מנהלי הגידור?

"אם חוזרים לחזון המקורי, המטרה היא לייצר כסף בשוק יורד וגם בשוק עולה, במטרה לשמר את ההון ולייצר הון חדש, כלומר לייצר תשואות אבסולוטיות".

*תעשיית הגידור ספגה הרבה ביקורת על חלקה ביצירת המשבר.

"זה כמו להאשים את היהודים באחריות למלחמת העולם בין יפן לארה"ב. אין לכך כל קשר למציאות. אם מסתכלים על העובדות, המשבר נוצר כתוצאה מאנשים שלא תמחרו נכון נכסים כמו נכסי סאב-פריים, וממשלות שעודדו בנקים לתת הלוואות לאנשים בלי יכולת החזר".

*ובשורה התחתונה, מנהלים רבים מצאו את עצמם מחוץ לשוק.

"כשהשוק קרס, חלק מהקרנות שהשקיעו בנכסים בלתי נזילים הציבו מגבלות על משיכות כספים, ולכן קרנות של קרנות גידור (FOHF)שהיו מהן פדיונות גדולים יותר לא יכלו להנזיל נכסים שהושקעו בקרנות פחות טובות, ונאלצו להיפטר מהקרנות הטובות. הקרנות הטובות הפכו להיות הכספומט של התעשייה.

"היום רבים מהמנהלים הללו הצליחו להשיב חלק גדול מהנכסים וחלק אפילו גדול להיקף שיא. מנגד, תעשיית קרנות הנאמנות לא הצליחה להתאושש לגמרי, וכך גם מניות הבנקים. שניהם רחוקים מאוד מהמצב של תעשיית הגידור היום".

*מה מבדיל בין מנהל טוב למנהל רע בתעשיית הגידור?

"הרבה מזה תלוי במשקיע. הוא צריך להחליט קודם כל מה הוא מחפש במנהל ההשקעות שלו. אם יש לך תיק מנוהל, תשאל את עצמך במה הוא שונה מתיקים אחרים, האם הוא מציע פיזור אמיתי של נכסים, ואיך הוא מתפקד בשוק יורד. אחר כך תשאל, האם לאנשים שמנהלים את התיק שלך יש את המוניטין לעשות את מה שהם אמורים לעשות".

"מיידוף לא סחר במניה אחת"

*מוניטין לא תמיד עוזר, כמו במקרה של מיידוף.

"ברני מיידוף הוא מקרה מאוד מעניין שאפשר לדבר עליו רבות. אבל אני אגיד זאת: ברני מיידוף לא סחר במניה אחת בכל ימי הקרן. הוא הונה את המשקיעים שלו כל הזמן, ואפשר היה לראות זאת".

*איך המשקיע הפשוט יכול להתגונן ממקרה מיידוף כזה?

"זה לא פשוט. במקרה של מנהלים כמונו, אתה יכול לפנות לברוקר הראשי שלנו ולדבר איתו. לכל אחד רקע שונה ומוניטין טוב בתחומו עם תוצאות מוכחות לאורך שנים".

*מה הפרופורציה הנכונה של קרנות גידור בתיק מנוהל גדול?

"זה תלוי בהרכב התיק כולו, אבל אני מעריך ש-10%-25% מהתיק. העצה הכללית שלי למשקיעים היא לבחון מה מטרותיהם להון שברשותם, איך יוכלו להשיג אותן, מה עשוי להפריע בדרך ואין לטפל בזה באמצעות פיזור".

*איפה אתה מזהה היום הזדמנויות?

"יש בחוץ הזדמנויות רבות. ברמה הטקטית, במדינות רבות בעולם יש נגישות לאפיקי השקעה חדשים שלא הייתה קיימת לפני כן. בישראל, למשל, אפשר להיחשף לקרנות גידור אוף שור. ההזדמנות למשקיעים היא בפיזור רחב ככל האפשר".

*ומה האסטרטגיה המומלצת היום בגידור?

"אני מאמין כבר תקופה ארוכה בחוזים העתידיים המנוהלים, וגם היום. זה תחום שמאופיין במסחר טקטי ואני מאמין שניתן לייצר שם יתרון על המתחרים".

roee-b@globes.co.il