השווקים באירופה סגרו בעליות ושבו לרמתם הגבוהה ביותר מזה שבוע

נגיד הבנק המרכזי של אנגליה הותיר את הריבת על 0.5% והרחיב את הצעדים הכמותיים ב-25 מיליארד ליש"ט ■ BNP פריבה דיווח על עלייה של 45% ברווחיה ל-1.31 מיליארד אירו

שוקי המניות באירופה סגרו בעליות ושבו לרמתם הגבוהה ביותר מזה שבוע, על רקע העליות החדות שמאפיינות את המסחר בוול סטריט לאחר נתוני מאקרו טובים שהצביעו על ירידה במספר תביעות לדמי אבטלה לרמה הנמוכה ביותר זה 10 חודשים ועל עלייה חדה מהצפי בפרודוקטיביות ברבעון השלישי. המשקיעים באירופה גם נשמו לרווחה לאחר שהריבית, הן בבריטניה והן באיחוד האירופי נותרה על כנה ברמת השפל של 0.5% ו-1% בהתאמה. בהן הן מצויות כבר תקופה ארוכה. בבריטניה הרחיב הבנק המרכזי את הצעדים הכמותיים ב-25 מיליארד ליש"ט (41 מיליארד דולר) ל-200 מיליארד ליש"ט, ואילו באירופה אמר טרישה כי יצמצם את הנזילות שניתנה לשווקים כסיוע חירום בעת המשבר, על רקע השיפור בפעילות הכלכלית.

מוקדם יותר היום, ירידות השערים שאפיינו את תחילת המסחר בצל הירידות שהיו באסיה, התמתנו לאחר שהייצור והתפוקה התעשייתית בבריטניה עלה הרבה מעבר לצפוי באוקטובר. התפוקה התעשייתית עלתה ב-1.7% באוקטובר - מעל התחזיות לעלייה של 1% בלבד. במונחים שנתיים, התפוקה התכווצה ב-9.3% כשאנליסטים חזו נפילה שנתית של 9.7%. הייצור התעשייתי עלה ב-1.6% במונחים חודשיים וירד ב-10.3% במונחים שנתיים. אנליסטים חזו עלייה חודשית של 1.3% וירידה שנתית של 10.2%.

קינג הגדיל הגדיל את הצעדים הכמותיים ב-25 מיליארד ליש"ט

הבנק המרכזי של אנגליה (BOE), הותיר, כצפוי את שער הריבית על כנו ב-0.5%.

נגיד הבנק המרכזי, מרווין קינג החליט להרחיב את הצעדים הכמותיים ב-25 מיליארד ליש"ט (41 מיליארד דולר). סקר כלכלנים שנערך על ידי בלומברג צפה כי הפעם יבחר מרווין קינג להרחיב את הצעדים הכמותיים בעוד 50 מיליארד ליש"ט ל-225 מיליארד ליש"ט, אך כאמור, נגיד ה-BOE החליט לנקוט בצעדים מתונים יותר.

"המצב הכלכלי בבריטניה התחיל להשתפר", אמר מרווין קינג.

בחודש שעבר אותת הבנק של אנגליה על מדיניות ניטראלית כאשר הכריז על המשך הצעדים הכמותיים בהיקף של 175 מיליארד ליש"ט, מה שהוביל להתחזקות מיידית של הליש"ט ביחס הדולר האמריקני.

הבנק האירופי המרכזי (ECB) איננו צפוי להעלות את שער הריבית על האירו. עם זאת, להכרזת המדיניות שתלווה את הכרזת הריבית של הבנק האירופי המרכזי עשויה להיות השפעה גדולה מאוד על שער הסגירה היומי של האירו. הסוחרים יתמקדו בדברים שיישא נגיד הבנק האירופי המרכזי ז'אן לוק טרישה במסיבת העיתונאים כ-45 דקות לאחר הכרזת הריבית של ה-ECB.

אסיה ננעלה בירידות

באסיה, דרום קוריאה הודיעה כי "לא ברור האם ההתאוששות הכלכלית היא בת - קיימא" ושיעור האבטלה בניו זילנד עלה לרמת שיא של תשעה חודשים.

מדד MSCI אסיה פסיפיק נפל ב-0.7% ל-114.52 נקודות. המדד המוביל של שוקי אסיה איבד 5.5% מרמת השיא של 13 חודשים אותה הציג ב-20 באוקטובר, וזאת לאור חששות המשקיעים מהפסקת חבילות התמריצים ברחבי העולם. המדד עלה ב-62% מאז רמת השפל בת חמש השנים שהציג ב-9 במארס.

ברקע, הסנאט האמריקני הצביע אתמול בעד הקדמת יישום החוק החדש המגביל את הריביות הנלקחות מבעלי כרטיסי אשראי בארה"ב. חברי המפלגה הדמוקרטית נענו לתלונות הצרכנים בנוגע לעמלות והריביות הגבוהות שגובות חברות כרטיסי האשראי. חברי הסנאט מבקשים להקדים את יישום החוק "לאחריות ושקיפות חברות כרטיסי האשראי" עליו חתם ברק אובמה ב-22 במאי.

נזכיר כי ה'פד' הותיר אמש (ד') את הריבית על כנה בשפל היסטורי של 0-0.25%. הבנק הפדרלי, שבראשו עומד הנגיד בן ברננקי, דבק בנוסח ההודעה לפיה "הבנק ממשיך לצפות כי התנאים הכלכליים עשויים להמשיך לחייב רמות ריבית נמוכות באופן יוצא דופן למשך תקופה ממושכת". נוסח הודעת ועדת השוק הפתוח של הבנק הפדרלי (FOMC) שפורסמה בתום ישיבה בת יומיים כלל שינויים קלים בלבד לעומת ההודעה הקודמת.

BNP פריבה עוקף את התחזיות

הבנק הצרפתי BNP פריבה דיווח על עלייה של 45% ברווחי הרבעון השלישי ל-1.31 מיליארד אירו מ-901 מיליארד אירו ברבעון המקביל אשתקד. אנליסטים בסקר של דאו ג'ונס חזור רווח של 1.2 מיליארד דולר.

BNP פריבה, הבנק הגדול ביותר בצרפת לפי שווי שוק, מסר כי על אף המצב הרעוע של הכלכלה העולמית במהלך הרבעון השלישי, חל שיפור ניכר בשווקים הפיננסים. הכנסות החברה מחטיבת ההשקעות וזרוע הבנקאות המסחרית עלו ב-43% ל-2.93 מיליארד אירו, הודות לעלייה נמשכת בביקושים לניגזרים ואג"ח. אנליסטים חזור תוצאה של 1.93 מיליארד אירו.

בנפרד, חברת הביטוח מוניך רה עברה לרווח של 644 מיליון אירו ברבעון השלישי מהפסד של 3 מיליון אירו ברבעון המקביל אשתקד. הקבוצה חוזה רווח של בין 2.2 מיליארד אירו ל-2.5 מיליארד אירו בסיכום שנת 2009. מדובר בסכום הגבוה בלפחות 700 מיליון אירו מהתוצאה בסיכום 2008.

טויוטה עברה לרווחיות לאחר שלושה רבעונים רצופים של הפסדים

טויוטה יצרנית כלי הרכב הגדולה בעולם, הצליחה לחזור לרווחיות ברבעון השלישי הודות לתמריצים של הממשלה היפנית להגדלת נפח המכירות.

יצרנית כלי הרכב היפנית דיווחה על רווח של 21.8 מיליארד ין (242 מיליון דולר) ברבעון השלישי לאחר שלושה רבעונים רצופים של הפסדים. מדובר בירידה של 84% בשורת הרווח לעומת הרבעון המקביל אשתקד עת הציגה טויוטה רווח של 139.8 מיליארד ין.

החברה חוזה הפסד של 200 מיליארד ין (2.2 מיליארד דולר) בסיכום השנה הפיסקלית ב-31 במארס, בהשוואה להפסד של 450 מיליארד ין בתחזית הקודמת. טויוטה העלתה את תחזית ההכנסות בסוף השנה הפיסקלית ל-18 טריליון ין מ-16.8 טריליון ין בתחזית הקודמת.

המעבר של טויוטה לרווחיות מגיע בהמשך לתוצאות החיוביות של הונדה וניסן שהתחילו להתאושש מהמשבר הפיננסי העולמי.

ביחד עם פרסום דו"חות הרבעון השלישי, טויוטה עדכנה מעלה את תחזית המכירות בשנת 2010. החברה העלתה את תחזית המכירות ל-7.03 מיליון יחידות מ-6.6 מיליון יחידות בתחזית הקודמת. סמסונג אלקטרוניקס מאבדת גובה לאחר שששר האוצר של דרום קוריאה, יון ג'נג היואן אמר כי התלות של דרום קוריאה בביקושים חיצוניים גדולה מדי.

מניות הבנקים ביפן ריכזו עניין רב לאחר שסיטיגרופ העריך כי מצבם התייצב: מיזוהו פייננשל , סומיטומו מיטסואי .