חזקיהו: משפ' ברונפמן אומרת שדרשה מזהר לעזוב הרבה לפני ערב שבת

חזקיהו בוועדת הכספים: "כל אירוע מהסוג הזה יכול לפגוע ביציבות הבנק, ולכן אנו מבקשים לצנן את הנושא" ■ "אנו נפגשים עם הבעלים ועם אנשי הבנק בדיסקרטיות מלאה"

"אנו נבדוק אם היו סיבות שאנו לא מודעים להם לרצונם של בעלי השליטה לפטר את שלמה זהר" כך אמר היום המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, בהתבטאות פומבית ראשונה על פרשת הדחת יו"ר דיסקונט . חזקיהו דיבר בוועדת הכספים, בדיון בנושא בזל 2. לבקשת יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, התייחס חזקיהו גם לפרשת דיסקונט.

לדברי חזקיהו, הפיקוח על הבנקים זימן את בעלי השליטה בבנק לפגישה וייפגש עם בעלי מניות נוספים בבנק, לרבות המדינה, כדי לנסות לברר מה עומד מאחורי ההדחה. עוד אמר, כי בעלי השליטה מכחישים שדרשו את עזיבתו של זהר, ממש ערב כניסת השבת, ולדבריהם, הדבר קרה הרבה לפני כן.

"אנו בודקים כל מקרה של עזיבה שלא על פי לוחות הזמנים המסודרים", אמר חזקיהו. "יש פה עוד בעלי מניות שהביעו עמדה כזו או אחרת. צריך לבדוק ביסודיות. זימנו את בעלי השליטה לפגישה, אנו מדברים עם הבנק ומזמנים אנשים מהבנק לפגישה. אנחנו לא רוצים שבגלל סכסוכים בין בעלי מניות, הבנק ייפגע. אנו צריכים לבדוק שגם אם הכל תקין, שלא יהיה סכסוך בין בעלי שליטה על רקע שאנו לא מודעים לו, כי לנו חשובה יציבות הבנק".

לדברי חזקיהו, מאחר שבמקרה דיסקונט, בניגוד למקרה בנק הפועלים, "לא היתה פעולה יזומה של הפיקוח על הבנקים, עד כדי בקשה לשינוי בגורמים שמנהלים את הבנק. לכן יצאנו בהודעה שאומרת שלא היה אירוע מיוחד, למיטב ידיעתנו, שדרש פעולה חריגה כזו או אחרת, ואנו בודקים את הנושא כדי לברר אם יש דברים שלא ידועים לנו או שיש סיבות אחרות שלא קשורות לאירועים שקרו בבנק עצמו.

"המטרה שלנו היא יציבות הבנק", אמר המפקח על הבנקים. "כל אירוע מהסוג הזה יכול לפגוע ביציבות הבנק, ולכן אנו מבקשים לצנן את הנושא. אנו נפגשים עם הבעלים ועם אנשי הבנק, מדברים עם המדינה שהיא בעלת מניות בבנק, ואנו עושים את הדברים האלה כפי שאנו יודעים לעשות, בדיסקרטיות מלאה. ברגע שנגלה דברים, או בהנחה שנבדוק ולא נגלה דברים ונגיע למסקנות כאלה ואחרות, נבוא לוועדת הכספים ונדווח על העניין הזה. בינתיים ראוי שאנשים יתבטאו כמה שפחות בנושא הזה. זו סוגיה מורכבת שקשורה בזכויות ובחובות של בעלי השליטה, ובתפקיד הדירקטוריון והממשל התאגידי. יש לנו כבר קבלות על הקפדה בנושא כזה ולא ניתן מצב שבו יציבות הבנק תיפגע מסיבה כלשהי".

בהתייחס לשאלת יו"ר הוועדה, משה גפני, כיצד לא ידעו קודם לכן על המתחים בין בעלי השליטה לבין זהר ועל רצונם להדיחו, אמר חזקיהו: "אנחנו צריכים לבדוק את זה. זה רק סימבולי העניין הזה. אנו יודעים מה קורה בדירקטוריון. אנו לא מודעים לשיחות בחדרי חדרים בין בעלים לבין הממונים על ידיהם שהם אנשים מטעמם. לבעלי שליטה יש שתי זכויות: לקבל דיבידנד ולמנות דירקטורים שלהם. הבעיה היא הדרך שבה זה נעשה והסיבות לכך. זה מה שאנו רוצים לדעת: האם הדרך היתה תקינה והאם הסיבות מוצדקות. אנו בודקים גם אם יו"ר או דירקטור מתנדב להתפטר כי בעלי השליטה ביקשו או לא ביקשו ממנו. תפקידנו לשאול למה. תארו לכם שלמשל, קורה משהו בבנק ואולי מדברים עם בעל תפקיד ואומרים לו: 'קח כסף והנושא הזה לא יצוף'".

בתשובה לשאלה האם אינו מודאג שבתוך פרק זמן כה קצר אירע זעזוע בשני בנקים גדולים, אמר חזקיהו: "אני לא מודאג. השאלה היא מה הסיבות ומה התוצאה. אם צריך היה לחולל זעזוע, הזעזוע הוא בעיה ואולי אי הזעזוע היה יוצר בעיה יותר גדולה. במקרה הנוכחי העניין הוא מורכב כי יש פה זכויות ויש דירקטור מטעם בעלי השליטה. אני רק צריך לבדוק את הרקע והסיבות ולוודא שאין מה שצריך להדאיג אותי מבחינת יציבות הבנק. מעבר לזה יש לבדוק את הדרך שבה זה נעשה כי יש התנהגות שמצופה מגורמים מסויימים. כל דבר כזה, גם אם אין בו בעיה הוא יוצר רעש לא טוב. כל דבר כזה צריך לעבור את אישורנו. יש לנו 'סיי' בעניין הזה, ואין ספק שנבדוק".