מדד האומללות העולמי

כמה השתפר מצבנו, אזרחי ישראל, כתוצאה מגאות השווקים וניצני התאוששות הכלכלה

רונן מנחם הוא מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק המזרחי טפחות


בטורי מדד האומללות של משקי הבית שהתפרסם במדור זה ב-22 ביולי 2008 תארתי את מצבו של האזרח הישראלי וקבעתי שהייתה בו הרעה, עקב קפיצה בקצב האינפלציה, שלא פוצתה דיה על ידי ירידה באבטלה.

השתמשתי במדד Misery Index (הלא הוא "מדד האומללות") אותו הרכיב וניסח ארתור אוקון, יועץ לנשיא ארה"ב בעבר לינדון ג'ונסון. המדד סוכם את שיעור השינוי במדד המחירים לצרכן (ב-12 חודשים שחלפו) ואת שיעור הבלתי מועסקים מכוח העבודה האזרחי, בכל נקודת זמן מקבילה. עלייה במדד מצביעה על הרעה כוללת וירידה בו מלמדת על שיפור.

בזמן שחלף מאז נכתב הטור, החריף המשבר הכלכלי בעולם, ובתוכו גם במדינת ישראל, הריביות הופחתו במהירות, האבטלה עלתה ובד בבד ירדה האינפלציה. בחודשים האחרונים מתמתן המשבר ובמדינות רבות נצפית התאוששות.

כדי לבחון כיצד השתנה מצב משקי הבית בעולם בעקבות התהפוכות הללו, שבתי וחישבתי את מדד האומללות, אצלנו ובמדינות אחרות חלקן מפותחות וחלקן מתפתחות. (הבה ניזכר שהדעות חלוקות לגבי השאלה לאיזו קטגוריה אנו משתייכים.)

הטריגר לבדיקה הוא ההתאוששות שנצפית, כאמור, בכלכלה העולמית בתקופה הנוכחית. זו גורמת לממשלות ולבנקים מרכזיים לשקול אם להתחיל להפחית את תמיכתם הכלכלית במשקי מדינותיהם, ולהניח למשקי הבית והחברות להסתדר בכוחות עצמם.

הלוח הבא מתאר את התוצאות.

שינוי

שינוי

שינוי

באבטלה

במחירים

כולל

אוסטרליה

1.4

-3.0

-1.6

אירו

2.0

-3.9

-1.9

ארה"ב

3.6

-6.2

-2.6

בריטניה

2.2

-4.1

-1.9

יפאן

1.4

-4.3

-2.9

קנדה

2.2

-4.3

-2.1

מתפתחות

ברזיל

0.0

-1.9

-1.9

טורקיה

1.9

-5.9

-4.0

ישראל

1.6

-2.7

-1.1

מכסיקו

2.1

-0.6

1.5

פולין

2.0

-1.1

0.9

קוריאה

0.4

-2.9

-2.5

רוסיה

1.4

-4.3

-2.9


ניתן להבחין שברוב המדינות (מכסיקו ופולין הן היוצאות מן הכלל) ירד המדד והראה שמצב משקי הבית אכן השתפר. בכל המקרים מדובר בירידה בקצב האינפלציה, שקוזזה חלקית בלבד ע"י הרעה באבטלה.

גם בישראל היה שיפור, אך מהטבלה למעלה עולה, שהוא היה בין הנמוכים יותר. אצלנו, הירידה בקצב האינפלציה הייתה בין המתונות, ואילו העלייה באבטלה הייתה ממוצעת. מעניין שאוסטרליה אינה מהמדינות עם השיפור הרב ביותר, דבר המעלה סימן שאלה לגבי החלטתה הנחשונית להעלות את הריבית.

ובכן, מצבנו השתפר, אך לא יותר מאשר ברוב המדינות האחרות.

מסקנה אחת העולה מכך היא שלבנק ישראל ולממשלה אין סיבה להיות גאים יותר מאשר קברניטי משקים במדינות אחרות. מסקנה מעשית היא שאולי כבר יש מקום לשקול הפחתה בתמיכת המוסדות במשק, אך אין שום סיבה ללכת בראש המחנה, כי מצבנו לא השתפר יותר מאשר במדינות האחרות.