ארקדי גאידמק נדון בצרפת ל-6 שנות מאסר בפרשת אנגולה גייט

ז'אן כריסטוף מיטראן, בנו של נשיא צרפת לשעבר, נדון לשנתיים מאסר על-תנאי ולקנס של 375 אלף אירו ■ שותפו של גאידמק, פייר פלקונה, נדון ל-6 שנות מאסר ■ בין צרפת ורוסיה, שם גאידמק שוהה כעת, אין הסכם הסגרה

בית המשפט בפריז הרשיע היום (ג') ארקדי גאידמק בפרשת "אנגולה-גייט" וגזר עליו 6 שנות מאסר בפועל - כך עולה מדיווחים בסוכנויות הידיעות בצרפת.

שותפו של גאידמק בפרשה, פייר פלקונה, נדון גם הוא ל-6 שנות מאסר. נציין כי בין צרפת ורוסיה, מקום מושבו הנוכחי של גאידמק, אין הסכם הסגרה.

ז'אן כריסטוף מיטראן, בנו של הנשיא צרפת לשעבר, שהיה אחראי בין השנים 1986-1992 על קשרי החוץ מטעם צרפת, נדון לשנתיים מאסר על-תנאי ולקנס של 375 אלף אירו על חלקו בפרשה. שר הפנים לשעבר של צרפת, שארל פאסקווה, נשפט לשנת מאסר בפועל.

כזכור, גאידמק ושותפו, פייר פלקונה, הואשמו בהברחת נשק מתוצרת סובייטית בשווי 790 מיליון דולר מצרפת לממשלת אנגולה בתקופת מלחמת האזרחים במדינה בשנות ה-90. התביעה ביקשה לגזור על גאידמק 6 שנות מאסר וקנס בסך 5 מיליון אירו.

משפטם של גאידמק, פלקונה ויתר 40 הנאשמים בפרשת אנגולה-גייט החל באוקטובר אשתקד. בדברי הסיכום שלה האשימה התביעה את ממשלת צרפת ב"עצימת עיניים" כלפי הברחות הנשק, במטרה לקדם את ענייניה העסקיים באנגולה עתירת הנפט.

בין נאשמי הפרשה גם דמויות ידועות מהפוליטיקה הצרפתית, בהם שר הפנים לשעבר, שארל פסקואה, החשוד בהפעלת השפעתו לטובת גאידמק ופלקונה; וז'אן כריסטוף מיטראן, בנו של נשיא צרפת המנוח, המואשם בקבלת כספים מגאידמק ופלקונה תמורת תיווך בינם לבין ממשלת אנגולה.

דמות בכירה נוספת הנאשמת בפרשה היא ז'אן שארל מרשאני, לשעבר הממונה על מחוז ואר בצרפת, שגם הוא מואשם בהפעלת השפעתו למען גאידמק ופלקונה. רבים מהחשודים האחרים מואשמים בקבלת שוחד מפלקונה תמורת הטבות פוליטיות.

גאידמק טען בזמנו כי צו המאסר שהוצא נגדו בצרפת "חסר הצדקה לחלוטין", וכי יש ליחסו למסע השמצה שנערך נגדו. הוא הסביר כי מכר נפט אנגולי לבקשת שלטונות אנגולה, וכי הרווחים מעסקאות הנפט אפשרו לשלטונות לרכוש כלי נשק רוסיים.

"מדובר בהחלטה של אנגולה, אחת המדינות הנאורות ביותר באפריקה, שבאזרחותה אני מחזיק. זה איפשר את סיומה של המלחמה", אמר אז גאידמק לסוכנות הידיעות הצרפתית.

דחייה במשפטו של גאידמק בישראל

בתוך כך, בבית המשפט המחוזי בתל-אביב אמורה היתה להיערך היום הקראת כתב האישום נגד גאידמק ונגד נחום גלמור, שלטענת הפרקליטות היה איש הקש שלו. כזכור, השניים נאשמים בהלבנת הון של 50 מיליון דולר ובקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות.

ואולם, השופט גלעד נויטל דחה היום את הקראת כתב האישום למועד שטרם נקבע, כנראה בשל היעדרם של גאידמק וגלמור מהארץ. השופט נויטל קבע תזכורת ל-2 בנובמבר, אז יוחלט על מועד ההקראה החדש. (ת.פ. 4202/09)